Kommentarer til artikel: Sådan laver du 1 på 2 beklædning til facader, hegn mv.

Her samles kommentarer til artiklen: Sådan laver du 1 på 2 beklædning til facader, hegn mv.

Kommentarer vises både her og under artiklen.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Her samles kommentarer til artiklen: Sådan laver... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
...og hvis man er bange for at træet "kopper", så må man jo se om man kan skaffe kvartskåret beklædning, med hvad dertil hører af omkostninger. Så er det nok alligevel billigere med Douglas, som er det hårdeste og mest formstabile nåletræ, man kan komme i nærheden af. Dog skal det stadig behandles med fungicider, modsat f.eks. Western red cedar, som er naturligt imprægneret.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Tillad mig at genoptage "1 på 2"-tråden.

Forhistorien: Vi har et ca. 35 år gammelt Panbo sommerhus med notede vandretliggende bjælker (denne model: http://www.tmkvalitet.dk/projektbilleder/14_pic3.jpg).

Tidens tand er nu ved at have mærket tømmeret visse steder på de mest udsatte dele, og noget skal gøres inden skaderne bliver for omfattende. Jeg anser det for økonomisk udelukket, at udskiftning af bjælker kan komme på tale!

Mine tanker går i retning af at ændre den vandrette beklædning til en 1-på-2 lodret trykimprægneret beklædning. Det kan jeg selv lave med tid og til en overskuelig omkostning.

Mit spørgsmål til jer: Er det helt hen i vejret, at fastgøre en nye lodrette beklædning direkte udenpå den eksisterende vandrette?

Kunne godt tænke mig brædder 25x125 (der er nok ikke noget der hedder 19(20)x125) og for min skyld behøver det egentlig ikke være høvlet?

Og, tjener det fugt-/rådmæssigt noget med vindpap mellem ny og gammel beklædning, eller er der at fastgøre direkte? Med vindpap/tynd tagpap bagved kunne man måske nøjes med overlæg på 1cm.?

MVH


Peter

Forstår ikke rigtig hvad du vil med vindpappet , tror faktisk ikke det gør nogen gavn ? Men uanset hvad du vælger , så glem alt om det lille overlap . Det vil kun give dig ærgelser , min. 3cm. overlap og gerne 4 . Og jeg ville stadig ``vende`` hver andet bræt !  og ellers følge de gode anvisninger der er givet herinde 

Og så skal du nok ikke vælge for korte skruer ....   

Skrevet af peter12345 på 12-08-2016 09:22

Tillad mig at genoptage "1 på 2"-tråden.

Forhistorien: Vi har et ca. 35 år gammelt Panbo sommerhus med notede vandretliggende bjælker (denne model: http://www.tmkvalitet.dk/projektbilleder/14_pic3.jpg).

Tidens tand er nu ved at have mærket tømmeret visse steder på de mest udsatte dele, og noget skal gøres inden skaderne bliver for omfattende. Jeg anser det for økonomisk udelukket, at udskiftning af bjælker kan komme på tale!

Mine tanker går i retning af at ændre den vandrette beklædning til en 1-på-2 lodret trykimprægneret beklædning. Det kan jeg selv lave med tid og til en overskuelig omkostning.

Mit spørgsmål til jer: Er det helt hen i vejret, at fastgøre en nye lodrette beklædning direkte udenpå den eksisterende vandrette?

Kunne godt tænke mig brædder 25x125 (der er nok ikke noget der hedder 19(20)x125) og for min skyld behøver det egentlig ikke være høvlet?

Og, tjener det fugt-/rådmæssigt noget med vindpap mellem ny og gammel beklædning, eller er der at fastgøre direkte? Med vindpap/tynd tagpap bagved kunne man måske nøjes med overlæg på 1cm.?

MVH

 

Af med den gamle mærkede beklædning. Etablering af nyt vandret underlag i stedet for det nuværende lodrette, på med vindpap og beklædning. Det giver ingen mening at sætte nyt ovenpå det gamle. Dels bliver din ydervæg dobbelt så tung som den er dimmensioneret til, dårligdommene kan brede sig fra det gamle til det nye, fastgørelsen af den nye beklædning sker i gamle brædder og du får en masse huller i dit vindpap. Et lag vindpap mellem det nye og det gamle, vil kun gøre det endnu værre fugtmæssigt, da din gamle beklædning bliver pakket ind i vindpap fra begge sider. 1 på 2 bliver pænt-  efter min smag - hvis du bruger 5" i inderst og 4" yderst.

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Nu skriver du vandret notede... Er det i det hele taget beklædning, eller er det et blokhus? I så fald er det bærende, og i princippet hele din ydervæg i et stykke. Hvis det er tilfældet er det ikke noget man må tage let på. Angrebet træ - hvis det er det - skal udskiftes omgående! Bliver det ikke så pænt er der jo selvfølgelig mulighed for yderligere beklædning.

Vindpap eller ej. Vindpap er diffusionsåbent, og påvirker i den forstand ikke fugten, men samtidig hindrer den luftstrømmen - som den jo er beregnet til - så ventilationsgraden ikke er så stor. Omvendt bør der ikke komme fugt bag den alligevel, om udført korrekt.

Vindspærre eller ej, så skal der afstandslister bag 1 på 2 beklædningen. Ellers forringer man levetiden betydeligt. Til under halvdelen i visse tilfælde. Den skal med andre ord være tilstrækkeligt ventileret, for at det ikke går ud over beklædningen og bagvedliggende konstruktioner.

Der skal som konstruktøren pointerer være min. 25mm overlap, og der må ikke monteres gennem begge lag. Det ødelægger beklædningen. Søm eller skruer i andenlaget skal ramme luft, og ikke førstelaget, inden man rammer afstandslisten.

Vandret brædt nederst i inderste lag er en vandfælde. Det er indbygget tidsbegrænsning for folk der ikke har andet at tage sig til.

Marvsiden udad - altid!

Mht. dimensionering og type, så er savskåret at foretrække. Det holder af en eller anden grund længere... Om det er pga. Bedre afvandingsegenskaber, indbygget skyggeeffekt, eller om det bare er skåret af bedre træ er lidt usikkert - jeg hælder mest til sidstnævnte. Træ under 25mm tykkelse er ikke velegnet til udendørs brug. Undtagelsen kan være underbrædder, som sjældent udsættes for hverken sol eller vand.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
Det billede du henviser til er ikke beklædning. Det er bærende bjælkevæg. Tag fat der først. Det er muligt du lige bør vende det med forsikringen, og så håber jeg det har været ordentligt vedligeholdt, for ellers kan det desværre godt gå hen og være en tabt sag.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Hej, når du skriver således: "Vindspærre eller ej, så skal der afstandslister bag 1 på 2 beklædningen", hvad skulle en afstandsliste (vandret formentlig) bestå af, og hvor tæt skal de sidde.
Undskyld jeg sender direkte, men der kan nemt blive for meget "støj" i et forum!

MVH

Peter
Helt i orden Peter. Præcis - vandret.

25x50mm trykimprægnerede lister. De fås klar til brug på tømmerhandlen. Sæt dem med 60-70cm's mellemrum, startende med den nederste min. 5cm over bunden af den færdige beklædning, så beklædningen ikke flækker, når du sømmer/skruer.

Mvh.
Martin

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Jeg skal snart igang med et garage/værksted, hvor jeg regner med at bruge 1 på 2 beklædning, så det er dejligt med en guide, jeg må indrømme at noget af det i diskutere går lige hen over hoved på mig

Mine vægge bliver lavet i træ, dvs 60 cc i 95x45 spærtræ/regler, mellem dem 95 mm isolering uden på det en vindspærre, også skal der afstandslister, som f.eks 50x25mm, så langt så godt, hvordan beskytter man opbygningen mod rotter, jeg tænker, hvordan forhindre jeg rotter kravler op af fundamentet og op bag træbeklædningen, og ind i vindspærre/isolering, som næppe giver meget modstand til deres tænder.. ??

Når man laver 1 på 2 beklædning sætter man ved bundremmen snefangsrør eller lignende imellem brædderne i det inderste lag, så fygesne ikke trænger ind og giver vand i konstruktionen eller blokerer luftstrømmen. Jeg vil ikke mene rotter udgør den største fare her, da mellemrummet er ca. 25mm tykt, ligesom bræddetykkelsen. Derimod kan mus sagtens komme ind, hvis ikke der er nogen former for blokering, som museklodser eller snefangsrør. Du må ikke lukke fuldstændigt, da det hindrer udtørring af beklædningen fra indersiden, og kan resultere i råd. Der skal være uhindret luftcirkulation fra bunden og ud af toppen igen - skorstenseffekt - når solen varmer beklædningen trækkes kold(ere) luft ind i bunden, og stiger til vejrs som temperaturen stiger. Varm luft kan optage mere fugt end kold og derved opstår der konvektion, fugten forlader træet og ventileres ud af toppen. Sådan sikrer man sundt træværk.

Den billige løsning er nok at sømme snefangsrøret tæt - ca. 10mm - hvis du er nervøs for om gnaverne går igennem. De plejer ikke at være vilde med søm!

Luksusløsningen er selvfølgelig at udføre en fuld beklædning af hele skelettet i 12 eller 15mm vandfast krydsfiner inden vindpap, tryklister og beklædning - så slipper du også for irriterende kryds af stålbånd til vindafstivning og får et utroligt stift og hårdfør skelet. De skal monteres med 3mm luft til nabopladen, og helst vandret i forbandt for at få den optimale styrke ud af beklædningen. Så er der hverken mus, rotter, råd- eller stormskader. Men som sagt - luksus. Det koster en del ekstra. Men er til gengæld også skønnere at arbejde med efterfølgende. God fast bund!


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også