gulvvarme justere flow

Hej bor i parcelhus i område med fjernvarme. vi har gulvvarme og jeg har fået at vide jeg bør stille på flowet af mit vand. jeg har en indgangstemp på ca 50-60 grader og et varmetab der ligger mellem 5 og 10 grader. Min svoger siger det bør være ca 30 grader varmetabet, så jeg skal justere flowet da mit vand pisker igennem. han ved blot ikke hvordan. til info har jeg en termostat på der er sat til at køre mellem 2 og 3 (altså dem fra radiatorer også) jeg har vist 6 strenge. et til hvert rum og de har også hver deres ventil/ termostat.

 

nogle gode fif. huset købte vi som medbyg for 7 år siden og vi har altid kørt med det, som det er. vi bruger ikke voldsomt meget på vand, varme og el, men vil jo alligevel kunne spare noget ved at justere gulvvarmen. da det tilsyneladende aldrig har været rigtigt justeret overvejer jeg at kontakte den vvs'er der lavede det i sin tid for at få en guide, eller han lige hurtigt kigger ind på vej hjem fra arbejde en dag. det må næsten være ub når det aldrig har været justeret og det nok kun tager 10 min maks. men ellers hvad kan jeg gøre.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I den ideelle verden har du en gulvvarmeshunt eller lignende med udekompensering. Det vil sige, at den afpasser fremløbstemperaturen til det behov udetemperaturen kræver for at holde varme i huset. I mangel på en automatik til at klare det kan man selv justere det, om end det selvfælgelig bliver i lidt grovere skala.

Dernæst skal du have dine kredse indreguleret, så der opnås bedst mulig afkøling af det vand der løber gennem gulvene. Det gør du ved at finde ud af, hvor meget slange der er på hver kreds. Har du ikke en plan over det, så kan antallet af kvadratmeter pr rum fint bruges. Jeg mener man plejer at regne med 3 meter slange pr kvm.
Du skal have fat i en indreguleringstabel fra producenten af manifolden. Her kan du se, hvor mange omgange hver flowskrue skal lukkes i forhold til hvor lang slange der er på den pågældende kreds. Den længste kreds skal være fuldt åben, da den har den største rørmodstand.
Hvis systemet ikke er indreguleret vil der strømme for meget vand gennem de korte kredse i forhold til de lange, og de korte vil få en utilstrækkelig afkøling.

Nu har du det bedst mulige udgangspunkt for at få en god afkøling af fjernvarmevandet, da det der kommer retur fra gulvkredsene er koldest muligt. Nu skal du have justeret flowet igennem den veksler der henter varme fra fjernvarmenetter til dit gulvvarmevand. Flowet på fjernvarmevandet skal være så lavt, at det lige kan holde den nødvendige fremløbstemperatur på gulvvarmen.

Hvis du sætter et billede af installationen i tråden, så kan det være en eller anden kan hjælpe med, hvilke ventiler mm der skal drejes på.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg har været nødt til at sætte nogle ekstra ventiler på min gulvvarme shunt, da varmen ellers kun vil løbe igennem de korteste strenge indtil rumfølerne regulerer dem ned - dvs. at varmen ikke fordeles jævnt i huset før de nærmeste og mindste rum er varmet op. Systemet ville sikkert fungere udmærket uden, ved en konstant tilførsel af varme, men da jeg fyrer med fast brændsel og i denne tid, kun hver anden dag, har jeg valgt at regulere vha. af disse ekstra ½" skydeventiler, som bare er skruet direkte på skunten.

I Michael80´s tilfælde tror jeg dog problemet kan løses ved at skrue op for shuntpumpen og evt. returtermostaten, således at en større del af varmeenergien trækkes ud af vandet fra fjernvarmen.

Ole Ben.
Du skal have indreguleret dine kredse. Du kan se et eksempel på tabellen til en 7 kreds manifold fra Wavin på dette link

 

http://wavin.w11.dk/web/nyhed.aspx?newsid=18723

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Michael80:

Kan du lægge et billede af fjernvarmeinstallationen på også. altså lidt mere end bare gulvvarmen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce

OK - var ikke klar over man kunne regulere dem på den måde, men nu kan jeg nemt finregulere dem - jeg føler bare på returslangen med mellemrummet på fingrene - og så skruer jeg bare lidt op og ned efter behov og således at der ikke er nogen retur, der er for varm, medmindre det er et rum, hvor det kniber med varmen - vi har lidt højt til loftet - og så burde varmeslangerne have været lagt lidt tættere - især i de små rum, som f.eks toilettet. 

hmm er dette nok. 

Hej alle sammen, synes lige jeg skylder jer et svar. Jeg kontaktede min vvs der kunne fortælle at gennemstrømsbeholderen kalder på varmt vand der er ca 45-55 grader så vi relativt hurtigt kan få varmt vand i hanen. Det der er vigtigt er at se på varmetabet OG forbrugt liter vand i timen. vi bruger ca 10 liter i timen, så det er ikke voldsomt og ikke noget han ville ændre på hvis det var hans hus.

Han anbefaler også at jeg som nu aflæser mine målere hver måned (eller oftere) og derved kender mit forbrug af el, vand og varme. Men vand skal aflæses i temp ind og ud, megawatt forbrug, for at kunne sammenligne med de tal der kommer fra vandværket og så aflæse forbrugt vand i timen, dette afslører også hurtigt om der er læk på et rør.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis