Støbning af betongulv i garage og skur

Kære LDS'ere

Jeg er meget rookie i gør det selv og håber derfor jeg kan få lidt vejledning til hvordan jeg skal støbe et betongulv i nybygget garage og skur - ca. 30 kvm. i alt, So det kan ses på billederne, skal gulvet støbes oven på jorden. Huset er helt nybygget og støder op til garagen to steder (i den ene side og bag til). Jeg tænker at bygge en trækonstruktion i de kanter som ikke har mur, ligge jern armering ned og få en betonkanon til at komme og fylde i oven på jernpladerne.

1. Kan betonen støbes helt op af husets sokkel?

2. Skal jeg grave af under nuværende niveau (ca. 15 cm under husets kant - dvs. sokkelhøjde)

3. Hvordan laves trækonstruktionen bedst, så den kan holde den flydede beton og overfladen bliver lige?

Håber at i kan komme med lidt input.

Vh.

Peter

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din beton skal nok være mindst 100 mm tyk. Underliggende gulv afrettes med sand, og stampes/vibreres 

I forb. med armering skriver du "jernplade" Der skal ikke jernplade i, men rionet f.eks. 6 mm med 150mm i maskestørrelse Det hæves op på  klodser. Eksempel http://www.bygmax.dk/tandhjul-20-mm-daeklag.html

Beton støbes helt ud til sokkel. 

Under træ skillerum og foran der hvor du vil have træforskalling til at holde på beton, Kan du slå nogle spidsede små pæle ned i jorden udenfor. De kan så holde din "formkasse". Det kan være ca 22 x 30 mm og så ca. 3-400 mm ned i jorden. Kommer der en for hver meter, skal det nok holde brættet på plads.Husk at lave lidt fald på gulvet, så vand ikke løber ind i redskabsrum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Din beton skal nok være mindst 100 mm tyk. Underliggende gulv afrettes med sand, og stampes/vibreres. Det er jo din ønskede gulvhøjde der bestemmer hvor meget du skal lægge på eller grave af.

I forb. med armering skriver du "jernplade" Der skal ikke jernplade i, men rionet f.eks. 6 mm med 150mm i maskestørrelse Det hæves op på  klodser. Eksempel http://www.bygmax.dk/tandhjul-20-mm-daeklag.html

Beton støbes helt ud til sokkel. 

Under træ skillerum og foran der hvor du vil have træforskalling til at holde på beton, Kan du slå nogle spidsede små pæle ned i jorden udenfor. De kan så holde din "formkasse". Det kan være ca 22 x 30 mm og så ca. 3-400 mm ned i jorden. Kommer der en for hver meter, skal det nok holde brættet på plads.Husk at lave lidt fald på gulvet, så vand ikke løber ind i redskabsrum.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar ev elmand.

Hvor tykt tror du sandlaget skal vøre under betonen?
Hvordan tænker du skillerum? Kan man ikke nøjes med at lave træforskalling i yderkanterne - eller skal der også laves indvendige skillerum - hvis ja - så hvor mange ca.?

Skal træskallingen virkelig gå 30-40 cm ned i jorden?

Du tænker på fald, da garagen er åben og der derved kommer lidt regnvand ind ved kraftig blæst og nedbør?

Der behøver ikke sand for gulvets skyld. Kun hvis du skal hæve jorden, så overkant af gulv kommer til at passe
Der skal ikke være skillerum i beton, kun ved 2 yderkanter. de 2 andre kanter støbes ind i mod sokkel. Den skillerum jeg nævner er den hvor din postkasse læner sig op ad.
Træforskalling skal ikke gå i jorden, Det er kun støttepinde / pløkke der skal slås ned så de holder. De trækkes op igen bagefter.
Der kommer meget vand ind f.eks. sne under bilen der smelter, har det fald indad, vil der blive en sø, hver gang det regner fra den side. Så jeg tænker på fald for at få vand ud af carporten.
MEN HOLD LIGE LIDT:  jeg kommer i tanker om noget helt andet. Skal du ikke have et eller andet i din indkørsel f.eks grus, fliser  eller belægningssten ? Det er da oplagt at lade det fortsætte ind i din carport. Det er med garanti både lettere, bedre og billigere.

Hvis ikke du har set hvordan man gør med beton, er det ikke let.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
Som standard skal et betondæk støbes på et bærende lag for ikke at synke. Man graver ned til det bæredygtige terræn og stamper op med grus til den ønsket højde. Derefter stampes et drænene lag på 15 cm, for at holde opstigene fugt væk fra betonlaget. Og derefter støber man. Hvis denne metode ikke benyttes vil jeg nok vælge det drænene lag på 15 cm og 2 lag rionet i betonen. Et bærende som ligger 3 cm oppe og et der forhindre svingninger 7 cm oppe på et betonlag der er 10 cm. Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Mange tak for svar. Jeg skal helt sikkert have hjælp i forbindelse med opgaven, vil. blot gerne lige vide hvordan det skal gøres.

Som jeg læser jeres anbefaling, skal der graves 10 cm beton dæk inkl. armeringsnet + 15 cm sand/gruslag det er stampet. Dvs 25 cm i alt. Dette er ikke overkill? Spørgsmålet et så hvor tæt på husets underkant man kan komme - skal det være 2-3 cm eller måske hele 15 cm til husets murede underkant?

jeg havde også overvejet at lave det hele vejen ud i indkørslen, da det helt sikket er billigere, men tvivler stadig på om det skal gøres sådan - da jeg ikke er sikker på det bliver pænt.

rigtigt mange tak for de gode råd.

Jeg mener ikke du skal støbe beton hele vejen ud i indkørslen. Jeg ville derimod lave belægningssten hele vejen i indkørslen, og lade dem fortsætte ind i carport. Det er ægte LDS arbejde. De kan købes til 100-150 kr. m2


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
som jeg kan regne ud, er betongulv langt billigere og lettere end at lægge flisebelægning pr. m2, da tiden for at lægge det er langt dyre.

Armeringsjern og beton fra en betonkanon er prismæssigt billigt i materialer og arbejdstiden er langt lavere end ved belægningssten.

Ved 30m2 og 10 cm tykkelse skal du bruge mindst 3 m3 beton til min. kr.  1000,00 /m3 derudover skal  der bruges armering. Og da det er "små mængder" er der sikkert ikke mulighed for forhandling og der kan komme kørselstillæg.

Stark prisliste siger f.eks Herregårdssten til lige 100 kr.m2  Og hos vores XL  trælast skal man ikke spørge ret meget før de siger minus 12 - 15%. Så materiale mæssig kan jeg ikke få øje på besparelsen.

Betonen kan dårlig støbes tyndere end 10 cm, belægningssten til private indkørseler kan være 6 cm

Begge metoder kræver naturligvis noget afretningssand.

Dette er naturligvis "bare min mening"

Fra 1984 til 1999 havde jeg "bare" stabilgrus både i indkørsel ca. 300 m2 og i dobb. carport 60 m2. Så kom der "lidt penge på kontoen" og der blev lagt herregårdssten på hele arealet. Det ligger perfekt endnu, selv om vi har lidt lastbil kørsel ind over. Fragt - og skraldemand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi købte "herregårdssten" direkte ved FC-beton (http://www.fc-beton.dk/) og det var en rigtig god pris vi fik.. grunden til at købe direkte (det er nok ca. samme pris i byggemarked med rabat) var, at vi skulle bruge nogle "cirkler" til bed-afgrænsning - og det fungerer ikke lige med byggemarkeder :-( - fandt vi ud af...
Men proff. levering fra FC - den ros skal de have.. de stillede pallerne med fliser, på det anviste sted (guidet i telefon) - og man stiller blot pallerne ud til vejen, så får man pengene tilbage, når de har været i området næste gang (14 dage i vores tilfælde)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis