Klippe hæk 2. gang i år

Hej LDS !

Jeg har tidligere på året klippet min hæk (plantet i 2012) - Men her i sensommeren op til nu har den simpelthen skudt helt vildt igen.

Kan jeg godt klippe min hæk igen ? Sidst den blev klippet var i Juli.

Jeg er bange for den er for bred og høj kontra tykkelsen på grenene, så når der kommer sne frygter jeg lidt den vil "bukke under for presset", om man vil 

Så kan jeg med fordel studse den lidt på toppen/siderne ?

Jeg har søgt længe, men grundet det varme vejr så sent er jeg i tvivl om det jeg har fundet er pålidelig.

På forhånd tak !

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De fleste hæk ejere, klipper hæk to gange om året, så gør du bare det

Det mest almindelige er at klippe før Sankt Hans og så i slutningen af September. Nu er det så mildt i vejret så du kan nå det, ellers er reglen at der ikke må klippes når der er udsigt til frost.

Hvis der er en  ny  ligusterhæk , så ville jeg kke klippe den før til næste sommer , hvis det bliver en meget kold vinter , så er der altid nogle grene der fryser væk , så det er godt at have noget at stå imod med.......


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Det er en gammel skrøne at der skal klippes hæk til sct hans. Vent hellere til senere, ikke alene fordi fuglene der vælger at bygge reder i hækken, så er færdige med at ruge deres unger ud, men også fordi hækken skal være færdig med at "hærde" sine blade inden klipning. Ellers risikere man, hækken vil bløde, og dermed spilde vand i netop den periode hvor der typisk ikke kommer noget fra oven, og så har du svækket din hæk(eller også skal du til at vande hæk, og hvem gider det).

Men hvis din hæk er "nyplantet" og skyder som besat, kan du godt klippe den nu, men husk ikke at klippe den i toppen, før den har nået den højde du vil have den i. Og husk at en hæk skal være bredere i bunden end i toppen, så den ikke skygger for sig selv 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du har tydligvis aldrig plantet ny hæk Henrik ! Det er meget vigtigt netop at klippe toppen tilbage hvert år for at den danner mange sideskud og blive kraftig omkring stammen. Ligeledes er det noget vrøvl at den skal klippes skrå ligesom at den ikke skal klippes omkring Sankt Hans. Der skulle de fleste fugle gerne havde sat det først kuld unger på vingerne.

Næsten enig med PH. Dog skal en sund tæt hæk have klippet (studset) toppen hver gang under opvægsten, så den starter med og være betydelig lavere end det man vil ende op med.  Ligeledes bør hækken være bredest forneden, det gør nemlig at hækken bliver tæt forneden. Det er der rigtig mange der glemmer og derfor trækker det noget så skrækkeligt forneden gennem folks hække når det blæser og ukrudtet skyder rask. 

Klippetidspunkterne, her klipper jeg selv om foråret inden der sættes blade første gang. Anden gang studser jeg kun de lange skud der eventuelt er kommet midt/sidst i august. Det giver det bedste resultat i mine blandede hække.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

En hæk skal absolut være bredere i bunden end i toppen, og hvordan er det nu lige en hæk vokser? Opad... 

En hæk der har lodrette sider, vil aldig blive tæt, ved jordoverfladen, og jo højere hækken er jo højere vil den skygge for sig selv i bunden. 

Dette kan til dels undgås ved at lave bunden bredere end toppen, lidt ligesom du ser på træer. Deres grene der sidder tættest på jorden, er altid længere end dem der sidder højere oppe (da der er ældre, og dermed har vokset mere end de øverste).  

Så hvis du klipper den før den har nået sin færdige højde vil du ganske rigtigt få flere toppe på de enkelte grene, men disse vill være svagere end hvis du har en hovestamme, med side grene, istædet for en lav hovedstamme, med mange (tyndere) side/top grene. 

Liguster skyder fra nøgen gren dvs at klipper du toppen af vil den ganske rigtigt skyde længere nede, men den vil også forsøge at lave en ny top... 

Læs mere her   her   her   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Når man klipper en hæk så den er tykkest forneden og tyndest foroven skyldes det også at man får et lavere snepres foroven bog dermed ringere mulighed for at hækken vælter

 Med venlig hilsen

 Anker

 

Man skal ikke klippe hækken i toppen før den har nået den ønskede højde.........


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Jamen så siger vi det !

Men da jeg købte leguster spurgte jeg på planteskolen hvordan jeg skulle behandle den for at få men stærk hæk. Svaret var som jeg har beskrevet. Da jeg flyttede ind her hvor jeg bor nu, stod der lange tynde hække uden ret mange sidegrene, jeg klippede hele hækken ind til stammen og klippede en halv meter af højden, i dag har jeg en kraftig og læ givende hæk også når den er tom for blade.

Har iøvrigt lige klippet hæk på en ny måde, med buskryderen med en klinge på, virker ganske fortrinligt.

Årsagen i den forklaring du har fået på planteskolen,kan skyldes at man tidligere solgte hækplanter, som var væsentlig yngre end dem man typisk køber i dag. 

Det betyder at man i dag køber en hækplante, som ER blevet skåret ned, og derfor er delt i flere tyndere skud, helt fra rodhalsen(som så skal vokse op og blive til ny hæk). 

Sådan er det også hvis du skærer en gammel hæk ned til 2-3 cm over jorden, den vil så igen skyde med en masse skud, for at komme i verjet, og der gælder det også om at udvælge de "rigtige stammer" og klippe resten af  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis