Matematik spørgsmål omkring grund areal.

Hej i kloge mennesker  

Jeg har et spørgsmål til jer, som jeg inderligt håber i kan hjælpe med! Jeg er simpelthen ikke klog nok

Sagen er den jeg har købt mig en ejendom hvor jeg deler grund med naboen.Kort fortalt så er grunden delt op ved tinglysning af grunden. Dvs. naboen ikke kan have noget imod hvis jeg fx bygger til så længe jeg ikke overskrider min bebyggelsesprocent. 

Her kommer mit problem så. Det jeg har her, er denne tegning Jeg har været ved at tegne lidt på den for at gøre det lidt mere forståeligt. 

Sagen er den jeg prøver at udregne hvor stor en del af grunden der tilhører mig. 

Jeg ved at bebyggelseprocenten er på 30% det er oplyst af kommunen. 

Grunden er delt op i 3 kan man godt sige. 

Min der efter mine målinger måler 3,6x3,9cm. 

Deres der efter mine målinger måler 4,6x2,8cm. 

Fælles 0,8x4,6cm 

Dvs. jeg ejer det halve af den fælles grund så det halve tæller med i mit regnskab af grundens størrelse. 

men jeg kan simpelthen ikke regne ud, der står tegningen er i forhold 1 : 500. 

Er der en der kan stille det op så jeg fatter det

Så hvormange m2 har jeg egentlig? 

Der tages forbehold for at jeg har mål en millimeter forkert. 

På forhånd TUSIND tak for hælpen. 

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De mål du kan måle skal du gange med 500. 4 cm på kortet er altså 20 meter i virkeligheden.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Du skal tage målene og gange med 500, så har du dem i cm. Eller gang dem med 5, så har du det i meter, som er lidt nemmere.

Din grund er 18 x 19,5 meter = 351 kvm.
Deres grund er 23 x 14 meter = 322 kvmm.

Fælles: 4 x 23meter = 92 kvm. Deraf er halvdelen dine, svarende til 46 kvm.

Samler har du 351 + 46 = 397 kvm.

Du må bebygge 30%: 0,30 x 397 = 119,1 kvm

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Kommunen kan oplyse dig længde og bredde på grunden. Så kan du lave en korrektion til dine mål. En mm på hver led giver en sjat, og så dukker de sidste 30 kvm nok op.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Når du regner bebyggelses % ud, skal du ikke tage en evt. garage med i beregningen, hvis den er under 30m2

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
"Dvs. det giver 765.. men den er 795 good dammit da.."

Hvis du kun har målt på tegningen giver ½ mm fejl nemt den forskel.

Og lidt vigtigt - er tegningen målfast ?

En god gammel regel er at man aldrig måler på en tegning - i det mindste ikke hvis man ikke er sikker på om den er det - der kan hurtigt "smutte" en milimeter eller to ved udskrivning, kopiering m.v..

M.v.h.

 

Hvis du havde en adresse, skulle jeg hurtigt kunne fortælle dig, hvor meget grunden er. :-)

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej de Herre

Tak for den superfine respons .

Problemet er at grunden er delt op via en tinglysning. Og jeg så har det prikkede areal og naboen det andet areal. Kommunen kender åbenbart ikke til den tinglysning, dvs. pt. kan jeg bygge ekstremt meget da naboens hus ikke er så stort. Men det er jo heller ikke i naboens interesse.

Så det eneste kommunen ved er at der ligger 2 huse på en matrikel og det samlede areal er 795 m2.

fx fremgår det af tinglysningen:

"Ingen af medlemmerne kan hindre udvidelser og lignende foranstaltninger vedrørende den anden, som kan godkendes af offentlige myndigheder"

Ejer af lejlighed 1 har ret til eccl. brugsret af det på vedhæftede deklarationsrids afkrydsede areal. (det samme gælder lejl. 2)

De to ovenstående ting, fortæller mig at naboen ikke kan have noget imod jeg udvider mit hus så længe kommunen kan godkende det.

Derudover så antager jeg at mit brugsfelt på tegningen er den tilhørende grund til mit hus?

Til sidst står der:

"Den enkelte lejlighed er uberrettiget til at udvide bebyggelsen med mere end halvdelen af den til enhver tid fældende byggeprocent der er pålagt"


Dvs. at... udfra ovenstående læser jeg at jeg må anvende 15% af de 795m2, er dette ikke korrekt? dvs. jeg må bebygge min grund med 119,25m2?

Er jeg helt forkert på den?

Mvh Thomas Ørts


Du har helt ret i det du skriver :-) men arealet er baseret på bruttoetageareal. Det vil sige de bebolige etager. Så hvis du har førstesal som beboelse tæller det også med i bebyggelsesprocenten.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis