Er batteriet defekt?

Hej

Jeg har de sidste to dage haft problem med at starte min bil(peugeot partner) pga strømproblemer. I går var den helt død og jeg fik ladet den op så den kunne starte. Her i morges var den lidt sløv, men kunne dog starte. Det samme da jeg skulle hjem. Jeg har nu målt lidt på det og får følgende: ca 12,4V på batteriet med slukket motor. I tomgang er der ca 14,5V. Det tyder vel på generatoren og ladekredsen virker??? Jeg prøvede så da jeg kom hjem at måle hvor meget strøm den trækker med slukket motor for at se om det var det der var problemet, men her målte jeg 2mA, hvilket jo ikke er meget.

Jeg har haft min Ctek MXS lader på og det er nu ladet helt op.

Jeg vil i morgen tidlig prøve at måle strømforbug igen for at se om det evt er fugt der kortslutter noget.

er der andet jeg kan måle for at finde frem til hvad der kunne være galt?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Med de spændinger og forbrug du har målt, lugter det fælt af at batteriet er slidt op. Put et nyt i inden det for alvor bliver koldt.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

På et fuldt opladet batteri burde der være 12,7 volt når man måler ca 8 timer efter opladning. Er den mindre end de 12,4, som du har på dit, er der ikke meget saft tilbage på batteriet. De 14,5 volt er en meget normal ladespænding på en moderne dyt. Men skal vi "rode" lidt i det, skal du fortælle mig hvad spændingen er når du giver motoren lidt gas så den roterer ca 50% af max. omdr. samt hvad den er uden du lader om natten inden du starter om morgenen ???

De 2 Ma er formodentelig mindre end batteriets selvafladning, så det er så og sige mindre end lidt.

Det med fabrikatet af batterier er en relegion. Da jeg kørte Golf 2'er med dieselmotor, tog det ca 4 år og slide et 300 hundredet kroners batteri op fra jem&fix, der faktisk var 12 AmpH for lille.

På min traktor sidder der to 88 AmpH fra samme firma og hygger sig, det har de gjort i efterhånden tre år nu uden og vise tegn på ælde. Men de kostede også hele 450 kr stykket, hvis jeg husker ret. Før de billige batterier kom på, sad der to 72 AmpH af anderkendt fabrikat til den dobbelte pris. De varede også i hele fem år før de var tjenlige til udskiftning, så den resterende del af mine nuværende batteriers levetid, er penge direkte ned i foret på den Jyske måde.  

Batterier fra Biltema kender jeg ikke, men monstro ikke de er lige så ringe/gode som de andre diskcount batterier ??? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg havde problemet igen i morges, hvor jeg efter at have forsøgt at starte målte 12,2V. Det blev ladet op i går eftermiddags. jeg foretog ikke andre målinger.
Så nu håber jeg den kan starte når jeg skal hjem, så jeg kan komme ud og hente et nyt.
Jeg har kørt i min. 5 år med 2 standard billigbatterier, Branford, fra HN i min diesel Range Rover.
Jeg køber ALDRIG dyre batterier, som jeg ikke kan få længere levetid ud af.
Om de så har ændret på kvalitet siden jeg sidst købte, ved jeg ikke!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af kimcarlsen på 31-10-2014 09:56
Jeg havde problemet igen i morges, hvor jeg efter at have forsøgt at starte målte 12,2V. Det blev ladet op i går eftermiddags. jeg foretog ikke andre målinger.
Så nu håber jeg den kan starte når jeg skal hjem, så jeg kan komme ud og hente et nyt.

Hvis en extern lader ikke kan oplade batteriet op til ca. 12,7 volt over en nat, bør du nok tage et nyt batteri med hjem i næste gang du får startet dytten. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af ktm på 31-10-2014 11:38
Jeg har kørt i min. 5 år med 2 standard billigbatterier, Branford, fra HN i min diesel Range Rover.
Jeg køber ALDRIG dyre batterier, som jeg ikke kan få længere levetid ud af.
Om de så har ændret på kvalitet siden jeg sidst købte, ved jeg ikke!

Sagt med baby sprog. Kan like. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis