Periodisk støj fra Grundfos pumpe

Hej alle sammen

Har nu over en længere periode oplevet en del støj fra min 1½ gamle cirkulationspumpe. Det er en Grundfos UP-15-14 BA PM.

Har læst tråden her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/116234# og vil se frem til, at afprøve det samme med min.

For, at komme lidt i forkøbet, vil jeg gerne spørge om tilfælde med luft kan være periodiske? Der kan snilt gå 3-4 dage hvor der ikke kommer støj. Jeg kan gå i værkstedet og høre den køre fint og næsten lydløs. Men så, som i nat for eksempel, startede den med sin støjende adfærd i en times tid..! Det undre mig også at den finder på at starte midt om natten?! Jeg er overbeist om, at der ikke er nogen som "snigbader" i mit hjem

Det er sådan en klaprende lyd den laver hver 20-30 sekund i den periode den arbejder. Jeg fornemmer, at perioderne er 30-60 min lange.

mvh

Lasse Jacobsen

 


Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Hej alle sammen Har nu over en længere periode... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
På side 5 under tekniske data står der, at den kun kan løfte vandet 1.2m..? Kan det være problemet?


Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Skrevet af LasseJ på 05-11-2014 13:10
På side 5 under tekniske data står der, at den kun kan løfte vandet 1.2m..? Kan det være problemet?
 

Nej slet ikke, da det ikke er pumpen der skal levere vandtrykket, det sørger vandværket for. Pumpen skal kun overvinde det tab der er i rørene når vandet skal cirkuleres. Kigger du på husdiagrammet på side to i folderen, er der en dybrød ledning og en knap så rød der begge går ud fra/tilbage til VVB. Den røde viser rørføringen hvis du ikke har den omtalte pumpe på anlæget. Den lyserøde ledning er det du sætter på når man vil have cirkulation på det varme vand. Cirkulationen gør du har varmt vand i hanen med det samme, og ikke skal lukke flere liter lunkent vand ud før det begynder at blive varmt. Du kan bare prøve og slukke pumpen i et døgns tid, så virker dine varmvandhaner som om de er uden den omtalte cirkulation.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ahh, sådan! VVS, er jo nærmest en videnskab

Jeg skrev en mail til Gundfos i går. Jeg tænkte de måske kendte til lyden. De svarede:

"Det lyder som om der er kalk eller noget i din løber.

Jeg vil foreslå at du skiller den ad (der kommer vand, så husk at afspærre på begge sider) og afkalke den med lidt eddike
Og derefter give den lille kugle noget hane fedt inden du samler igen.

Så må vi se hvordan det kommer til at, gå og hvad resultatet bliver...

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Skrevet af LasseJ på 06-11-2014 10:44
Ahh, sådan! VVS, er jo nærmest en videnskab

Jeg skrev en mail til Gundfos i går. Jeg tænkte de måske kendte til lyden. De svarede:

"Det lyder som om der er kalk eller noget i din løber.

Jeg vil foreslå at du skiller den ad (der kommer vand, så husk at afspærre på begge sider) og afkalke den med lidt eddike
Og derefter give den lille kugle noget hane fedt inden du samler igen.

Så må vi se hvordan det kommer til at, gå og hvad resultatet bliver...

Er videnskaben ikke større end som vist på det diagram, burde VVS være til og overskue.  

Ja, efter den mail til Grundfos ved du jo hvad der skal laves. Vil dog foreslå du gør det en hverdag samt starter først på dagen så du har mulighed for at støve eventuelle uforudsete ting op. Hanefedt burde du kunne få ved en hver VVS'er med respekt for faget.

Glæder mig til at høre resultatet når ...................   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif

Der er lige stilstand i projektet da svigerfar har nogle projekter i sit eget hus ( Hvad bilder han sig ind!! )

Men jeg skriver så snart der sker noget. Jeg ser frem til, at se hvor meget lort som er i pumpen.

Indtilvidere, kan jeg afhjælpe generne ved, at åbne og lukke ventilen som sidder lige over pumpen.


Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Annonce
Skrevet af LasseJ på 14-11-2014 08:31
Hej Leif

Der er lige stilstand i projektet da svigerfar har nogle projekter i sit eget hus ( Hvad bilder han sig ind!! )

Men jeg skriver så snart der sker noget. Jeg ser frem til, at se hvor meget lort som er i pumpen.

Indtilvidere, kan jeg afhjælpe generne ved, at åbne og lukke ventilen som sidder lige over pumpen.
 

Ja, den midlertidige kur lyder lidt underlig i mine ører. Men du bliver jo vækket alligevel når du ud af fjerene for at lukke/åbne. 

Du kan godt slukke pumpen om natten. Det varme vand tager bare lidt længere tid om og blive varmt fra hanerne. Så er nattesøvnen sikret for støj, men nok ikke for vand i folks ywn. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif

Så kom tiden endelig hvor vi havde tiden, og huske at gøre noget!

Vi pillede pumpen ned i går. Heldigvis var min svigerfar (ham som har sat pumpen op) så smart, at han havde sat en stophane på hver side af den, så det var ingen problem. Faktisk var det så relativt nemt, at jeg nok selv ville kunne lave hele proceduren næste gang. For jeg tror det sker igen.

Vi skilte den ad, i di dele man kunne og så på stumperne. Så viste det sig, at der på det magnetiske centrifugehjul sad en masse små jernspåner. Helt sikkert nok til, at få hjulet til, at komme i ubalance. Det interessante er jo så, at det kun har været periodisk!? En anden ting kunne være, at det på det leje centifugehjulet sad på, var aflejret noget kalk. Dette kunne sikkert også være en del af problemet. Men nu er det løst

Grunden til, at jeg tror det kommer igen er, at jeg jo bor i et gammelt hus, hvor rørene er lavet af jern.

Vi smurte lejet med syrefrit silikonefedt, da det var det eneste vi havde, og så samlede vi den igen. Den spandt som en kat

Som en lille bonus info kan jeg sige, at modtryksventilen var lidt slatten, så vi sætter en ny en på.

Så nu kan vi ånde lettet op og se tiden an!

VH
Lasse

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)

Det lyder godt i fandt nogle mulige fejlmuligheder. Monstro ikke i har fanget det nu der er at fange ???  

I prinsippet kan det godt være den "slatne" kontraventil, der har stået og åbnet/lukket (klappet). Det har jeg faktisk engang oplevet på et varmeanlæg hvor der periodevis var en hel del støj. Dengang blev vi enige om det højst sansynligt var mængden af luft i vandet der kunne trikke støjen. Der skiftede jeg så klapventilen ud med en der var fjederbelastet og pist  forsvant lydene. 

Håber i for eftertiden kan få jeres nattesøvn uforstyret.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det håber vi også!

Den holdt op med, at brokke sig i i julen. Der var en periode på 3 uger uden larm, så der var jeg nok så naiv og tro, at den havde fikset sig selv. Men jeg kan høre, at efter den er renset og smurt, så larmede den også den periode

Havde nok bare vennet mig til hvordan en "lydløs" pumpe lød.

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)

Jeg har for nogle måneder siden fået monteret en tilsvarende pumpe og har tilsvarende problemer.
At den skulle være lydløs og intelligent det vil jeg også stille spørgsmål ved.
Den starter og stopper på mærkelige tidspunkter, og fordi at mine forbrugsvandrør ikke er isoleret (de er støbt ned i gulvet) , gør varmetabet, at også at fyret varmer vand hele tiden.
Så økonomien i en sådan pumpe holder ikke, det ser flot ud på et stykke papir men det dur ikke i praksis.
Den er helt ustyrlig, -min løsning bliver at koble den på et mekanisk kontaktur.
Set fra min side er det spild af penge at købe en dyr Grundfos såkaldt "intelligent" cirkulationspumpe.
Køb en billig pumpe, om den bruger 25W eller 9W er helt ligegyldigt hvis den styres af et kontaktur.
I mit tilfælde vil Grundfospumpen uden et kontaktur koste mig flere penge at have kørende end en billige med et større Watt forbrug.
Nu hænger jeg på pumpen, men den får et kontaktur som styring.
 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis