Ny vaskemaskine og vi sidder i mørke

Et godt råd ønskes, tak.

Vores gamle vaskemaskine døde og vi har så arvet en anden ældre maskine. Den gamle var 380v og den nye er 220v.

Vores el installation består af 2x380v/10A grupper til lys og stikkontakter, 1x380/16A til komfur og 1x380/10A til vaskemaskinen (de to sidste er 3-faset) og endelig er der et EHFI relæ.

Ved installationen er den nye vaskemaskine sat til vaskemaskinegruppen med blå til blå, brun til brun og jord til jord. Ved opstart kører vaskemaskinen som normalt men efter 5-10 minutter slår EHFI relæet fra og al strømmen ryger.

Det er derefter muligt at koble EHFI relæet til, hvorefter den ene 10A/380v gruppe til lys etc slår fra. Der er så strøm på komfur, den anden gruppe til lys og stikkontakter og vaskemaskinen, som kører lystigt videre. Efter 10-15 min kan den sidste gruppe så kobles til igen og der er lys i resten af huset.

Jeg kan ikke rigtigt gennemskue problemet. Er det overbelastning pga den nye vaskemaskine kører 220v eller er der overgang i vaskemaskinen og hvorfor strejker den ene lysgruppe på grund af det?

En lang smøre men håber, at I forstår det.

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vaskemaskine og lys er ikke på samme gruppe vel? Så det kan godt virke lidt underligt at en anden gruppe slår fra, når i tænder for ehfi relæet efter vaskemaskinen har fået det til at slå fra.

men som udgangspunkt kan man sige at hvis det er sikringerne der slå, så er der en kortslutning et sted, og er det HPFI/EHFI/PFI så er det en fejl strøm.
Ved du om vaskemaskinen virkede 100% før i fik den? gerne om den har været monteret på med jord før? Det er jo sikkert der problemet ligger et sted Og er du sikker på at den er monteret korrekt i dit udtag på væggen? Farve til farve er ikke nødvendigvis korrekt, da man tidligere brugte andre farver til null og fase. Så der skal du måle lidt.
Nej, de er på hver sin gruppe, så ja meget underligt. EFHI slår fra sammen med den ene lysgruppe. Derefter kan EFHI slås til igen mens lysgruppen slår fra igen med det samme. Det gør den så i nogle minutter indtil den kan slås til igen.

Vaskemaskinen virkede 100% før men har stået klodset op nogle år i en garage (fugt?). Den har tidligere stået i et køkken og var monteret med et stort firkantet stik med 5 firkantede ben inkl jord. Det var i en ældre ejendom, så om der var jord resten af vejen ved den tidligere ejer ikke.

Stikket blev afmonteret, da der et udtag i væggen her med kronmuffer og ledningerne blev koblet på de tilsvarende farve ledninger, blå til blå etc. Jeg har nu selv målt og der er 220v mellem blå og brun.

Hvis der er overgang i maskinen, går jeg ud fra, at det ikke kan betale sig at få en elektriker ud og måle maskinen igennem? Bare lidt ærgerligt at skulle skrotte maskinen, da den tilsyneladende ellers fungerer fint, så længe det varer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis