Køb træbriketter

Hejsa.

Jeg har gennem mange år fyret med ganske almindelige ruf træbriketter i brændeovnen. Nu skal jeg til at købe træbriketter igen til vinter og fandt denne webshop: www.ruf-træbriketter.dk

Shoppen anbefaler at man foruden ruf træbriketter også anvender Super Bio Stænger overnight briketter (som vist også hedder pini-kay).

Hvor man fyrer med ruf når man er hjemme og fyrer med super bio stænger om natten. Er der nogen der har gode erfaringer med disse super bio stænger?

Mvh Amatøren


AmatørenAlbertslund
Hejsa. Jeg har gennem mange år fyret med ganske... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det tror jeg du har ret i Jørgen!

Jeg tager også løvtræ denne gang. Så vil jeg regne på det til foråret og se hvad der er bedst, ud fra mine forskellige parametre. Der kan vel også være myg i alm træ? Og så er der for alvor skår i glæden 


Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Skrevet af Håndværkeren på 07-11-2014 09:11

Jeg købte for et par år siden nogle der skulle være af hårdt træ, de var næsten helt sorte !

Fandt dog ud af at det var presset brunkul, de skulle have meget luft for over hovedet at kunne brænde og der var ikke meget varme i dem.

Tror faktisk ikke at de hos Davidsen går så højt op i hvad det er lavet af, har haft en billig palle hvor det var en blandning af træspåner og savsmuld.

På den indlagte seddel stod de at de havde en brændverdi på 4200 kg.kalorie, det er det jeg ser efter, men det tror jeg efter hånden også blot er en standart seddel de bruger og at det ikke har noget medde faktiske forhold at gøre. På de sidste jeg har købt var der over hovedet ingen deklarering på  !

Det bedste er nok at købe træet fra skoven, selv save kløve og opbevare det til det kan bruges til at fyre med.

Nej nej Jørgen. Hverken brændværdien eller hvad der sælges, burde fabrikanten snyde med da begge dele straffes med store bøder ved lov. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jamen det er jo veldigt Leif, de flest af os burde vel også have en vægt stående der lige kunne veje pallen inden vi siger god for den.

Skrevet af Håndværkeren på 07-11-2014 09:41

Jamen det er jo veldigt Leif, de flest af os burde vel også have en vægt stående der lige kunne veje pallen inden vi siger god for den.

Jamen kære menneske dog.    Har indtil flere vægte af dem, man stavler sig selv op på for og tjekke flæskelagets tykkelse, stående rundt omkring i huset. En af dem står faktisk ude i værkstedet og bliver brugt til alt andet end flæsk.  En sådanne er ganske udemærket til og tjekke om en eller flere af pakkerne nu også indeholder de lovede 10 kg. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Håndværkeren på 07-11-2014 16:59

Så må jeg ud og have en ny, uha det er skræmende  Den gamle opgav ved 125 kg.

Så lige i formiddags de havde nogle stående ved Lidl til 119 forniklede spir. Den skulle angiveligt kunne holde til 150 kg. Men ellers plejer folk at smide dem ud med en bemærkning om det er noget for...... lo.. når knapcellebatteriet er blevet brugt op. Og de koooster jo nærmest ingenting når de bliver købt de rette steder i 10 styks pakninger. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen.

Spændende debat Ja der er mange måder at opgøre værdien på. Vægt, antal man bruger i løbet af en aften/vinter osv......

Jeg har søgt lidt for at gøre prisen op i kcal. Kunne desværre ikke umiddelbart finde en god formel. Nogle steder blev vandindhold også nævnt som påvirkning af regnestykket.

Håndværkeren - du skrev noget med 4200 kcal - er det super bio eller ruf eller? Super bio stængerne på ruf-træbriketter.dk er oplyst til 4800 kcal. Jeg tænker også at kcal må være afhængig dels af træsort og hvor hårdt de er presset. Bløde træsorter er nok billigere, men har også lavere brændværdi. Måske er dine på 4200 af blødt træ eller ikke presset ret hårdt?

Hvis jeg regner uden videnskabelig formel (med vandindhold osv, som sikkert er forkert så) så får jeg 960kg ruf for 2.099 for 4300-4400 kcal, hvilket svarer til 0,48. Jeg får 960kg super bio stænger til 2.599 for 4800 kcal, hvilket er 0,54. En forskel på 0,06 kcal. Ved faktisk ikke helt hvad jeg skal bruge det til hehe.......

Men nu har jeg haft begge typer træbriketter i får dage - jeg fik dem faktisk både hurtigt og kørt ind i carport som jeg bad om på www.ruf-træbriketter.dk. Positiv oplevelser der. Jeg fornemmer allerede nu, at bio super stænger er bedst. Som i andre også skriver, så sviner de mindre i stuen, der er mindre aske, der skal ikke genopfyldes ret ofte.

Nu skriver i, at i vil fyre med alm brænde. I min søgen efter beregning af brændværdi fandt jeg mange artikler, som dokumenterede, at der var væsentlig bedre brændværdi i briketter end i træ.... Jvf f.eks. her: http://www.husplushave.dk/briketter-eller-braende/
Iflg en oversigt koster briketter 0,09 kr/MJ mod træ til 0,14-0,29 kr/MJ afhængig af hvor tæt træet er pakket i et brændetårn. Fint stablet som brændetårne vel er er prisen således 0,14 kr/MJ mens træbriketter kun koster 0,09 kr/MJ. Så jeg holder mig til briketter istedet for træ.

AmatørenAlbertslund

Det er RUF briketter jeg bruger, men når jeg omtaler almindeligt brænde, er det altså ikke leveret i tårne men hele stammer á en 3 - 4 meters længde som jeg selv skære op og kløver. Det skal så opbevare i mindst to år for at få den bedste udnyttelse, og det sidste år skal helst være under tag. Jeg har pladsen til det, men det kniber med kræfterne til det.

Ja okay - det har jeg så ikke plads til (det må fylde rigtig meget med 2-3 års brænde på lager). Og har heller ikke lyst - det er godt nok meget arbejde, hvis man selv skal skære/kløve. Selv med maskiner, som jo også koster en bondegård, så er der stadig meget arbejde i det. Men det er sikkert billigst, hvis man selv bruger knofedt. Men hvis jeg tager egen tid med i beregningen og sætter en timeløn på min egen tid, så kan det næppe svare sig.
Så jeg holder mig stadig til træbriketter til 0,09 kr/MJ.
Tak til jer alle for input

AmatørenAlbertslund
Skrevet af bredum på 06-11-2014 22:42
1799 i Land & Fritid, der køber jeg dem

 Endnu en der henter dem i bagdøren???? Jeg har lige tjekket prisen og den er 2.338 d.d.

 

 


AmatørenAlbertslund
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis