Fliser bag brændeovn

Hej alle

Jeg er ved at sætte en brændeovn op i mit kolonihavehus.

Situationen er den at væggene i hjørnet hvor brændeovnen står skal være "ikke brændbare". På gulvet kommer en sort stålplade. Jeg har tænkt at lave fliser på væggene, men da den eksisterende væg er af træ har en meget ujævn overflade havde jeg tænkt at sætte fliser på en træplade med en afsluttende liste for at skjule overgangen. Nogen der har nogle erfaringer med lignende situation eller kan dele noget viden/anden erfaring etc.?

På forhånd tak.

Hilsen Philip

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, hvis det var mig ville jeg tage hen til den nærmeste smed og få klippet 2 metalplader på de mål du skal bruge og så ellers bare skrue dem på dine trævægge.
Den billige løsning er 2 plader af almindelig jern som du så kan male, eller den fine løsning, rustfrit stål eller kobber..

Fliser på træ vil jeg mene er en dårlig løsning.
Skamolplade.. ikke metal - i min optik (og naturlove) - leder metal varme..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg følger lige op på ame´ ide, da jeg var lære som bådebygger for over 40 år siden lavede vi afskærmning i rustfrit stål med mindst 5 mm. glasvæv imellem træskottet og den rustfrie plade.

Hvis du nu laver en rustfri stålafskærmning i 2 lag, med f.eks. 50 mm imellem, opnår du en konvektionsvirkning og dermed meget bedre varmefordeling.
Rustfri stål leder ikke varmen ret godt, så træværket er i sikkerhed. Skal det være særlig fornemt, ja så ville en Skamolplade op mod væggen være helt på toppen.
Den med fliser på en træplade, vil kun kunne bringe dig sorg.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også