Reparation af fuger i murstensskorsten

Hej

Jeg har en murstensskorsten, hvor nogle af fugerne trænger til at blive repareret/fornyet.

Er der nogen, der ved, om man kan bruge Polyfilla Husrep til dette? Jeg har tidligere brugt noget reparationsmørtel til at reparere fuger i skorstenen, men da jeg fornylig har brugt Polyfilla Husrep til nogle andre opgaver, har jeg det på lager og synes, det er nemt at arbejde med.

Hvis det kan bruges, skal man så efterbehandle med noget, eller er det ikke nødvendigt?

På forhånd tak for svar .


Flittiglise
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Polyfylla er kun beregnet til inden dørs brug og kan slet ikke holde på en skorsten. Så du er nød til at anskaffe noget mørtel, og når du nu skal igang så krads lige alle løse fuger ud så du ikke skal der op igen foreløbig.

Det bedste ville være om du rensede alle fugerne ud og fugede hele skorstenen om, men det er ligesom ikke årstiden til det.

Der er helt sikkert en brugsforviring og en anvisning af hvad og hvor du kan bruge det, og jeg tvivler stærkt på at det er udendørs !

En skorsten betegnes som et aggressivt miljø.
Det vil være bedst at bruge en aggressiv blanding der hedder 1/6 - 1 cement 6 bakkemørtel.

Polyfilla Husrep er til indendørs og udendørs brug. Ved rep. af mindre huller. Produktet må have en maks tykkelse på 10 mm ved udsætning.
Derfor synes jeg ikke det er det rigtige til dette formål.
1. Da den er til både indvendig og udvendig brug vil jeg ikke betegne den som et produkt til aggressivt miljø.
2. Ved rep. af fuger skal fugerne krasses 20 mm ud og fuges om. og produktet har kun en maks tykkelse på 10 mm.

Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej.

Nu graver jeg langt ude i hjernens kroge og mener at kunne huske der skal bruges K70 mørtel.

Der er ihvertfald krav til netop skorstene.

mvh


 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 30-10-2014 19:34

Hej.

Nu graver jeg langt ude i hjernens kroge og mener at kunne huske der skal bruges K70 mørtel.

Der er ihvertfald krav til netop skorstene.

mvh

 

Hvad er K70 mørtel?

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej.

Som sagt nok noget fra en svunden tid

Hed nok noget mere, men mener det er en stærk mørtelblanding der var godkendt til skorstene.

mvh


 varmetossen

Denne fremgangsmåde bruges nok mest: :-)

Nedbrudte fuger udkradses til mindst 25 mm dybde. Hele fugen udfyldes med kalkcementmørtel (KC35/65/650) eller funktionsmørtel med tilsvarende styrke, hvorefter murværket holdes tildækket de første 3 døgn for at hindre mørtlen i for hurtig udtørring.
Fartilfire har ret i det med 25 mm dybte, det er nye anbefalinger der er kommet. så mit tal er forkert.
KC forholdet er det samme som 1/6-1/8 blandingsforholdet som jeg skrev. tildækning er kun nødvendig ved ekstrem sol påvirkning og varme. Mørtelens hærdningsproces sker via kemisk reaktioner via cementen.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis