ferrocementbåd

Nogen der har erfaring med at beklæde træbåd med ferrocement???

Nogen der har erfaring med at beklæde træbåd med... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mads.

Så har i en del at lære endnu om glasfiber !

Ved 4 lag 450 grams måtte som er den tykkeste opnår i en tykkelse på ca. 6 mm., det er da rigtigt at i pricippet kunne fjerne krydsfineren, men så vil skroget opføre sig som en blød plast spand hvilket glasfiberen ikke holder til i længden på en 29 fods båd.

Polyester kan hærde i minus 10 grader det tager bare meget lang tid ! Det bedste resultat opnås ved en temperatur på 23 + grader, over 24 timer..

Med en tykkelse på 6 mm. skal i ikke ramme kajen for hårdt ret mange gang før glasfiberen begynder at delaminere, og løber i på en sten så er der hul.

Hej Jørgen
Jeg fortæller bare hvad de bådebyggee r vi har konsulteret har fortalt os.
De har fortalt at det er den tykkelse man bygger både i idag. Jeg ved selv ikke noget om glasfiber, derfor har jeg spurgt dem til råds.
Mvh Mads
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ved nærmere eftertanke kan det godt være at jeg faktisk husker forkert.
Vi har lagt er under dæk i vandfast krydsfiner på 12 mm og de fire lag glasfiber ovenpå det.
Det kan være at båd byggere refererende til tykkelsen af selve skroget, det er nemlig temmelig tykt.
Kan huske at de sagde at tilbage i tresserne da vores båd blev bygget byggede man rigeligt tykt pga manglende viden og at det så må være selve skroget som er så tykt at man kunne fjerne det indvendige træ og stadig have et fiber skrog som var tykkere end de fleste nybyggede både.
Mvh Mads

Hej allesammen.

6 mm tykkelse er måske OK til et dæk - MEN kun hvis der er en form for afstivning under.

Altså - en stor plade på for eksempel 1 kvadratmeter vil ikke være STIV nok. Den vil komme til at "bløppe" som et bliktag.

Hvis der er sund X-finer under er det måske OK
Hvis der er nogen "dæksbjælker" under er det OK - f. eks. nogen indstøbte kraftige lister.

Polyester må ikke komme under 15-17 grader de første døgn - ellers stopper hærdningen og kommer aldrig i gang igen. (Så det håndværker skrev om temp. er ikke rigtigt)

Derimod er Epoxy meget mere tolerant - det hærder langsommere ved lavere temperaturer, men det KAN hærde videre. Så Epoxy har nogen fordele, som gør at det kan være smart at bruge trods prisen.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.

Nu har jeg det kun fra min lære mester, der fortalte at på Grønland havde de repareret en glasfiber jolle i 10 graders frost, fidusen er blot at komme dobbelt så meget hærder i polyesteren. Og du ved jo godt hvad der sker hvis du laver samme nummer i 20 graders varme !

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej håndværkeren - Interessant - OK - Jeg skal ikke sige, at man IKKE kan få det til at virke - men så kan det måske være fordi, at polyesterblandingen skaber sin egen varme, at det hærder op i et stykke tid, fordi hele glasfiber-reparationen bliver varm.

Men jeg har ellers kun læst og hørt, at såsnart at laminatets temperatur, kommer under ca 17-15 grader, så standser hærdeprocessen - og kan ikke gå igang igen.
Det er netop derfor, at der kan opstå glasfiberpest - en del af polyesteren er nemlig ikke hærdet, og den giver disse salte, som lugter af eddike, og som suger vand, og som så giver blærer.
Altså - som en nødløsning kan det måske gøres - men man skal nok ikke anbefale det.
mvh A

 


To ulykker kommer sjældent alene.

Det var jo det at det handlede om, en af KGH ´både havde fået en revne som skulle repareres her og nu, og når der hældes dobbelt hærder i polyesteren udvikler den meget varme. Henningesen som var min Mester var den første her i Danmark der lavede glasfiber både i større stil. Ejvinds Kutter og Jolle værft, der lavede mange både til bla. KGH og Fyr og vager væsenet som det hed den gang.

Værftet eksistere desværre ikke længere, men lå ude i Ransausminde lige oven for lystbåde havnen, den gang havde vi en hæve dok nede ved havnen der hang i kæder som både op til 35 fod kunne benytte. og naturligvis en slidske med skinner ud i vandet.

hmmm... Ja... Det er ikke helt de dimensioner jeg regner i til hverdag, kan jeg se... Der ligger 600grams på mellem 0,6 og 0,7 - i håndoplæg... 900grams på ca. 1-1,2mm. Men det er selvfølgelig heller ikke skibe, eller samme materiale for den sags skyld. Hvad ligger I ca. på i glas% i sådan en laminering? Og hvilket glas? UD, Biax, Triax, hugget?

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
men vid at inden man falder alt for kraftigt for epoxy, så hæfter det på poly, men ikke omvendt, og epoxy skal hjælpes gennem hærdningen med varme fra enten ovn, UV-lys eller tæpper, for at nå en ordentlig udhærdningsgrad så det er anvendeligt. Superstærkt og pragtfuldt materiale på mange måder, men på andre områder er det "a pain in the a..!", og forbundet med temmelig voldsomme omkostninger.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Det var sjældent at der blev brugt måtter på det værft jeg var på, det blev sprøjtet ud over formen, kun ting der skulle støbes fast blev der brugt måtter og så blev der i de større både brugt et lag der den gang blev kaldt rå-ved, en flettet måtte af glastrådene som en extra forstærkning. Hvad de forskellige mærker hed har jeg glemt alt om.

Det største minus ved Hennings både var at de altid var enormt tunge, der blev ikke sparet på glasfiberen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også