Erfaring med våd sandblæsning

Hej alle gode LDSere

Jeg er glad for min højtryksrenser, en lille Nilfisk model. Nu ser jeg at flere byggemarkeder fører sandblæsningskit til den, altså bare en venturi der suger sand og tager den med i vandstrømmen.

Er der nogen der har haft erfaring med disse, gode eller dårlige? Generelt er våd sandblæsning meget interessant da det jo i sagens natur sviner meget mindre. Kan det fjerne glødeskal på alm. konstruktionsstål?

God weekend, og god LDS sæson


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tjae, det kommer vel an på hvor mange bar højtryksrenseren kan producerer.    Men min gennemsnits hobbyrenser kan fjerne både rustskaller og maling relativt nemt med omtalte tilbehør.   Problemet med måden og blæse, er man skal skynde sig og få emnet tørret, ellers resikere man det lynhurtigt begynder og sætte rust igen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har prøvet en til en stor højtryksrenser, det fungere da, men jernet er begyndt at rusten inden man er færdig, da en sandblæst flade, er meget sart over for fugt.

Og sandet kan ikke genbruges, som ved tør blæsning.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af je__ns på 31-10-2014 16:43

Og sandet kan ikke genbruges, som ved tør blæsning.

Jo da, det skal bare i en ovn ved 120 grader en 1/2 times tid eller lægges på en plade i solen en dags tid. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej alle
Tak for respons.
Efter at have travet nettet fladt efter videoer tror jeg bare jeg kører ud og anskaffer mig en imorgen med noget sand.

God pointe med at det ruster hurtigt.
Ekstra god pointe at sandet ikke kan genbruges.
Endnu mere spændende at man bare kan tørre det. Jeg tænker straks at det skal smides på en flad bakke og så i fyrrummet.

Det skal prøves og jeg skal nok dele mine erfaringer. Behovet er til at rense skrot af for rust og glødeskal så jeg kan mærke det op og bruge i drejebænken, det er typisk meget små emner. Så til foråret er det rart at hive noget maling af glasfiberen på jollen.

På gensyn

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"

At du kan sand vand blæse jern og murværk , men drop at gøre det samme på en glasfiber båd med mindre du vil igang med at lægge nyt glasfiber.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 31-10-2014 19:54

At du kan sand vand blæse jern og murværk , men drop at gøre det samme på en glasfiber båd med mindre du vil igang med at lægge nyt glasfiber.

Der er nogle dybe riller fra et par ophalinger, der skal lægges nogle lag alligevel, så hvis jeg kan slippe for at bruge flapskiven på vinkelsliberen (det sviner meget) så vil det være rart. Men inden min smukke skude skal have turen prøver jeg lige på noget afskåret glasfiber gemt til det samme, fra et andet båd projekt. Jeg foregiver ihvertfald at være forsigtig med powertools :-)

Tak for advarslen.

 

 


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"

Jeg har sandblæst på glasfiber det er der ingen problemer i, det er rigtig godt når der skal støbes ny glasfiber, på en gammel båd.

Men man skal selvfølgelig ikke stå og sandblæse på det samme sted, man skal bevæge sandblæseren hele tiden.

Jeg har kun erfaring med tør sandblæsning på glasfiber.

Ved proff rep. af osmose angreb, sandblæses alt gelcoaten af.

Nu bliver trykket jo også nedsat noget når vandet skal trække sand med sig, men jeg har flere gange oplevet på Svendborg Værft at deres højtryks sand / vand spuler simpelt hen skød hul i skroget på gamle stål skibe. Her er der dog tale om et tryk på 400 atm.

Der bliver efterlyst at der bliver fulgt op på tråde, om det virkede eller ej og så videre.

Jeg er i fuld gang med forsøg og vil prøve at samle sammen til en tråd med myter og fakta om tør og våd / sandblæsning. Herunder teste forskellen imellem Harald Skrald og (måske) bedre kvalitets sandblæsningsudstyr indenfor budget rammen for GDS segmentet.

Tak

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"

Jeg har prøvet en forskelligt sandblæsnings udstyr.

Så du kan da godt få lidt af mine erfaringer med det samme...

Den mest effektive tørblæsning, er den hvor sandet er i en beholder med tryk på.

Den type her.

Jeg har selv bygget en, den er virkelig effektiv, sandet kommer ud af en 3 mm dyse, og den bruger 600 liter luft i minuttet, den kan blæse hul i en ny 1mm plade på under et minut, når man står og blæser på samme sted. Sandet kan genbruges en gang eller to, men bliver helt smadret og blivet til det rene støv.Ulemperne er den kræver en stor kompressor, og det sviner utrolig meget.

Jeg har også prøvet den type. der suger sandet op med en slange direkte fra spand/sæk, den var jeg ikke så imponeret over.

Jeg har også en lille håndholdt med beholder (ligner lidt en malesprøjte) den kan opsamle sandet, når gummimundstykket presses ind mod emnet.

Den er rigtig god til små rust pletter på bilen, også fantastisk til rustne bolte/gevind hold den ned over bolt/møtrik alt rust er væk. (dysen holder ikke så længe, men jeg har lavet en i HM den holder fint) den sviner ikke ret meget, og bruger ikke så meget luft.

den type her

 

Jeg har også en lille lukket kabine, den virker fint, her er dyserne af keramik, har ikke brugt den så meget så ved ikke hvorlænge dyserne holder.

det er sådan en her jeg har.

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også