Ventilationrør i vejen for emhætte skjuler

Hej LDS'er!

Måske skal man starte med at kigge på det vedhæftede billede for at forstå problemet

Jeg har købt en ny væghængt emhætte. Problemet er "stålskjuleren" som skal monteres på væggen ikke kan nå hele vejen op til loftet og ind til væggen da den går på ventilationsrøret. Det drejer sig om en 3-4 cm- og ja, det burde man måske havde tænkt på og målt af inden købet, men sådan kan man være så klog bagefter.

Ventilationsrøret går mellem etage adskillelsen og ud, og den kan, som jeg ser det, ikke kommes til, uden at ødelægge loftbrædder eller gulvet ovenpå.

Jeg tænker at der ikke er anden løsning end at fjerne nogle loftbrædder for at komme til at forlænge ventilationsrøret, sådan at det går ned helt inde ved væggen istedet, eller købe en stålskjuler som er dybere?

Er der et geni som evt. har en anden løsning??

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener ikke at du kan få en standard rørskjuler der er dybere. ( selvfølgelig kan du få en special lavet). Det er iøvrigt ikke ventilationsrør, men 110 mm kloakrør der er brugt. Det burde nok have været mindst 125 mm vent. rør når det er så langt. Det vil give dig mere glæde af emhætten. De er ikke så gode til at give meget luft, når der er modtryk. De 15 mm betyder noget, den ene er 95 cm2 den anden 123 cm2

Selv om du får den skubbet længere ind imod væggen, har du vel stadig for stor hul i loftet. Der er nok ikke andet at gøre end at tage nogle loftbrædder ned, og så få den rettet.

Du kan godt sætte loftbrædder op igen midt i loftet. Det sidste bræt man skal have op, bliver man nødt til at skære oversiden af noten væk. Den kan så gå op på plads, men er nødt til at have synlige dykkere, midt i brættet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok, ja det er noget hø!  Selve omkredsen på udtrækket på emhætten er jo 150 mm og det ville da have været optimalt at kunne kører det hele vejen. der er godt nok en overgang med, så den kan reduceres til 125 mm.. men der er jo stadig et stykke vej til 110 mm... dette har jeg så klaret m. et alm. stykke flexslange og sat spændebånd på.

Jeg må kaste mig ud i det med brædderne tror jeg. Jeg synes ikke at jeg kan komme til at trække røret længere ind mod væggen og er også bange for at trække noget fra hinanden oppe imellem etageadskillelsen.

men uanset er det vel ikke normalt at der bruges kloakrør? Tror du at dette er tilfældet hele vejen ud? Hvis jeg tager et par loftbrædder ned, burde røret så ikke kunne ses rimeligt tydeligt? Tænker her på, om at kan betale sig at udskifte røret fra de 110mm til 150 mm.

En sidste ting... Kan kloakrørerne være skyld i, at emhætten støjer så meget? Kan se at man kan få div. støjnedsættende flexrør... Støjer alm. flexrør (uden isolering) mindre end kloakrør?

Tak for hjælpen!

Ok, ja det er noget hø!  Selve omkredsen på udtrækket på emhætten er jo 150 mm og det ville da have været optimalt at kunne kører det hele vejen. der er godt nok en overgang med, så den kan reduceres til 125 mm.. men der er jo stadig et stykke vej til 110 mm... dette har jeg så klaret m. et alm. stykke flexslange og sat spændebånd på.

Jeg må kaste mig ud i det med brædderne tror jeg. Jeg synes ikke at jeg kan komme til at trække røret længere ind mod væggen og er også bange for at trække noget fra hinanden oppe imellem etageadskillelsen.

men uanset er det vel ikke normalt at der bruges kloakrør? Tror du at dette er tilfældet hele vejen ud? Hvis jeg tager et par loftbrædder ned, burde røret så ikke kunne ses rimeligt tydeligt? Tænker her på, om at kan betale sig at udskifte røret fra de 110mm til 150 mm.

En sidste ting... Kan kloakrørerne være skyld i, at emhætten støjer så meget? Kan se at man kan få div. støjnedsættende flexrør... Støjer alm. flexrør (uden isolering) mindre end kloakrør?

Tak for hjælpen!

skil kloakrørene ad og stik en arm op dor at blive klogere på hvad der er muligt. måske kan rørene drejes. Måske kan du nå med armen og sætte en alm ventilstionsrør på istedet, der kan også skæres et større hul for at få mere plads til at komme til, og stadig dække med stålafskærmningen. Du kan også lave en ny udgang gennem muren for småpenge. Den udgang i loftet sidder da også et håbløst dårligt sted
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Generelt bør man fortsætte den dimension som emhætten er født til ( 150mm = 176 cm2 mod nu 95 cm2 ) Hvis det var lige op og direkte igennem taget, kan man godt tillade sig at gå lidt ned i dimension.

Men her har du både sving og et langt stykke. Så din emhætte vil ikke give de m3 som fabrikanten skriver.

Normale flexrør er heller ikke optimale, de er rillet indvendig, og giver modstand i hjørnet. Alu flexslange er bedre. Lav det så den i det mindste kommer igennem svinget ved loftet og et stykke hen, inden du reducerer.http://www.byghjemme.dk/shop/duka-a...FE4IGcXLZ4

Jeg mener bestemt at det reducerer støjen lidt, men det er ikke nemt at høre forskel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja det gør den nemlig og vil jo gerne ende med et nogenlunde pænt resultat.

Det vil som jeg ser det ikke løse så meget at lave et nyt hul ud. For ventilationsslange ville afligevel skulle gemmes i etageadskillelsen for ikke at være synligt. Emhætten sidder modsat ydervæggen lige som på billedet.

Men ja, må have hånden op og undersøge, evt. se om ikke jeg kan trække det lidt ind mod væggen. Ved bare ikke om det kan lade sig gøre uden at trække noget fra hinanden.

Er det mon nemmere at komme til røret fra udtrækshætten på taget? den sidder ret lavt...måske kunne man skubbe til det derfra eller sætte et ekstra lille stykke i?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis