Beklædning af skråloft med stor spærafstand

Jeg har fået lagt ny tegltag på mit hus fra 1915. Der er noget svingende spærafstand: 90 til 130 cm. De oprindelige spær (5*6" ) er forhøjet med nye spær lagt på siden af de gamle. Indvendigt er der lagt en lægte på, så der ialt er 300 mm isolering. Isoleringen ef fastholdt med 2 mm brandtråd, så det burde være efter forskrifterne.

Jeg have forestillet med at beklæde indvendigt med profilbrædder, men er noget bekymret for at de skal hænge ned som guirlander, med den spærafstand, så det er næsten opgivet. Det er for sent at lave mellemspær.

Hvad med gipsplader på 22*100 forskallingsbrædder, 300 mm c-c? Er det stift nok? Med både brandtråd og forskalling må det vel være nok med et lag gips, rent brandmæssigt?

Har også overvejet tagkrydsfiner - det fås i halv bredde med fer og not, så er det vel nogenlunde at håndtere.

Gode ideer og/eller erfaringer modtages
(det må også gerne være i overensstemmelse med lovgivningen)

MVH

Ulf


Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det med 22x100 mm brædder pr. 300 mm mener jeg er ok. Det kan da også bære profilbrædder (men de får måske ikke rigtige retning)
Du skal jo nok lige først have en dampspærre før du monterer forskalling. I det rum der bliver imellem dampspærre og beklædning skal dine stikk. dåser, kabler o.s.v. føres (på tværs af forskalling bagpå dem, så må isolering og dampspærre flytte sig de 10-12 mm). Så bliver der ikke huller i dampspærre.

Gipsplader fås også i 1/2 bredde, hvis du ikke kan få dem op i 1/1 tilstand


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg satte nogle 22 mm gulvbrædder direkte på spærene, uden yderligere forskalling med en lignende spærafstand.
Det holder fint nu ca. 15 år efter, uden at hænge.

Med venlig hilsen
ktm

 

Koluda - fin løsning - også med profilbrædder der vender rigtigt.
Problemet er bare en trappe op til førstesalen, hvor der i forvejen knap er ståhøjde under det skrå loft. Kommer der så yderligere knap 100 mm til så skal man gå på knæ op af trappen.

Derfor var løsningen med profilbrædder direkte på spær tiltalende, men jeg tror de kommer til at hænge på midten.

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

ktm - der var måske slet ikke så tosset med gulvbrædder. De fås faktisk billigere end ludbehandlede profilbrædder :-)

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Afhængig af hvad loftbeklædning du helst vil have ,er det rustik,vil løsningen være først dampspærren så 45/95 regler på tværs af spærrende der kan du lave din elinnstallation og yderlig 50 m/m isoleringhvorefter der monteres 20m/m høvlet krydsforskalling,herefter vil dine rustikbrædder vende rigtigt, Vælger du gips kan du undlade den høvlede forskalling .god arbejdslyst.

LBL
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis