Køleskab, køler ikke nok.

Mit Whirlpool køle/fryseskab har problemer, køleskabet bliver ikke koldere end 9 grader, uanset hvordan termostat knappen stilles. Fryseren virker fint.

Det er et Whirlpool cbi 601 w, med fryseren nederst.

Den har kun en kompressor til både køleskab og fryser, vil det så sige at den kun har termostat i køleskab? og at den så køler fryseren på fuld skrald indtil køleskabet er kølet ned til sin givende temperatur?

Har rengjort hele skabet udvendigt, for at sikre varmen at komme væk. Kompressoren køre normalt og slukker som normale køleskabe (når temperaturen er nået, lige bortset fra at temperaturen ikke nås ).

Kan det være en defekt termostat? eller måske noget med kulde fordeling mellem fryser og køleskab?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej K.

Og velkommen her på LDS.

Har du sikret dig at tætnings listen er ren og stadig lidt blød så den slutter tæt til skabet ? Og hvor tæt på bagvæggen står dit køleskab, det skal jo af med varmen fra køleribberne bag på. Hvordan måler du dig frem til at der kun er + 9 grader der inde ?

Jeg kan ikke lige gennemskue af dit spørgsmål, om kompressoren kører konstant, nu hvor temperaturen ikke kommer langt nok ned, eller om den stopper ved de 9ºC.
Hvis kompressoren stopper er det sikkert termonstaten, og hvis den kører konstant, så er det kompressoren der er ved at være slidt op eller mangler kølemiddel.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej, tak for de hurtige svar.
Har køleskabet stående midt i køkkenet pt., tætningslister? hvis det er om døren lukker tæt så ja. Temperaturen har jeg målt ved at ligge et stuetermometer i. Ja, jeg skal nok lige have lavet en mere præcist måling med et glas vand, men koldt nok er det ihvertfald ikke.
Kompressoren køre ikke konstant, den har en cyklus der virker helt normal.

mvh
Så taler det for, at det er termostaten.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej, har lavet en test med et glas vand og får samme resultat.
Okay så muligheder ind til videre kan være termostat eller kølemiddel, kan jeg teste det eller på anden måde komme nærmere en konklusion?
Fandt et indlæg i et relateret emne på nettet hvori der stod:
Termostaten kan kontrolleres ved at kortslutte dens kontaktsæt, så skal
temperaturen falde til under frysepunktet.

Kan man gøre det for at udelukke eller konkludere om det er termostaten?

Først vil jeg da lige sikre mig at du har skruet termostat ned (på det højeste tal)

Ellers kan du sagtens kortslutte de 2 ledninger der kommer til termostat. Så kører kompressor hele tiden, og vil i løbet af nogle timer komme væsentlig væsentlig længere ned i temp.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen, så fik jeg lavet en kortslutnings test og den kom snildt under frysepunktet.
Men nu kommer jeg så til at tænke på om det ikke kan være noget med hvor lang ned i køleskabs væggen den termostat tråd bliver puttet ind? for kompressoren køre og slukker så den holder en bestemt temperatur.
Hvis termostaten var desideret i stykker ville den så gøre det?

Når du har termostat monteret med knappen på, har du så stillet den  på 1 eller 5 ??


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har prøvede flere forskellige og det blev aldrig koldere end 9 grader, ej heller på max køl (7)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis