U-værdi ved KPK-vinduer vs. STM

Kære eksperter

Jeg har fået to tilbud på vinduer og terrassedøre, et fra STM og et fra KPK.

Begge er med træ-alu og 3-lags glas. Alligevel er KPK-elementerne ca. 10 procent lettere og har en U-værdi, der er ca. 10 procent højere.

Kan man herudfra konkludere at STMs løsning er mere "stabil" og holdbar? Og at KPK ikke kan finde ud af at isolere deres elementer ordentligt? Det skal siges at KPK-tilbuddet også er noget billigere.

Jeg håber nogen vil dele deres erfaringer på området.

Hilsen, El Supremo

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis ellers det er samme profil, og samme tætningslister, så vil jeg konkludere at STM lover noget de ikke kan holde, eller benytter sig af komposit kerne, og derfor ikke er samenlignelig med KPK som ikke benytter komposit.

Men så burde STM partier også være lettere... så tror du har oversat nogen forskelle på mål af feks. tykkelse på rammerne eller lign, som sikkert viser af STM partierne er kraftigere end dem fra KPK.

Tak for svaret, det må være tykkelsen af rammen, som jeg dog ikke finder veskrevet i tilbuddet. Ved gentagen sammenligning faldt jeg over 4-14-4-14-4 vs. 4-18-4-18-4, sidstnævnte hos STM.

Større mellumrum = mere argon = bedre U-værdi = dybere ramme = mere masse?

Såfremt det er korrekt, har I nogen tanker om hvad der er bedre, og om det i praksis gør en forskel?

Hilsen, El Supremo

Skrevet af El Supremo på 26-10-2014 19:29

Tak for svaret, det må være tykkelsen af rammen, som jeg dog ikke finder veskrevet i tilbuddet. Ved gentagen sammenligning faldt jeg over 4-14-4-14-4 vs. 4-18-4-18-4, sidstnævnte hos STM.

Større mellumrum = mere argon = bedre U-værdi = dybere ramme = mere masse?

Såfremt det er korrekt, har I nogen tanker om hvad der er bedre, og om det i praksis gør en forskel?

Hilsen, El Supremo

Synes jeg flere steder med ruder har set at den laveste(og bedste) u-værdi er ved 16mm argon, både lavere og højere end det var der skrevet en højere u-værdi ved. 

prøv selv her. Klik på tykkelse og se u-værdien ved forskellige hulrum.

http://www.interglas.dk/termoruder_med_lavenergi-p-46.html

 

 

 

 

Skrevet af El Supremo på 26-10-2014 19:29

Tak for svaret, det må være tykkelsen af rammen, som jeg dog ikke finder veskrevet i tilbuddet. Ved gentagen sammenligning faldt jeg over 4-14-4-14-4 vs. 4-18-4-18-4, sidstnævnte hos STM.

Større mellumrum = mere argon = bedre U-værdi = dybere ramme = mere masse?

Såfremt det er korrekt, har I nogen tanker om hvad der er bedre, og om det i praksis gør en forskel?

Hilsen, El Supremo

Jep, det er præcis årsagen til både bedre uværdi, og ikke mindst tungere partier, da rammerne jo også derved at kraftigere.

Er prisforskellen ikke så stor, så havde jeg nok valgt STM, er det dog væsentligt dyrere end KPK, havde jeg nok lagt ordren der.

 

 

Prøv og kigge på producentens e-ref værdier. Det giver et mere sammenhængende billede.

Umiddelbart ser det ud til at kpk's e-ref har tendens til at være lidt bedre
Annonce
Da KPK jo har mindre afstand mellem glassene, vil de typisk være med en højere U-værdi (større varmetab) hvis der er Argon i begge fabrikater!

Man kan jo også få ruder med Krypton som giver en lavere U-værdi.

Det er en større videnskab at købe de rigtige termoruder i dag, da man kan risikere at det er en fordel at have de bedst isolerende mod nord, og dårligere isolerende mod syd, p.g.a. solindfaldet er højere i de dårligt isolerende, hvis man har behovet eller balancen.
Mange tak for jeres bidrag, det har hjulpet. Det bliver nok KPK.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis