Vandskuring af murstensvæg - hvordan

Hej

Har flere steder i huset trukket murstensmønster og derefter vandskuret med følgende blanding:

10 dele weber 7,7% strandmørtel

1 del cement

1 del fliseklæber

Det er blevet rigtig godt. Dog vil jeg høre hvordan jeg undgår man kan se pudseretning (strøgene) og at sandet klumper sammen og bliver nogle halvstore klumper. Det skulle bare gerne ligne et lag af fint sand på væggen

Jeg pudser med dette skumbræt:

http://www.jemogfix.dk/butik/vaerktoej/haandvaerktoej/murervaerktoej.aspx?pid=9610891&view=1

 

håber på svar

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes dit link fører til et gummi pudsebræt. Det skal være et filtse bræt. Efter du har påført et tyndt lag , skal overskydende skrabes af, Derefter køres med filtsebrættet i cirkelbevægelser. Det hedder godt nok vandskuring, men man skal spare på vandet. Det er med til at vaske sandet i dynger. Løse sandkorn fejes ned, efter tørring, med en kost

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.
Hvis man bruger et filsebræt, som fugtes let med vand. Hedder det at filse.
Hvis man laver en vandskuring bruger man en mursten som gennemvæddes ofte med vand
Det er fliseklæben der klumper din mørtel.
Normalt laves blandingen 1 cement 3 ovntørret sand 2 strandmørtel. Det du har lavet er en finpuds med fliseklæb. :-)
I en balje med blandingen kan man tilføje en håndfuld fliseklæb.men bruges kun ved ekstrem påvirkning af solen.
Da det hjælper for at blandingen ikke tørre for hurtigt eller brander af. Generelt filser man ikke på det tidspunkt.
Hilsen Martin

Metoden som ev elmand skriver vil være den rigtige. Dog hvis det skal blive helt godt, bruger du først et 12 mm filsebræt og dernæst Et 4 mm og afslutter med en murersvamp.

Skunbrættet du har brugt. Gør det grove arbejde, det samme som 12mm filsebræt. du mangler et finere brædt og en svamp, som beskrevet :-)


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Ok mange tak for svar begge to

Att bygningskonstruktøren :-)

Altså, 12 mm filsebræt, dernæst 4 mm og til slut en murersvamp?

Lige et par ting - håber du lige vil uddybe:

Er en murersvamp ikke bare en almindelig skumgummisvamp?

Vil du være rar at fortælle hvor våde de forskellige redskaber skal være?

Og hvor meget væggen skal tørre mellem hver behandling og evt hvor hårdt man skal "gnubbe"?

 

Mange tak!

ps: tror jeg vil lave selve murstenmønsteret som jeg tidligere har gjort. Det fungerer nemlig rigtig godt

Ok mange tak for svar begge to

Att bygningskonstruktøren :-)

Altså, 12 mm filsebræt, dernæst 4 mm og til slut en murersvamp?

Lige et par ting - håber du lige vil uddybe:

Er en murersvamp ikke bare en almindelig skumgummisvamp?

Vil du være rar at fortælle hvor våde de forskellige redskaber skal være?

Og hvor meget væggen skal tørre mellem hver behandling og evt hvor hårdt man skal "gnubbe"?

 

Mange tak!

ps: tror jeg vil lave selve murstenmønsteret som jeg tidligere har gjort. Det fungerer nemlig rigtig godt

Hej.

Som gammel kalk og kalkmørtelfreak, hvorfor så blande alle mulige andre produkter i mørtlen.

Prøv at besøge Rådvad, de har forskrifter for de gamle principper.

mvh


 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis