Kan jeg udskifte lågen på en gammel Morsø til en med glas?

Hej LDS!

Vi skal til at have en brændeovn, og det skal være en med vindue i lågen. Vi har samtidig en gammel Morsø 2B - den klassiske egernbrændeovn. Nu kan jeg se at den nye model har glaslåge! 

Det ville da være farlig smart hvis man kunne sætte en NY låge på den GAMLE ovn, og dermed få en dejlig brændeovn med rude, uden at det skulle koste 8-9 tusind.

Problemer er, at jeg ikke ved hvordan man tilpasser den ny låge til den gamle ovn. Hvis nogen har idéer til det, siger jeg på forhånd tak=)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej, du skal nok spørge Morsø om lågeskift. 

Men ikke for at være lysseslukker. For du må ikke sætte en brændeovn op nu om dage, uden og have en godkendelsesattest til den, hvilket din den gamle højst sansynlig ikke har. Der er dog en undtagelse med meget gamle ovne der må nyinstalleres i tidstypiske miljøer. Men det bør du spørge din skorstensfejer om hvordan han tolker de regler, for det er ham der skal godkende installationen i sidste ende inden den må tages i brug.  

Har en lumsk aning om en ny og moderne ovn typisk vil have en bedre virkningsgrad og forurene mindre end din gamle Morsø. 

Pøj pøj med forehavendet.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej.

Hvis det er en installeret ovn du snakker om, er der da ikke noget i vejen for at skifte lågen.

Evt. tag den gamle med hen i forretningen og se om den passer på den nye ovn.

Så er du da hurtigt kørende.

mvh

varmetossen

2B blev ændret i 1988. både med og uden overbygning har samme låge - både med og uden glas. Men spørg Morsø, om de ændrede lågen i 88. Det er godt nok en gammel pivert, så det kunne være en GOD idé at hive den ud

Tak for de gode idéer og svar!

Jeg ved teknisk set ikke om den er før '88, men den har i hvert fald ikke glaslåge.

Dog tænker jeg også, hvad nu hvis den ikke passer på de nye låger? Er der en eller anden form for mulighed for at tilrette den nye låge ELLER den gamle ovn så det kom til at passe?
Du kan vel ikke økonomisk overkommeligt tilrette en støbejernslåge. Men spørg dog på fabrikken

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis