Køb træbriketter

Hejsa.

Jeg har gennem mange år fyret med ganske almindelige ruf træbriketter i brændeovnen. Nu skal jeg til at købe træbriketter igen til vinter og fandt denne webshop: www.ruf-træbriketter.dk

Shoppen anbefaler at man foruden ruf træbriketter også anvender Super Bio Stænger overnight briketter (som vist også hedder pini-kay).

Hvor man fyrer med ruf når man er hjemme og fyrer med super bio stænger om natten. Er der nogen der har gode erfaringer med disse super bio stænger?

Mvh Amatøren


AmatørenAlbertslund
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har prøvet sådan en palle fuld, de er ikke pengene værd Og den med at de brænder længere er også fis i en hornlygte. De skal have mere luft for at brænde og hvor ender så det meste af varmen  desuden kan du da sagtens brænde natten over blot med de lyse.

Men hvilke priser, det er jo fantastisk

Jeg giver 1350,00 pr. palle lyse briketter hos Davidsen a/s

Nej jeg køber to paller og betaler også 300,00 kr. for leverance Men de køre to - tre gange om året sådan nogle tibud i deres butikker.

Nå på den måde.... Men jeg skal bruge de træbriketter NU! Så jeg kan ikke vente på et sommertilbud

Så jeg tager ikke dem til 2.199 på davidsen as: Jeg tager de lyse ruf til 2.099 på ruf-træbriketter.dk

De koster i øvrigt kun 1.999 ved køb af 2 paller.

Og det fremgår på mange brændesalg sider, at de der bio super overnight briketter kan holde natten over. Så jeg vil prøve dem og se hvordan det fungere. Jeg vender nok tilbage og giver min vurdering af dem.


AmatørenAlbertslund

Jeg har så efter følgende fundet ud af at jeg ikke har fået mere end jeg har betalt for, for de er meget uens og små. Jeg har ikke vejet dem men de fylder noget mindre end dem jeg gav 1800,00 kr. for, de brænder dog lige så længe som de store ér måske presset hårdere.

Skrevet af Håndværkeren på 06-11-2014 23:58

Jeg har så efter følgende fundet ud af at jeg ikke har fået mere end jeg har betalt for, for de er meget uens og små. Jeg har ikke vejet dem men de fylder noget mindre end dem jeg gav 1800,00 kr. for, de brænder dog lige så længe som de store ér måske presset hårdere.

Du skal altid kigge på/regne med mængden og brændværdien, der opgives i Kcal/kg når der skal sammenlignes priser. Nogle har i øvrigt "kun" godt og vel 800 kg på en palle, mens andre ligger helt op på 1 ton. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg fyre med de Super Bio stænger som er på RUF, har dog ikke købt dem der. Dem har jeg positive erfaringer med dem. 4 af dem kan holde mellem 6-8 timer i min ovn (Varde Aura 12). De lyse holder ikke mere end 4-5, når jeg tester dem + laver en del mere aske i ovnen og sviner også mere ved håndteringen uden for oven.

Jeg vil så sige, at det sidste læs jeg har fået af dem, er betydelig lettere end de forrige! Derfor har jeg også oplevet en reduceret brændtid. I tråd med hvad Leif skriver, tror jeg ikke de stampet så hårdt som før, så brændværdien en reduceret. Før skulle jeg også bruge værktøj for at knække dem, hvor i mod dem jeg har nu, kan jeg knække over knæet.

Jeg ved ikke om de er faldet i pris, da jeg har købt dem "brugt" 8) af en kammerat, men de er faldet i brændværdi! Så i den kommende vinter, vil jeg teste alm. løvtræ.

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)

Jeg købte for et par år siden nogle der skulle være af hårdt træ, de var næsten helt sorte !

Fandt dog ud af at det var presset brunkul, de skulle have meget luft for over hovedet at kunne brænde og der var ikke meget varme i dem.

Tror faktisk ikke at de hos Davidsen går så højt op i hvad det er lavet af, har haft en billig palle hvor det var en blandning af træspåner og savsmuld.

På den indlagte seddel stod de at de havde en brændverdi på 4200 kg.kalorie, det er det jeg ser efter, men det tror jeg efter hånden også blot er en standart seddel de bruger og at det ikke har noget medde faktiske forhold at gøre. På de sidste jeg har købt var der over hovedet ingen deklarering på  !

Det bedste er nok at købe træet fra skoven, selv save kløve og opbevare det til det kan bruges til at fyre med.

hurtig hovedudregning af Bio superstænger: der er 864 stænger i alt. Jeg bruger 4 pr. aften = 216 aftener men varme i 6-8 timer. Så er der nok nogle gange fruen fryser mere end andre, så lad os sige 200 aftener i alt. 200 aftener op i 2.600 kr. = 13 kr/aften. Så runder jeg lige op igen for, at være på den sikre side, 15 kr.pr.aften. Så er det jo langt fra hver aften der skal fyres, så der burde vel være til lidt mere end ét år i sådan en palle for et hus (mit) på 200 m2.

Jeg har brugt de lyse briketter når jeg er for langsom (for fattig) til, at købe et ordentlig læs af de andre. 3 pakker i Bilka for 100 kr. tror jeg Så med de lyse briketter bliver beregningen: Der er 1152 stk. på sådan en palle, jeg bruger dér 6 pr. aften. = 192 aftener. Også her fryser fruen, så lad os sige 180 aftener. Dette giver 2.100 kr. (ved én palle) fordelt på 180 aftener = ca. 12 kr.pr. aften. Det bliver ca. 11 kr.pr. aften ved to paller.

Sådan kan man vel også se på hvad der er billigst

Konklusionen kan så være, at det måske ikke er prisen det for alvor kommer an på, i mit tilfælde, men mere håndteringen, svineri i stuen. Ved de lyse starter jeg med 4 i ovnen og efterfyrrer senere med to. Det er godt på den måde, at skal man tidligt i seng, kan man vurdere om det betale sig, at fyre. Dårligt på den måde at den komfort man har fået i sofaen bliver afbrudt
De lyse fylder mere end Bio, så det kræver mere plads. Især hvis man køber to paller.
Problemet med Bio er jo så, at de ikke er stampet så hårdt som før, så de holder nok nærmere mellem 6-7 timer i stedet for de op til 8 som jeg oplevede forrige år.

50/50 siger jeg

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis