Nedsænket gipsloft

Hej LDS,

Jeg har netop købt en lejlighed og er gået i gang med at renovere den og har i den anledning et nok lettere simpelt spørgsmål, men har ikke kunne finde noget præcist svar på det, indtil videre.

Jeg har fjernet en skillevæg og skal i gang med at lave køkken/alrum og vil i den forbindelse gerne have sænket loftet over det sted hvor selve køkkenet skal være (primært for at skjule det rod skillevæggen har efterladt) - men også for at kunne få lidt spots.

Jeg har så disse spørgsmål:

1. Må jeg montere loftet på en forskalning lavet med træ? Og i så fald, hvilke brædder er at foretrække.

2. Er der nogen regler for om loftet skal isoleres, hvis det blot er max. 20cm jeg har tænkt mig at sænke det.

3. Må jeg nøjes med 1 lag gips?

Og er der noget andet, som jeg skal være opmærksom på?

 

På forhånd tak og I må alle have en dejlig rest-søndag aften.

/mblankholm

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der kommer jo nok nogle gode svar fra tømrere, om selve konstruktionen. Men husk hvis der sidder lampesteder i den gamle loft, så skal elektriker have flyttet lampested med ned.

Og ikke bare ....... nej jeg tør slet ikke nævne det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand: Der er ingen lampesteder, de sad i den skillevæg der er fjernet og der kommer en aut. elektriker og laver alt el så snart der er gjort klar til det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ja, så slipper du for videre tiltale

Det er helt almindeligt at bruge træ til den opgave, Det skal jo ende med et forskallings bræt nederst, der ligger med  fladen ned. De skal have en afstand på 300 mm og gipspladen skal samles på en forskalling. Jeg mener det er udmærket med 1 lag gips hvis du bruger plader hvor samlinger kan forsegles med "gasestrimmel" Kanten på gibspladen er lidt tyndere, så der bliver plads til det. Hvordan du fastgør det hele afhænger hvad loftskonstruktion du har nu.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er et godt gammeldags pudset loft på nogle brædder, så jeg vil mene jeg godt kan skrue forskallings brædderne direkte op i dem og så tage den derfra?
Hvorfor så meget? Du kan nøjes med at skrue 20mm forskalling direkte på og så 2 lag gips. Smid nu bare det ekstra lag på det sikrer dig bedre mod revner og det tager ingen tid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der er nogle forskellige krav i forhold til brand som især gælder for etagebyggeri dvs. formentligt en lejlighed som din.

Jeg kan ikke på stående fod huske alle reglerne, men du må hvertfald ikke lave et nedhængt loft med et hul rum oppe over da der herved er mulighed for brandspredning som ikke kan ses. Der er muligvis også noget om hvilke materialer du må bruger, om de er brandbare eller ej.
Der skal hvertfald to lag gips med forskudte samlinger som skal fuges for hvert lag langs kant, for at opretholde kravet til brandceller R60 /120 alt efter højden på bygningen.
Hulrummet over kan jo løses med mineral uld som er ubrandbart og så tilmed isolere. Du bør dog reparer det gamle pudsloft, bare groft da det er den oprindelige sikring med brandspredening fra din lejlighed til en anden, bare for en god ordens skyld.

Der kan læses mere i Exempelsamlingen for brand 2012.
Nu er der hvertfald nævnt nogle ting som bør overvejes for at leve op til Bygningsreglementet og brandsikkerhed , så er det optil dig om det er noget du vil følge disse


STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Hounsou: Tak, det var en del man skal tage højde for. Alt dette er også relevant når loftet kun sænkes 100mm?

Mht. til at reparere det gamle loft, er det jo en større opgave, det kan måske få lagt en gipsplade ind og så spartlet lidt, det må jeg kigge på.
Det er muligt at hvis det nye nedsænket loft udgøre en bariere mod brand (to lag gips), så behøver der ikke udfyldes i hulrummet over, men jeg er ikke sikker.

Det vil være en god ide at reperere det gamle loft. Du kan bruge terracottavæv, noget metalnet som bund for at kunne trække et nyt groft pudslag på. Ellers lyder løsnning med gips også rimelig.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også