Opbygning af plankegulv?? råd og vejledning.

Halløj folkens.
 

Jeg skal til at ligge nyt plankegulv i et gammelt byhus fra 1903. ca. 25 m3 fordelt på 2 rum.

som gulvet er nu ligger der ældre gulvplanker på strøer direkte på jorden, strøerne er næsten helt rådnet væk.

Da jeg skal til at lave nyt gulv, ønsker jeg selvfølgelig at isolere under gulvet.
Jeg ved at man normalt siger mindst 300mm sundolitt men da huset står på sylsten og jeg ikke ønsker at fjerne den indvendige støtte for disse vælger jeg kun at ligge 150mm sundolit underr strøerne.
Jeg ved godt at man kan støbe et støtte fundament til sylstenene osv. men jeg ønsker kun de 150mm.

jeg havde tænkt at benytte mig af model nummer to som ses i linket under. 

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton

 

Jeg hat lavet en tegning af den opbygning jeg havde tænkt mig at bruge.

 

Spørgsmål:

1. Er det ok at placere dampspæren der? og er det ok at tape den sammen med fugtspæren?

2. Er det rigtigt forstået at strøerne ikke skal fikseres i enderne, således at når de er slået sammen med gulvplankerne, at gulvet er en hel "flydende" flade? som "kun" viler på sundolitten.

3. Kan en alm. sundolit S60 godt bære trykket fra gulvet?

4. Skal/kan jeg bruge "trykkede" strøer?

5. kommer gulvet ikke til at larne når man går på det? Træ mod flamingo?

 

Jeg håber meget i kan/vil give mig et råd med på vejen.

Ps. jeg ønsker ikke at støbe et beton gulv. :-)

 

Mvh

Bacon


Hvor der er vilje, er der vej.! så klø på.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

1. I en terrændæks konstruktion vil dampspærren som du kalder det være en fugtspærre.
Fugtspærren placeres som du har tegnet, lige under strør. Hvor den fastklæbes med et overlæg på 150 mm. til din eks. fugtspærre..
Husk du skal tænke radon gasser ind over. Altså gasser der vil stige op i huset.
Når nu du ikke bruger beton. skal du stoppe radon via din fugtspærre. Den skal som minimum opfylde dette krav.
- En tykkelse på mindst 1 mm med brudtøjning 200% og brudstyrke større en 8 N/mm²

2. Dette har du også ret i . Strørene skal "flyde" oven på isoleringen.
De vil blive holdt på plads af isolering som du skære til imellem på 405 mm

3. Du skal som minimum bruge en sundolitt S250 under og imellem strør.

4. Imellem gulv og strør/isolering kan der udlægges gulvpap på hele fladen, som formindsker dette.

5. ikke hvis du gør som punkt 4.

Der hvor du skriver lecanødder (Letklinker) vil polystyren kugler være en bedre løsning.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Med grønt har du tegnet noget jeg tolker som murpap mellem sidste og næstsidste skifte i ydermuren. I stedet for at lade murpappet være vandret på indersiden, bør du bukke det opad i en vinkel på ca. 45 grade, så evt indtrængende vand ikke løber ud i din konstruktion, men bliver i muren og fordamper herfra.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Skrevet af ViFixerDet på 30-10-2014 18:19
Med grønt har du tegnet noget jeg tolker som murpap mellem sidste og næstsidste skifte i ydermuren. I stedet for at lade murpappet være vandret på indersiden, bør du bukke det opad i en vinkel på ca. 45 grade, så evt indtrængende vand ikke løber ud i din konstruktion, men bliver i muren og fordamper herfra.
 

Jeg tror ikke du skal regne med at den grønne er en fugtspærre på den måde, når der er opstigende fugt i væggen. plus hvis den bliver foldet ned vil den ikke kunne radonsikres ordenligt.

Hvordan er murerpappen egenlig kommet ind i muren? da huset er så gammelt.

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af ViFixerDet på 30-10-2014 18:19
Med grønt har du tegnet noget jeg tolker som murpap mellem sidste og næstsidste skifte i ydermuren. I stedet for at lade murpappet være vandret på indersiden, bør du bukke det opad i en vinkel på ca. 45 grade, så evt indtrængende vand ikke løber ud i din konstruktion, men bliver i muren og fordamper herfra.
 

Jeg tror ikke du skal regne med at den grønne er en fugtspærre på den måde, når der er opstigende fugt i væggen. plus hvis den bliver foldet ned vil den ikke kunne radonsikres ordenligt.

Hvordan er murerpappen egenlig kommet ind i muren? da huset er så gammelt.

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
jeg synes dit forslag er halv dårligt. Hvis du skal lave det korrekt retter du bunden af med sand. Udlægger flamingoen, dampspærre, gulvspånplader og gulv.

Du skal være opmærksom på at det kræver en hvis trykfasthed i din flamingo at lave denne opbygning. Og det er netop også det som bliver et problem for dig med dit forslag - flamingoen kan ikke holde til det tryk du har fra opklodsningen.
Annonce
Skrevet af boso på 30-10-2014 19:44
jeg synes dit forslag er halv dårligt. Hvis du skal lave det korrekt retter du bunden af med sand. Udlægger flamingoen, dampspærre, gulvspånplader og gulv.

Du skal være opmærksom på at det kræver en hvis trykfasthed i din flamingo at lave denne opbygning. Og det er netop også det som bliver et problem for dig med dit forslag - flamingoen kan ikke holde til det tryk du har fra opklodsningen.

 

Opbygningen han har er da ikke dårlig? Hvorfor skulle den være det? Producenten anviser selv denne opbygning ved brug af en S250 isolering Så det kan jeg ikke se nogen fejl i?

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/43828' class='af-profile-link'>Den Studerende Bygningskonstruktør</a> på 30-10-2014 18:37


<p>Jeg tror ikke du skal regne med at den grønne er en fugtspærre på den måde, når der er opstigende fugt i væggen. plus hvis den bliver foldet ned vil den ikke kunne radonsikres ordenligt.</p>

<p>Hvordan er murerpappen egenlig kommet ind i muren? da huset er så gammelt. <img src='http://www.lav-det-selv.dk/DesktopModules/ActiveForums/themes/lds2013/emoticons/smile.gif' align="absmiddle" border="0" class="afEmoticon" /></p>

<p> </p>

<p> </p>


For ikke at forøge antallet af spekulationer unødigt, vil jeg foreslå at trådstarteren udtaler sig om fortolkninger af hans indlæg - det giver ligesom mest mening ;-)
hmm kan godt se hvor jeg går forkert i byen. Jeg troede han klodsede strøerne op men det er ikke tilfældet. Min fejl.

Forstår dog stadig ikke hvorfor man ikke bare ligger spånplader på gulvet. Det giver da - alt andet lige - en større trykfordeling.
Det giver præcis den samme trykfordeling om du vælger den ene eller den anden løsning - med Bacon's løsning spares spånpladerne :-) - og det er jo også værd at tage med...

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Halløj alle.

Det er dejligt med de gode råd, Takker.

Hvad angår fugtspærren på tegningen, så er det en decideret fugtspærre.
Jeg riller den ind i en fuge i højde med fugtspærren i gulvet (min Dampspærre).

Gulv pap imellem Sundplitt og planker var måske ikke nogle dårlig ide. :-)


Jeg må indrømme at jeg heller ikke kan se nogle grund til at skule bruge gulvspån, det er pissedyrt og det burde jo ikke være nødvendigt.

men det er da vigtigt at jeg for fat i e sundolitt med samme tykkelse som mine strøer.
Hvad ville i vælge at bruge som strøer?





Hvor der er vilje, er der vej.! så klø på.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis