Radiator i kælder m. afløb i toppen?

Hej alle

Nu efter et år med pillefyr i stedet for gammelt oliefyr og en dejlig besparelse på den årlige varmeregning på 2/3, så tænker vi at det da kunne være rart at få noget varme i kælderen sat op. Der er kun en radiator i et af de mindre rum og efter oliefyret er kommet væk, er temperaturen faldet en del, efter som ikke står og smider varme ud i rummet mere. 

Der er mange andre projekter, som er prioriteret højere, men hvis det kunne gøre billig og let ville vi sætte det på her inden vinteren slår rigtigt igennem. 

Vi har nemlig en blændet radiator frem og tilbageløb med haner i kælderloftet, tæt på der hvor vi gerne ville have radiatorer i kælderen, da der tidl. har været en radiator i stueetagen.

Jeg tænker at der på dette rør kunne monteres to radiatorer i kælderen. Men så kommer spørgsmålet, jeg vil jo både have til- og afløb monteret over radiatoren, eller jeg kan godt føre afløbsrøret forbi radiatoren og sætte det i bunden, men vandet skal jo stadig op over radiatoren. I min begrænsede viden om varmesystemer, tænker jeg at det er et problem? 

kan det blive godt? eller skal jeg bare sætte et par olieradiatorer op og være glad for alle de nye hårdehvidevarer og LED pærer, og så smide elbesparelsen ind i opvarmning af kælderen

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg forstår din tekst, kan jeg slet ikke se, at det skulle kunne være et problem, hvis ellers cirkulationspumpen er kraftig nok, til at den kan få gang i cirkulationen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Fremløbet skal monteres i toppen af radiatoren og returen i bunden i modsatte ende. Husk også og monter en god radiatorventil. Så har du varme.

Er du lidt fingernem kan tilslutningen laves i PEX, så er du fri for gevindværktøj mm til jernrør. Bare husk ikke og pakke med det F......... hvide teflontape, det holder ikke tæt, brug fehår og pasta i stedet. 

UFffffffffffffff. Glem alt om elvarme. Med et pillefyr kan du lave 1 kWh for ca 35 øre mens 1 kWh koster over 2 kroner fra stikkontakten.  

PS. I øvrigt findes der specialradiatore, hvor frem og retur skal monteres i samme ende. Men de er formodentelig en del dyre end standartradiatore.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
For mange år siden lavede man varmeanlæg med naturlig cirkulation, da skulle den varme være på loftet og retur langs gulvet. Nu til dags spekulerer man slet ikke over rørføringer på samme måde. Din cirkulationspumpe kan sagtens få det vand rundt i systemet
Jeg har ganske almindelige radiatorer, med frem og retur i samme ende af radiatoren. Det fungerer fint, når bare radiatorer ikke er for lange. Jeg kender ikke grænsen, men de største af mine er dobbelte og max 110 cm lange.
Det er lidt pænere synes jeg når de 2 rør følges ad (hos mig, op fra gulvet)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 30-10-2014 18:59

Jeg har ganske almindelige radiatorer, med frem og retur i samme ende af radiatoren. Det fungerer fint, når bare radiatorer ikke er for lange. Jeg kender ikke grænsen, men de største af mine er dobbelte og max 110 cm lange.
Det er lidt pænere synes jeg når de 2 rør følges ad (hos mig, op fra gulvet)

Det er rigtigt du godt kan lave det "nummer" med alm. radiatore. Dog siger en gammel tommelfingerregel at du mister ca 30% af radiatorens max omsatte effekt. Dog vil tallet sikkert ikke være det samme på de forskellige fabrikater/modeller.

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for input, var i tvivl om cirkulationspumpen havde nok kraft i sig selv til at kunne pumpe vandet rundt i forskellige niveauforskelle i huset. Men åbenbart så Vi skiftede den for et år siden til en ny Grundfos alpha2, så tænker den kan klare det. Så igang med Pex, fittings og et par radiatorer.

god weekend.

Skrevet af Christopherkbh på 31-10-2014 12:45

Tak for input, var i tvivl om cirkulationspumpen havde nok kraft i sig selv til at kunne pumpe vandet rundt i forskellige niveauforskelle i huset. Men åbenbart så Vi skiftede den for et år siden til en ny Grundfos alpha2, så tænker den kan klare det. Så igang med Pex, fittings og et par radiatorer.

god weekend.

Du behøver slet ikke og have tvivl om pumpen kan pumpe vandet rundt. Selv om varm vand er en smule lettere end koldt vand vil det i et typisk anlæg højst dreje sig om en vægtforskel på 2%. Hvis du som et eksempel har en vandsøjle på 3 kg fremløbsvand vil du samtidig have en vandsøjle på returen der vejer max 3,060 kg efter bedste hovedregning.  Det er næsten ligevægt men gør dog at en afkøling i dine radiatore vil få vandet til og forsøge at curkulere af sig selv. Så pumpen skal egentelig kun overvinde den modstand der er indvendigt i rørene ved det flow du forbruger.

Det er lidt indvilket, god weekend. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis