Hjælp til udskiftning af halogen pære - eller identificere lampens model?

Vores hus har fået lavet nyt badeværelse for en 4-6 år siden (tidligere ejere), der sidder halogen lamper i loftet. Den ene pære er nu gået og vi kan simpelthen ikke gennemskue hvordan vi får adgang ind til pæren, så vi kan skifte den.

Er der nogen der ved hvad den her lampe hedder, så vi evt. kan google os frem til en manual?

Eller nogen der ved hvad man skal gøre?   Som billedet viser, så er lampen drejet så den ikke lyser lige ned. Vi har forsøgt at dreje den for at se om det åbnede op for muligheder for at tilgå pæren, men vi kan heller ikke gennemskue hvordan drejemekanismen fungerer

På forhånd tak!

 

Vores hus har fået lavet nyt badeværelse for en 4... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for en dæmper?

Et forbrug i dag på 6*35 + 10*20-30W giver noget over de ca. 300 watt som f.eks. LK's FUGA dæmpere typisk er dimensioneret til.
Det er en LK Fuga Skydelysdæmper med max belastning på 300 Watt. http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=506D5116

Med de pærer du har på (hvis de alle er på samme dæmper) så er det fantastisk den ikke er brændt sammen endnu. Du trækker jo en 400-500 watt på den. Jeg havde samme type på vort badeværelse med 3*50watt GU10 + 16*10W stifthalogen = 310 Watt. Det gik lige men, overbelastningssikringen i den slog fra et par gange, så jeg endte med at pille den af.
Den kan godt blive lidt lun men ikke noget der virker alarmerende. Er det muligt at der måske sidder en ekstra dæmper et sted inde bagved, som styres af denne dæmper? Så der egentlig er 2 dæmpere der tager sig af alle pærerne? Stifthalogenerne er ikke 230V, men 20V, så der må sidde en omformer på loftet til disse.

Ellers er det måske en meget god idé at jeg kan få udskiftet nogle af pærerne med LED så det samlede forbrug kan komme under 300w.

Om den viste er en styring til en anden dæmper kan jeg ikke svare på - tror det ikke.

Har aldrig oplevet at vores dæmper blev lun med de 310 watt. Vi har også transformer (3 stk) på loftet til stifthalogenerne, der er 12V 10Watt. GU 10erne er 220V.

Ja det vil være en god ide, at få belastningen bragt ned ved LED i GU10 erne.

Tror du i øvrigt ikke dine stifthalogen kun er 10Watt, du skriver 20-30watt.

Og noget andet. Næste gang du er på loftet så check lige, at der er monteret en plasthætte over alle lamperne så isoleringen ikke kan komme i kontakt med / nærheden af lamperne. Halogen udvikler megen varme, så det skal være godkendte bagdåser og der skal evt. være beskyttelsesdåse over.

Eksempler:
Bagdåse : http://detled.dk/led-downlight-spot/764-daxtor-easy-2-light-bagdase-gu10-230v-sort.html
Dåse : http://www.homeshop.dk/spot/nordlux-spot-box-19x19cm--.html

PS og så skal der være benyttet varmebestandigt kabel til at forbinde dem og dampspæren må ikke være gennembrudt, så der skal være forsegling mellem dåse og dampspære. Ja puha en masse krav, men hvis det er lavet af autoriseret er det sikkert OK, det var mere hvis den tidliger ejer måske selv har været i gang.

Annonce

Har i øvrigt selv overvejet LED i stedet for stifthalogenerne, men ikke fundet noget, der lyser tilfredsstillende, og ser godt nok ud i selve spotten.

Godtnok et år siden jeg kikkede sidst, så der kan være kommet så meget siden. Finder du nogle gode hører jeg gerne derom :-)

Anyway nu er det også begrænset, hvor meget lyset brænder på et badeværelse og man skal jo bruge noget for at kunne spare noget.

Jeg opgav at finde nogle stifthalogen i LED, fordi dem vi har sidder i kanten af spejlet, så den skal helst lyse ud til "alle retninger" for at det er brugbart.

Jo jeg er ret sikker på det er en 20-30W. Vi skiftede nemlig den ene for nylig men havde kun 20W versionen på lager herhjemme, den var lidt mindre end den som døde, prøvede at sætte den i og konkluderede at der var minimal forskel. Så om den oprindelige var 25W eller 30W husker jeg ikke lige.

Det ser ud til der er "noget deroppe", men jeg må evt lige tjekke nærmere næste gang på loftet, om der er en beskyttelsesdåse.
 

 

Der er en hvid bagdåse ligner det.
Før du begynder at skifte halvdelen til LED, så kan det godt give lidt problemer at dæmpe LED og hallogen belysning samlet.

wwww.elbogen.dk - Din El guide
Jep, også derfor jeg prøver med en enkelt til at starte med, for at se om det kan fungere sammen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis