ferrocementbåd

Nogen der har erfaring med at beklæde træbåd med ferrocement???

Nogen der har erfaring med at beklæde træbåd med... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er omkring 12 år siden at jeg blev pensionist, så har vi det på plads. Dog er erfaring noget du får igennem livet det kan ikke købes i poser. Det jeg især advarer imod er brugen af ferro cement, en af grundene er at den skal være våd i støbe processen, hvilket nok ikke er det bedste for en udtøret båd. Du skal nemlig som et minimum have båden på land i et helt år, hvor den kan stå og tørre efter at blevet renset helt af for gammel maling ind til det rå træ. Det bedste er faktisk at sandblæse skroget da det giver en forholdsvis ru overflade som en polyester kan binde meget bedre på. Og jeg vil som Lynæs anbefale glasfiber også fordi her kan du gå til og fra arbejdet uden problemer. Eneste problem i den retning er prisen, du vil sandsynligvis kunne få skiftet de værste planker i skroget til samme pris som det vil koste at lægge glasfiber på.

Jeg lagde ca. 30mm omkring kølen 25 op til vandlinie og 13 resten af vejen. Båden blev slebet med en langsomtgående vinkelsliber korn 60, for at undgå kraftig opvarmning, alle skarpe kanter blev afrundet, Alt mistænkeligt træ, blev udskiftet, men uden den store tilpasning ( spartel ), glasfiberen blev lagt uden overlæg, men med banerne lagt på forskellige vis så alt fik lige meget, det gør slibningen og slut finish meget lettere.
Folk troede faktisk at det var en glasfiberbåd, det var et kæmpearbejde, som jeg aldrig ville gøre igen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak Jørgen skal siges at båden er "tæt" men fribord er i en dår lig forfatning derfor jeg vil ha en skal i een eller anden form...båden skal ligge stille så skal "kun" klare bugsering fra bornholm til sjælland i åben sø ellers skal den bruges som bolig...hvor man lag glasfiber anbefaler i?? har fået råd i alt fra 5 lag til 1 lag smiler!! LYNÆS lyder dælme som det blev et flot skib og et stort arbejde smiler??

Det kan du næsten selv regne ud, en 450 grams måtte giver mellem 1,2 og 1,5 mm. i tykkelsen, en flettet måtte giver ca. 2 mm. og er en nødvendighed for at give en større styrke. Jeg vil dog mene at når båden kun skal kunne bugseres og ellers ligge stille skulle en tykkelse på 10 mm. være godt, jeg ville dog så lægge en stribe i vandlinien og ca. 30 cm. nedaf mod is ( en form for isforhudning ) hvor du giver den en minimums tykkelse på 20 mm.

Når du skal finde en ligge plads er det nødvendigt at der er vand dybne nok under båden selv ved extremt lavvande.

Har du noget alvorligt pullertværk at slæbe i ? Forhåbentlig ikke kun de små pullerter man kan se på F.B.

 


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hey Lynæs altså den er trukket til bornholm som den ser ud...men kan høre du er bekymret??? l
Ja jeg syn's det ser lidt spinkelt ud, men kan jo ikke se, hvordan pullertne er fastjort, men jeg ville helt sikkert supplere med et kraftigt tov rundt om rumpen på damen, hvis muligt.
Men god rejse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Nu er det vel også lidt om hvilken båd der skal trække, for er det en velvoksen slæbe båd kan den sikkert hurtigt rive de pullerter ud af dækket især på denne tid af året. Men helt sikkert det ville være en god ide at lægge en trosse omkring båden

Tak for de gode "slæberåd" ...skal først ha en plads på sjælland hvilket er et KÆMPE problem smiler så indtil videre er den "kolonihavehus" på bornholm smiler har en aftale med en "fikser/slæber derovre som gerne vil hive den imod djævleøen når det er "smutsø" som han sir griner!! men nu må vi se!!
Hej
Jeg må indrømme at jeg springer ind uden at have læst alle indlæg, så hvis mit svar allerede er givet må du se bort fra det.
Jeg har en 29 fods båd med en ven. Da vi havde købt den viste det sig at hele dækket skulle skiftes.
Båden er så gammel at den er bygget af vandfast krydsfiner med glasfiber udenpå.
Vi har rådført os med byens båd byggere og de har fortalt os at fire lag glasfiber er hvad der skal til. Så bliver skroget så stærkt at man i princippet kunne fjerne det underliggende træ.
Jeg ved ikke de tekniske specifikationer på den dug vi bruger men vil ggerne undersøge det hvis det kan hjælpe dig. Den vi bruger koster 30 kr pr kvadratmeter. Vi er to forholdsvis uøvede glasfiberllængere og vi lægger 4 kvadratmeter i timen. Vi bruger polyesterda det er bbilligere end epoxy. Polyesterkan ikke hærde ved ttemperaturerunder 12-15 ggrader.
Det er nok en lidt dyrere løsning end ferro cement, men ret nem at gå til.
Held og lykke med projektet.
Mvh Mads
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også