Fejelister ved bue

Hejsa.

 

Vi har lagt nyt Trægulv i vores køkken og stue. Det har medført 2 problemer vedr. fejelisterne.

1. Der er enkelte steder for stor mellemrum mellem gulv og væg. Det er begynderfejl og ærgerligt, men ikke til at ændre

2. I vores køkken er den side af køkkenbordet/køkkenskabene buet. Det vil sige, at i stedet for en lige kant nede, hvor fejelisten skal sættes på, så er der i stedet en bue. Vi har købt fejelister i plast, men disse kan langt fra bøjes nok til at dække.

Vi må ikke være de første, der har køkkenelementer, der buer. Hvad plejer man at gøre her?

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Giv fejelisterne en masse fine snit på bagsiden, så kan de nemmere køre rundt i din bue.

Du kan også opvarme dem, med en varmepistol og derefter trykke dem stille og roligt på plads, ved hjælp af en bunke søm 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Fejelister i plast kan godt bøjes mere. Hvis det er dem fra primo kan du slå knude på dem uden de brækker.
Vi plejer at rulle dem sammen når kunderne skal have dem med hjem.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Skrevet af robert8900_5 på 02-11-2014 19:36
Fejelister i plast kan godt bøjes mere. Hvis det er dem fra primo kan du slå knude på dem uden de brækker.
Vi plejer at rulle dem sammen når kunderne skal have dem med hjem.

 

 

Det er "fejelister" købt i Jem & Fix.

 

 

 

Det er IKKE de mindste, da de skal ku nne dække de mellemrum vi har fået lavet for store mellem gulv og væk. Er derfor usikker på, om de stadig hedder fejelister. De er vel ca. 2 cm. i højden og 1 cm. i bredden.

 

 

 

Det burde stadig ikke være noget problem at lave buen med den, heller ikke i den størrelse.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Annonce

Da det er plast, er jeg sikker på at Henrik`s råd med at varme dem op virker. Plastmateriale bliver blød når det opvarmes. Men varmepistol skal føres frem og tilbage på begge sider, så det bliver gennemvarmet. Så skyd den på fra den nærmeste  ende, sådan lidt hurtigt, så den ikke taber varmen. Når du står og varmer den kan du mærke når den er klar, den bliver bøjelig


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super. Tak for rådene. Jeg vil forsøge den kommende weekend.

Jeg tillod mig lige at tage et billede af en primo liste. Denne liste er 15 x 27 mm og 3 meter lang der stikker et stykke udenfor billedet.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Nu ved jeg jo ikke hvilken profil du ønsker, men hvis den er simpel uden at tværsnittet indeholder kurver, kan du jo tage en MDF-plade, og skære en kurvet “liste” ud af den. Den skal så slibes e.l. for at få den ønskede profil.
Og hvis plastlister er ok, skal den jo nok være farvet, så en malet MDF er vel ok.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
John Larsen:
Prøv lige at kigge på alderen på en tråd inden du svarer.
Denne her er 7 år gammel og sidste bemærkning fra trådstarter er  Super. Tak for rådene. Jeg vil forsøge den kommende weekend 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også