Eget vandtårn

Jeg står og skal, i samarbejde med en hjælpeorganisation, installere vand i en landsby i Gambia med 400 indbyggere.  En boring med en pumpe og et solcelleanlæg for at levere strøm til pumpen.  Vandet pumpes up i en beholder mens der er strøm på pumpen (eller indtil beholderen er fuld,) og vandet tappes så fra beholderen.  For at give det nødvendige tryk på vandet anvendes der normalt en trykbeholder.

Nu er der gode erfaringer med at lade befolkningen deltage aktivt i projekterne.  For eksempel opføres der nu en fødeklinik, hvor alt ufaglært arbejde leveres frivilligt fra den lokale befolkning.  Men i et vandborings anlæg er der ikke brug for så meget ufaglært arbejde. 

Men jeg tænkte på, i stedet for at anvende en trykbeholder, da at opføre et slags vandtårn.  Der skal ikke lægges rindende vand ind i husene, der skal blot være tryk nok til at sende vandet til et par fordelingspunkter måske 300 meter væk.  Man bruger, vist nok, cirka 100 liter vand per person per døgn i Danmark, men når det skal hentes i spande bliver det nok begrænset til 20 liter eller mindre, så et vandtårn på 8 kubikmere skulle kunne rumme vand til et døgn.

Men hvordan laver man en vandtårns installation?  Jeg skal ikke selv lave den, men jeg vil gerne samle baggrundsviden til at kunne tage stilling til foreslåede løsninger.  Der er allerede i landet erfaring med at lave beton tanke til at opsamle regnvand, så måske skal man 'bare' bygge sådan en på nogle pæle.  Men hvor stærke skal disse pæle være, og hvordan beregner man den nødvendige højde?  Eller lave beholderen af træ for at spare vægt? Hvad ellers skal man tage højde for?   Jeg vil være taknemmelig for alle kommentarer.


Christian_Belgien
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du/i skal ha' en beholder der kan rumme de 8 kub/m altså 8 ton til et' døgns forbrug.

Denne beholder skal du ha' stablet op på nogle pæle eller bedre en stålramme på det højeste sted for at give tryk på vandet.

Den hjælpe organasation må ha' nogle planer om hvordan det skal laves, og et budget på projektet, tegninger til den slags arbejder bliver sikkert lavet efter nogle engeniør beregninger, så hel på bar bund vil du næppe være, det er bare et rent gæt fra min side.

Du må kunne vriste nogle oplysninger ud af den org. inden du tar' afsted, alt andet vil være urimeligt.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Maskinsnedker, det er nu mig der står over at skal få lavet planer og budget (som jeg påtager mig at dække personligt), og jeg står nu overfor at skulle dertil og tale, blandt andet, med lokale firmaer der uden tvivl kan lave beregninger og lignende. Jeg ser det som en fordel, hvis jeg ikke står personligt på bar bund når jeg skal tage stilling til sådanne tegninger og beregninger, men har snakket lidt med nogen der kender til sagen. For eksempel har jeg en aftale med et firma der laver vandboringer (men ikke vandtårne) for at lære så meget som muligt. Hvis du er i stand til at hjælpe, for eksempel fortælle, hvordan man (uden strøm til elektriske redskaber) kan maskinsnedkere en beholder der er egnet og stabil nok til at rumme 8 ton vand, så hører jeg det meget gerne. (I dig foregående indlæg begrænser du dig, stort set, til at gentage det jeg allerede har sagt.)

Christian_Belgien
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er jeg nu ked af at du mener jeg bare har gentaget det du allerede har skrevet,det er nok bare mig, der ikke har forsået konceptet rigtigt.

Det var ment som en venlighed

Så jeg trækker mig fra denne tråd, og lader mere kompatente komme til.

Held og lykke med det vidre forløb..


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jamen jeg holder da af venligheder. Hvis du er maskinsnedker (som dit brugernavn antyder) ved du måske vilke dimmensioner og hvilke materialer der skal bruges, hvis man vil lave en træbeholder der skal kunne holde til 8 tons vand.

Christian_Belgien

Jo jeg udannet maskinsnedker, har da et svendebrev som sådan, og levet af det i X år.

Det er ikke liiige mit fagområde med at beregne div. tykkelser på træ i dette tilfælde en beholder til 8.000 L vand.

Du får næsten pr. automatik adgang til hårdt tropetræ, som helt sikkert er egnet til formålet.

En maskinsnedker skære op i længder, høvler/retter, træ laver tapper/slidser til F.eks. vinduer og døre, eller skærer plader op til køkkener oma. ting. en meget alsidig udd.

Div. styrkeberegninger er ikke noget jeg har beskæftiget mig med nogensinde.

Derfor kan jeg ikke hjælpe dig.

Prøv at google lidt (om du ikke allerede har gjort det) på vandtanke lavet af træ, måske kan du finde nogle gode ideer der' dim. osv.          


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Sagen er den, at jeg allerede har googlet rundt og fundet ingenting. Nu håber jeg, at der er nogen her der har nogen konkret viden om vandtårne (i cement, træ, eller andre materialer) at dele med mig eller konkrete links jeg kan følge. Men det kan godt være det bliver vanskeligt.

Christian_Belgien

Hej.

Jo, men hvor svært kan det være. Du skal have 8 tons vand vel 3 -4 meter op i luften, og det skal der regnes noget statik på og konstrueres et stativ der kan bære det og holde til de lokale påvirkninger uden at sejle omkuld.

Der vil en maskiningeniør eller et smedefirma kunne hjælpe dig.

I skibe forer man ferskvandstankene med beton. Det er med til at holde vandet frisk, men det er der nok nogle der ved meget mere om.

mvh


 varmetossen

Jeg er meget ny her på dette forum - måske er jeg gal på den når jeg håbede, at jeg kunne stille spørgsmål her, og hvis der så er nogen der ved noget om det, så vil de fortælle det. Men jeg bliver stort set rådet til at gå et andet sted hen og spørge, spør organisationen, spørg på google, spørg en maskiningeniør eller smedefirma. Men optimist som jeg er håber jeg stadig på nogen der selv ved noget om vandtårne/højdebeholdere og vil fortælle mig om det. Men tak for tippet om, at beton i skibs-vandbeholdere holder vandet frisk.

Christian_Belgien
Cement i tankene skal være af en bestemt type, hvis det skal fungerer, men ellers vil jeg anbefale at du bruger en ferskvandstank-coating fra Hempel/Internatiolnal/Sigma eller en anden anerkendt malingproducent, og det gælder kun, hvis tanken er at stål.

For at løse opgaven skal du have defineret nogle krav til anlægget.
1) Hvor meget vand skal der kunne leveres pr minut på et givent tappested
2) Hvor langt væk ligger dette tappested?
3) Hvilken diameter rør fører du frem til tappestedet? En stor diameter giver et lille trykfald, men lader til gengæld en masse vand stå i ledningen i lang tid med mulighed for bakterievækster.

Ud fra dette kan det beregnes (af folk med mere forstand på det end jeg selv), hvor meget statisk tryk der skal være på vandet når det forlader "tankstationen".
For at lave en bars tryk skal du løfte tanken 10 meter op. Jeg vil umiddelbart gætte på, at du skal bruge ca 2 bars tryk, og dermed skal tanken løftes 20 meter. Det er en sjat, når det er 8 tons der skal derop, foruden vægten af tanken, som let kommer op på et lille tons også.

I stedet kunne man bruge et mini-vandværk, så er en hydroforpumpe. Den skal have noget strøm, men det kan leveres af nogle batterier, som lades op af solceller. Jeg kunne forestille mig, at det er en billegere løsning end at bygge et ståltårn på 20 meter som kan bære 9 tons, også i det værste blæsevejr på stedet.

Hvis der er noget vind på stedet, så kunne det også være en mulighed at bruge en vindmølle til at lave noget strøm.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej.

Svarene på dine spørgsmål er komplicerede og omfattende, derfor får du henvisninger til fagfolk.

Er du rustet til opgaven ?

mvh


 varmetossen

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også