MR11/GU4 DC trafo eller AC?

Jeg har nogle granitsten i haven koblet 3 sammen hvor der sad 3 stk 20 watt 12volt pærer i. Jeg købte så nogle 3 Watts pærer som skulle haven næsten samme lystyrke omkring 200 lumen.

Problemet er at de næsten ikke lyser noget op nu, men er ren pyntelys. Leverandøren siger at det er fordi disse pærer er 12DC og mine lamper er 12 volt AC.

Jeg syntes ikke umiddelbart vi i danmark eller for den sags skyld Tyskland har noget 12 volt AC i brugsgenstande andet det er til noget specielt, men skal dog ikke modsige noget før jeg får det bekræftet at et klog hoved.

De pærer der sad der i før, står der bare 12 V 20 watt og har set andre MR11/G4 også uden DC betegnelsen?

Nogen ideer?

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af klavil på 29-10-2014 16:04

 

 

De pærer der sad der i før, står der bare 12 V 20 watt og har set andre MR11/G4 også uden DC betegnelsen?

Nogen ideer?

Så vidt jeg kan finde ud af, er dine nye pærer ledpærer, og så kræver det DC, Såfremt der ikke udtrykkeligt står, at de kan bruges på AC, skal de forsynes med DC. De gamle  20W pærer var sikkert almindelige halogenpærer, som er ligeglade med, om de bliver forsynet med AC eller DC.

 

 


fase
Hej
Gå hen til en radiomand og køb en "brokoblet"diode koster ca.30 til 50 Kr og få ham til at vise dig hvordan den skal forbindes - det er ret nemt da der kun er 4 tilslutninger hvoraf 2 er til din strømforsyning og de to andre til dine lamper - hvis lamperne ikke lyser så byt ledningerne til lamperne på dioden - hvis en eller to af lamperne ikke lyser så vend dem i soklen
Hilsen polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
S.fabian: Får de gamle som de nye LED pærer da ikke DC via transformeren? Det er et sæt med 3 granitsten der er købt sådan.
Polobjørn: Skal der bruges sådan en diode i hver pære? Den kan jo ikke monteres i en transformer som er IP65 kasse og til udvendig brug?
Skrevet af klavil på 29-10-2014 19:21
S.fabian: Får de gamle som de nye LED pærer da ikke DC via transformeren? Det er et sæt med 3 granitsten der er købt sådan.
Polobjørn: Skal der bruges sådan en diode i hver pære? Den kan jo ikke monteres i en transformer som er IP65 kasse og til udvendig brug?

Er de gamle pærer også LED pærer? Normalt giver en transformer AC med mindre, der er en ensretter indbygget i udgangen på den. Det ville hjælpe meget, hvis du opgav hvad det "gamle" system var. Hvad var de "gamle" pærer, var det også LED eller gløde/halogen pærer?

Polobjørn giver en anvisning på hvordan man laver AC/vekselspænding om til DC/jævnspænding. Det kan være svært, at at lave om uden kendskab til el. Der skal kun bruges en diodebro i udgangen fra transformeren. Den er fælles for alle.

Selv om det er lidt sent, kunne mit råd være, at du ikke havde skiftet til LEDpærer, hvis det ikke var LED i forvejen.

 

 

 

 

 


fase
Hvis trafoen er bygget til almindelige gløde-halogener, så er det AC (vekselstrøm). Man vil aldrig bruge penge på at sætte en ensretter i sådan en, for en glædepære er aldeles ligeglad.
Du kan nemt teste om det er AC der kommer ud af trafoen. Byt rundt på de to ledninger, og hvis der kommer det samme lys i lamperne, så er det AC -og de får kun den halve spænding af, hvad de skal have.

Løsningen kan også være at skifte til en trafo, der giver DC og har den fornødne klasse til udendørsbrug.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Skrevet af Chr. på 29-10-2014 20:26
Hvis trafoen er bygget til almindelige gløde-halogener, så er det AC (vekselstrøm). Man vil aldrig bruge penge på at sætte en ensretter i sådan en, for en glædepære er aldeles ligeglad.
Du kan nemt teste om det er AC der kommer ud af trafoen. Byt rundt på de to ledninger, og hvis der kommer det samme lys i lamperne, så er det AC -og de får kun den halve spænding af, hvad de skal have.

Løsningen kan også være at skifte til en trafo, der giver DC og har den fornødne klasse til udendørsbrug.

Chr.

Chr. trafoen er sandsynligvis med AC udgang, så jeg ville sætte den samme type lyskilder i som den oprindelige og så leve med det lidt større forbrug, evt skifte til 10W i stedet for 20W. At skifte hele molletjavsen ud står slet ikke mål med økonomien i det.

 

 

 


fase
ja det var halogen der sad der før. Vidste ikke at transformeren skal være speciel ved LED, for troede egentlig bare man skulle have et minimum forbrug. Har skiftet masser af mine pærer ud med LED men de er så også 230 Volt og så har jeg skiftet nogle i et spejl hvor jeg var nød til at bruge 1 halogen pærer og 14 LED pærer da pærerne ellers blinkede, da der var for lidt belastning på transformeren, så regnede med at det her nok skulle gå?
Er Ac ikke vekselstrøm? Dvs at der er vekselstrøm på 12 volts siden og ikke jævnstrøm som jeg tror der er ved alle transformere som til computer, spots, lamper, bærbar osv?
Ja, AC er vekselstrøm (alternating current), og det er der også på 12 V siden af trafoen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvad bruger man så de pærer jeg har til hvis det er DC? eller er en LED transformer på 12 volts siden DC?
Hvordan kan det være at pærerne godt nok lyser, bare ikke nok?
svar på dit sidste spørgsmål: Led pærer er i sig selv en ensretter, det man kalder en enkelt ensretter

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis