Erfaring med våd sandblæsning

Hej alle gode LDSere

Jeg er glad for min højtryksrenser, en lille Nilfisk model. Nu ser jeg at flere byggemarkeder fører sandblæsningskit til den, altså bare en venturi der suger sand og tager den med i vandstrømmen.

Er der nogen der har haft erfaring med disse, gode eller dårlige? Generelt er våd sandblæsning meget interessant da det jo i sagens natur sviner meget mindre. Kan det fjerne glødeskal på alm. konstruktionsstål?

God weekend, og god LDS sæson


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Hej alle gode LDSere Jeg er glad for min... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Jens.

Du skulle prøve at bruge stål kugler i stedet for sand, når du skal renser jern !

En af mine bekendte har sådan et værk med en Stenhøj kompressor der kan leverer 1000 l. luft i minuttet, han redusere dog luftmængden nogle gange.

Skrevet af Håndværkeren på 14-11-2014 09:07

Hej Jens.

Du skulle prøve at bruge stål kugler i stedet for sand, når du skal renser jern !

En af mine bekendte har sådan et værk med en Stenhøj kompressor der kan leverer 1000 l. luft i minuttet, han redusere dog luftmængden nogle gange.

 

Det er mit udstyr desværre vist ikke velegnet til...

Til den håndholdte, har jeg også noget glasblæse middel, det giver en rigtig fin overflade.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er ellers temmelig efektivt og han har sådan en dims der renser kuglerne så de kan genbruges mange gange.

Jeg har lovet at følge op på den her tråd med mine erfaringer.

I min situation med sandblæsningsudstyr fra Harald Skrald og eller Bauhaus er den våde sandblæsning klart at foretrække.

Nu har jeg prøvet våd og tør sandblæsning af:
Glasfiber
Træ (malet)
Konstruktionsstål
Alu
Støbejern
Kobber

Og jeg må sige at med den lille Nilfisk Compact som er den billigste højtryksrenser i byggemarkederne og sandblæsningslansen der koster i det samme område (ca. 600 når der ikke er tilbud) så kommer man længere med sin tid og sand med den våde.
Det sviner også mindre end den tørre sandblæsning
Det er nemmere at gøre rent omkring bagefter fordi man skifter til den alm. "bløde" lanse og skubber skidtet sammen.

Jeg vil dog sige at hård maling på blødt træ fungerer det ikke optimalt, men nu har det heller aldrig været meningen at der skulle epoxy på træ.

Opfejning af skidtet i en stor si har gjort at sandet kan genbruges mange gange.

Og så vil jeg endnu engang gerne slå et slag for at man køber sit sand et andet sted en Harald Nyborg, ikke engang det simple produkt kan de sælge noget hvor pris og kvalitet hænger sammen.

"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
For at du kan genbruge sandet, skal det så ikke tørres først?

Skal man tørsandblæse, skal man op i en større model, en dem de har i HN, og en model der sætter tryk på sandet, men ja det sviner pænt.

Dog er en lukket #tørsand" sandblæse kabine, faktisk udmærket til småting.

Ja kvartssand er ikke nemt at finde til en rimelig pris..
En tidligere kollega brugte almindeligt sand fra grusgraven, til vådsandblæsning, ifølge ham fungerede det fint.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af je__ns på 23-02-2015 18:42
For at du kan genbruge sandet, skal det så ikke tørres først?

Jo, små stofsække under filebænken, efter 3-4 dage er det fjong, men der er også meget træk under min filebænk.

 



Skal man tørsandblæse, skal man op i en større model, en dem de har i HN, og en model der sætter tryk på sandet, men ja det sviner pænt.

Dog er en lukket #tørsand" sandblæse kabine, faktisk udmærket til småting.

 

 Fidusen for mig er at for det samme areal, for at opnå samme finish brugte jeg mindre sand, og mere vigtigt for mig, meget mindre tid.

 

 


Ja kvartssand er ikke nemt at finde til en rimelig pris..
En tidligere kollega brugte almindeligt sand fra grusgraven, til vådsandblæsning, ifølge ham fungerede det fint.

 Man kan sagtens bruge silikasand fra grusgraven til at sandblæse med, men efter at have set 2 arbejdsmænd i familien dø den afsindige smertefulde død som silikose medfører har jeg intet problem med at betale lidt ekstra for quartz sand.

Min anke mod Harald Skralds "sandblæse sand" er at det er opgivet til en partikel størrelse der intet har med virkeligheden at gøre og så er der div. lort i, nogen gange kan det dufte af paraffin eller asfalt, det er bare en klassisk gang HN snyd.


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Hov, nu er jeg over paranoid. Der er ikke noget problem med silikasand til våd sandblæsning, det er kun tør sandblæsning man får smadret lungerne med støvet.


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"
Til søs bruger vi også ofte slurry blasting, som vi kalder det herude, våd-sandblæsning.
Det æder sig hurtigt igennem tykke lag maling og rust, og når man er i tropiske områder tørre det hurtigt, så stålet tørre hurtigt og et par gange primer før 2-3 gange top coat, så er det et ganske fint resultat.

 

Havde længe haft et sæt Nilfisk sandblæseudstyr liggende (sprit nyt), i dag da skærmkanten på bilen skulle have en lille omgang blev den fundet frem.

Og tilsluttet min 120.6 Nilfisk renser.

Kan kun sige jeg er meget skuffet, den er virkelig ikke særlig effektiv, men bruger til gengæld en del sand.

Sådan en lille en til kompressor, og tør sandblæsning er betydelig mere effektiv.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej je_ns

Har du prøvet Nilfisk sættet på din båd? 

Jeg skal have gammel hardracing af bunden på min glasfiberbåd og overvejer et Nilfisk kit til min højttryksrenser. 

Mvh Martin 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også