Nyt garage tag

Jeg har en 40 år gammel garage med et utæt tag (tror det er bølgeternat med lille hældning) og beklædning som ikke har det alt for godt.

Jeg har tænkte mig at skifte beklædningen og tag. I samme forbindelse er tanken at isolere sider og tag.

Jeg er total nebie når det kommer til tagbelægning, så her kommer spørgsmålet.

Hvilket type tag er oplagt/nemt er lægge når jeg samtidig vil isoler?

Og kan den nuværende konstruktion bære denne type tag?

 

Garagen er 8*3 m. Gulvet er beton.

Den ene side set indefra:


Tag set nedefra

Mvh
Thomas

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thomas

fine tegninger/billede det gør det en del nemmere. Taget er ikke dimensioneret til tungt ta, så beton og tegl er altså udelukket - det tror jeg iøvrigt også det ville være pga. hældningen, hvilket måske gælder det samme for eternit, men det er ikke helt nemt at se ud fra tegninger/billede. Tilbage er der metal (stål, zink eller andet ) og så pap eller folie(industri tag) Det er de materialer, som klarer de laveste hældninger. Disse skal selvfølgelig have et underlag (pap, zink og folie) her vil brædder være at foretrække, fordi de arbejder bedre sammen med beklædningen, end krydsfiner, som også er mere skimmelfølsomt. Fuldlængde stålplader er også en mulighed. Det er nok dem der kræver mindst, men du skal være opmærksom på at du har hældning nok på taget, selvom det ikke kræver meget. Ydermere har de det med at kondensere på undersiden, og det er ikke heldigt i kombination med isolering. Her kan det være nødvendigt med undertag.

Det er muligt det bliver nødvendigt med hjælpespær/-stolper for at sikre mod snelast etc., men der skal du spørge en konstruktør eller ingeniør til råds

mvh. Martin

...hvis der er god hældning på taget kan du selvfølgelig også lægge tækkespån eller shingles, men det blev bliver noget dyrere

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
...hvis ellers hældningen er til det, så er eternit jo oplagt, selvom holdbarheden ikke er hvad den har været

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar.

Jeg mener hældningen er ca. 11-13 grader.

Jeg tror at jeg vil lægge et Lindab LP20 ståltag med huntonit undertag. Og 5-10 cm mellem undertag og isolering.

Vedr. kondens:
Er der noget forskel på et tag med 10 grader og 30 grader når vi snakker kondens?

Burde jeg rende ind i kondens problemer med huntonit undertag og 5-10 cm til ventilation?

Det er ikke bare noget afstand, du skal have imellem tag og huntonit. Der skal også være luftspalte både ved tagrende og ved hus, så luften kan bevæge sig. Der skal også være dampspærre under isolering, hvis du opvarmer. Det reducerer også kondens problemer.

Og forskel på 10 og 30 grader er at luften er mere villig til at stige op i udluft spalte, jo højere din tagrejsning er.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En lille indskydelse. Huntonit undertag mister sine eneskaber ved hælninger under 18 grader,. Så dette produkt ville ikke kunne anvendes

 

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vedr. Dampspærre.

Virker som om der er delte meninger om dampspærre i garage. Nogle skriver at der kun skal være dampspærre hvis der er permanent opvarmet.

I mit tilfælde bliver sider og loft isoleret, men betongulvet er ikke isoleret.

Jeg vil bruge en varmepumpe til at holde det frostfrit, så den vil nok ikke køre hele året.

Hvad er Jeres anbefalinger vedr dampspærre?


Jeg skriver netop dampspærre hvis du opvarmer. Min far kom til at bruge sit redskabsrum meget som snedker værksted. Der var ståltag, ingen dampspærre, og fyret godt op. OG der var massive problemer med kondensvand ned igennem loftsbrædder. hvis det oftest er varmere indendørs end udendørs, ville jeg lave dampspærre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ja med så lav hældning ville jeg nok ikke turde andet end ordentligt fast undertag af brædder med sømpap og klæbede overlap - så er det jo nærmest en no-brainer at køreet lag overpap på, fremfor at skulle til at slås med lægter og yderligere tagdækning . Så er det kun et spørgsmål om dampspærre, og opvarmet er ikke frostfrit. Det hele afhænger af hvor store temperatur og trykforskellen er på hver sin side af konstruktionen, da det er afgørende for hvor langt gennem konstruktionen dugpunktet ligger. Hvis der for det meste er varmere udenfor, end indenfor, kommer dugpunktet til at ligge på den forkerte side af dampspærren, som jo ikke er ventileret, da isoleringen gerne skulle slutte tæt. Medmindre du foretager noget med voldsom dampudvikling, som køkken, brusebad, malerværksted eller noget lignende, så ville jeg ikke spekulere voldsomt over det. Undlad spærren, og sørg istedet for der ikke bliver for fugtigt, og at der er rigeligt med ventilation mellem isoleringen og taget, så der eventuelt måtte fortætte har en chance for at tørre ud

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også