Minimumstykkels betondæk

Hej

Jeg skal i gang med et projekt med støbning af et betongulv med vandbåret gulvvarme på omkring 8 m^2 i min entre. Det skal afsluttes med klinker. Jeg har desværre kun omkring 200 mm at gøre godt med til hele konstruktionen, og har derfor brug for lidt gode råd.

Jeg forestiller mig det kan laves på 2 måder:

1) 100 mm standard styrolitt eller den nye grå Climate, og så 100 mm beton med rionet der er løftet 40-50 mm fra isoleringen og så med 20 mm gulvvarme slanger stripset på. 
2) 140 mm Jackon Super EPS og så bliver der omkring de 60 mm til betondæk inkl varmeslanger, gulvvarmeslangerne lagt direkte på isoleringen og så rionettet ovenpå.

Jeg er opmærksom på at der minimum skal være 35 mm overslangerne for at give en god varmefordeling, men er 60 mm betondæk tilstrækkelig tykkelse til at få et gulv der kan holde og få en god varmefordeling, eller skal jeg hellere satste på løsning 1 og så "undvære" de 40 mm isolering?

På forhånd tak

Jacob

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Byg det hele op i wedi plader og fræs direkte i dem til gulvarme, og afsluttes med klinker..

Elektronikteknikeren
Hej. Du skal op på 100 mm. Da du skal holde radongasser ud af huset. Hvis du skal have et betonlag under 100 mm skal der udlægges en radonmembran mellem isolering og betondæk.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
SBI vejledningen 189 anviser ellers fgl. For radontæt terrændæk:

Betondæk:
Minimum 80 mm beton, vibreret under udstøbning. Svindarmering som foreksempel ø8 mm pr. 300 mm i begge retninger. Dæk beskyttes mod udtørring i ca. 4 døgn efter udstøbning.

Så hold du dig bare til de 80mm :-)

Mange tak for alle de gode input, jeg vil lave det med 100 mm betonlag for at være på den sikre side.

Et lille opfølgende spørgsmål, i forbindelse med afretning af gulvet skal jeg lave nogle ledere, er der nogen der har nogle gode tips til dem, kan se at man kan købe færdigtstøbte på nettet, men det er ikke noget jeg har kunnet finde hos nogle af mine lokale forhandlere. Kan man evt bruge et forskallingsbrædt på højkant, og så bare lade det blive i det færdigtstøbte eller er der en anden god løsning?

Mvh
Jacob

Du kan støbe lederne aftenen før i den samme betonblanding som du vil bruge til hele gulvet, idet du sparer så meget på vandet at betonen er stiv. Så undgår du i praksis støbeskel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis