Slibning af skejern!

Goddag folkens

Har ledt som vanvigtigt på nettet, men kan simpelthen ikke finde nogle slibesten til skejern.

Hvis de ikke fås mere, er der så nogle der har nogle gode ideër til hvordan man sliber sådan en? 

På fårhånd tak

Mvh

Jonas Marslev


Mars
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Jonas, hvad er det lige du kalder et ske jern, et billede ville hjælpe meget.

Apropos' skejern, så den anden dag på Tv 2 Fri en træsnitter, han lavede skeer i træ, han havde et specielt værktøj til at snitte dem med.

Til at gøre værktøjet ultra-skarpt, havde han en liste med noget kaborundum på tror jeg det var, og brugte til sidst en læder strop, ala' dem barberene brugte for mange år siden.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af je__ns på 02-11-2014 22:24

Måske du kan bruge en slibestift....

 

Kære Jens, man bruger ALDRIG hurtigt roterende sten på skærende værktøj ! Hvis du vil have at dine stemme jern eller høvl jern skal være skarpe kommer du aldrig i nærhede af hurtigt roterende slibe værktøj. Det slibes i hånden eks. et stemme jern, der først slibes på en kaborundum sten der næst på en Belgisk brok og skal et være extra fint af sluttes på en skiffer sten, husk at brække skægget af på en stump læder. For dem der ikke kan holde jernet i den samme vinkel, findes er en slibe lære som jernet spændes fast i. På undersiden af slibe læren er der et lille hjul så du kan køre hen over stenen.

 

 

 

 

Jeg har endgang set på et bødkerværksted en anordning der sad på en roterende slibesten(håndkraft), som blev brugt til at slibe skejern... men den var tudse gammel, og burde sikkert høre hjemme på et museum.

Så kunne lærlingen stå og dreje stenen, mens mester satte skejernet på en plade, og drejede det ind på stenen, lidt ligesom de holdere der findes til at slibe bor. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 03-11-2014 09:36

Kære Jens, man bruger ALDRIG hurtigt roterende sten på skærende værktøj ! Hvis du vil have at dine stemme jern eller høvl jern skal være skarpe kommer du aldrig i nærhede af hurtigt roterende slibe værktøj. Det slibes i hånden eks. et stemme jern, der først slibes på en kaborundum sten der næst på en Belgisk brok og skal et være extra fint af sluttes på en skiffer sten, husk at brække skægget af på en stump læder. For dem der ikke kan holde jernet i den samme vinkel, findes er en slibe lære som jernet spændes fast i. På undersiden af slibe læren er der et lille hjul så du kan køre hen over stenen.

 

 

 

 

Nu skrev jeg jo også måske

 

Det var mere hvis han skulle have en bestemt runding

 

Slibestifter findes i mange udgaver og kornstørrelser, jeg har nogle der nærmest polere, de ville være velegnet til finslibningen.

 

Man må jo bare afpasse omdrejningerne, så stålet ikke bliver varmt, og køle godt undervejs, det er jo ikke raket videnskab.

 

Men er det kun en let opfriskning er det jo ikke vejen frem....

 

Et stemme jern sleben på en finkornet roterende vandkølet diamant skive, bliver nu totalt skarpt skulle jeg lige hilse at sige.

 

 

 

 

 

Det kan godt være det vejen frem med sådan et slibestift sæt. Det må jeg ud og have fat i. Tak for det!

Mars

je__ns.

Du skriver om en vandkølet diamant slibe skive.

Har du navn osv. på dette?

Da jeg er interesseret, som du ser.

Det ku' ellers være fint om jeg måtte få de oplysninger?

Sjovt nok har jeg vist aldrig haft den tanke, jo diamant slibe skiver til HM rundsavsklinger og høvle stål, men ikke liiige til det.

Lære stadigvæk, så er der vel håb for mig endnu.

Som et tegn på at man lever, slet ikke så dårligt.

Må jeg takke på forhånd.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Nu gjorde du mig nysgerrig, så jeg søgte og fandt denne her video

De kan købes hos axminster, men pas på, de har mange lækre ting at bruge sine penge på


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der findes "hånddrevne" hvæssesten beregnet til skejern, huljern og lignende. Link

 

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis