ferrocementbåd

Nogen der har erfaring med at beklæde træbåd med ferrocement???

40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen her på siden.

Jeg mener ikke at man beklæder noget med Ferrocement. Man støber i cement uden at lave støbeform.

Det er armeringen der laves i f.eks. bådform. Armeringen består af både stormaskede net for at have styrke, og armering med mindre og mindre masker, for at opnå ubetydelige svindrevner. Cemetblandingen bliver lavet på en måde så det bliver plastisk, altså  ligesom ler at arbejde med. Det kan så modeleres / kastes på den form der er lavet. Når man har så god en armering, kan det laves ret tyndt i godstykkelse, hvilket er en fordel ved skibe. Under 2. verdenskrig blev fragtskibe lavet af ferrobeton, meget billig. En stor % del kom alligevel ikke frem.

I f.eks Rusland har man lavet mange tage på bygninger på den måde. Jeg har set det færdige resultat i Kiev i Ukraine, på en industrigygning

Søg på ferroconcrete, så er der mange eksempler.

Jeg har ikke prøvet, men læste  for mange år siden om det, i forbindelse med at vi ønskede at lave en klatrevæg. Her var det planen at det skulle komme til at ligne en klippevæg. Blev aldrig gennemført.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tusinde taki for info!!-har ladet mig fortælle at båden skulle støbes i een arbejdsgang..men da min båd er ganske stor ville man skulle arbejde flere døgn vurdere jeg...tænkte måske at lave et støbeskel over vandlinien ved ikk og det er en dum ide??? hvad med materialet og metoden??? er den ikk blevet nemmer med årene?? tænker terracotta væv måske?? stedet for flere lag maskede net??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Som sagt har jeg ikke prøvet det og kan ikke bidrage med råd. Men har set en gammel tråd her på sitet med mange Links (hvis de virker endnu) klik herhttp://www.lav-det-selv.dk/forum/af...ef=similar


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak vil straks lure!!

Her er et link til verdens ældste og førende konstruktør af ferrocement

http://www.hartley-boats.com/

Skroget skal altid støbes i en arbejdsgang.

Den Fijian der er vist har vi støbt på ca 8 timer. Vi var 24 personer om arbejdet.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Se efter Sheating in ferro-cement. Det er beklædning af træbåd med ferro-cement
Skrevet af kontantfyr på 27-10-2014 22:03

Nogen der har erfaring med at beklæde træbåd med ferrocement???

Lad mig lige slå fast, alle former for beklædning af en båd der er bygget af træ vil få træet til at rådne !

 

 

 

Tak for tippet Bjor --har jeg fanget det rigtigt med man banker fintmasket net på båden?? tænker om man evt kan starte med 20 mm rivernet inderst..så binde fintmasket net på fremfor mange lag net????? skal siges at båden sejler ikk men ligger stille....er en husbåd

Inden du over hovedet starte dit enmands eventyr, vil jeg på det kraftigste anbefale dig at snakke med en bådebygger eller skibstømre. Har du over hovedet tænkt på hvor meget vægt du øger båden / kutteren med ?

De mange lag net slipper du ikke for. Fijian er opbygget med 2 lag 12mm fuglenet. Derefter langsgående stringers af 5mm fjederstål med 5cm afstand. Igen 2 lag fuglenet. Derefter stringers diagonalt, og igen 2 lag fuglenet. Færdig skrogtykkelse er 20- 22 mm. Det er vigtigt at armeringen er meget finmasket og samtidigt har så lille en total tykkelse som muligt. Der er maks 5 cm mellem bindingerne i alle retninger. Det bør også undgås at bruge galvaniseret armering, da betonen har meget dårlig vedhæftning på galvanisering.

Cementen skal være lavalkali og sandet er nøje afmålt af 5 kornstørrelser af ovntørret kvartssand samt flyveaske. I en blanding med 100 kg sand og 50 kg cement må der bruges 6 l vand og plastificeringsmiddel. Det skal blandes i tvangsblander. Der må ikke være vandoverskud i blandingen, da det forringer styrken. Efter støbning skal overfladen holdes våd i 28 døgn. Der må ikke opstå tørre pletter. Hvis det tørrer standser hærdningen.  Når det hele er tørt sandblæses for at fjerne basisk cementslam og så kan der males.

Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også