opbevaring af el værktøj om vinteren?

Hej hvor og hvordan opbevare i jeres el værktøj?, for jeg har et uisoleret garage, hvor jeg har akku bore maskiner dog i transport kasser, og stiksave og rundsave.

Jeg har nok kun plads til at komme 50 mm isolering i loftet, der er strøm derude så der kan opsættes noget varme men det er vel også lidt vildt og sætte varme på derude, evt. måske bare så det er frost frit.

men skal værktøjet inden for eller hvad gør I?

mvh René

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Betyder intet René sålænge der bare er tørt, elværktøj kan sagtens tåle frost i store mængder

Hvis du skal bruge akkuboremaskine i løbet af vinteren kan du ligeså godt tage den indenfor. Der er forskellige oplevekser med batteri og frost.
Mht. at sætte varme op i skuret, det ville være overkill, det vil koste en bondegård at varme op, til bare over nul grader.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Jeg har det meste af mit elværktøj i et isoleret, men uopvarmet skur, har aldrig oplevet problemer.

Dog tager jeg mine akku batterier, ind i opvarmet rum, når frosten sætter ind.

Hvis du tager batterierne ind får du ingen problemer, men hvis du skal bruge en kold maskine indendørs skel du nok tage den ind dagen før så den er tør, der kommer meget kondens når en kold maskine kommer ind.
I servicebilen ryger værktøjet ud og ind flere gange om dagen. Det er jo i bilen når det ikke er i brug. Selv den bærbare pc overlever temperaturudsving på 30 grader dagligt om vinteren. Den skal, iflg firmaets regler opbevares i en boks bag i bilen når den ikke bruges.
Annonce

lidt i samme boldgade.
Hvis man har et dårlig NiCM eller Li ion batteri, har jeg læst noget om at den kan lægges i fryseren. Jeg har ikke selv prøvet det, men kom for nylig til at snakke om emnet med en arbejdskollega. Han havde en fin boremaskine, men begge batterier var færdige. Han prøvede det så, genopladede og vupti kunne den ene han prøvede køre en mindst 1 time. Jeg har søgt lidt på Google, og der er opskrift om at poler skal kortsluttes, så batteriet bliver fuldstændig afladet, og man anbefaler køleskab. (husk ikke at kortslutte gode batterier)
Er der nogen erfaring i den retning, for det er da irriterende at have udmærket værktøj, men ingen strøm på.

Men ellers har jeg nu aldrig skånet mit accuværktøj (dewalt). De er med både i regn og blæst. Jeg mener ikke de er nær så sarte over for fugt som  230 volt udstyr.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg havde et li-on til min bærbare, det var ved at være dårligt. Jeg kom det i en tæt pose, og kom det en tur i fryseren, da det kom op, fik det lov til at temperere, til dagen efter, da det kom i pc'en var det blevet betydeligt dårligere, og måtte kassers.
Skrevet af ev elmand på 26-10-2014 14:18

lidt i samme boldgade.
Hvis man har et dårlig NiCM eller Li ion batteri, har jeg læst noget om at den kan lægges i fryseren. Jeg har ikke selv prøvet det, men kom for nylig til at snakke om emnet med en arbejdskollega. Han havde en fin boremaskine, men begge batterier var færdige. Han prøvede det så, genopladede og vupti kunne den ene han prøvede køre en mindst 1 time. Jeg har søgt lidt på Google, og der er opskrift om at poler skal kortsluttes, så batteriet bliver fuldstændig afladet, og man anbefaler køleskab. (husk ikke at kortslutte gode batterier)
Er der nogen erfaring i den retning, for det er da irriterende at have udmærket værktøj, men ingen strøm på.

 

Tror ikke du skal høre efter det ammestuesnak. Hvis du aflader et Li Ion batteri fuldstændigt er det med garenti fuldstændigt færdigt da det vil svulme op og eventuelt kortslutte. Det er derfor de batterier har et elektronisk kredsløb der dels beskytter mod kortslutning og for megen afladning. 

Men har du nogle rigtig gamle Nikkel Calium batterier, kunne de finde på og ikke ville modtage strøm under ladning når spændingen kom over en vis grænse men stadig lå under den maximale opladespænding. Der var kuren at kortvarig og køre eksv. 12 volt gennem elementet. Det gjorde at elementet trak rigtig meget strøm så man brændte det væk i kernen der hindrede opladning. Link til lidt om NiCad batterier: http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel...um_battery

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Opskriften med at kortslutte/aflade helt har vi ikke fulgt i denne "test" Der her batteri har kun været i fryseren. Og efter det virkede det langt bedre. Og jeg ved ikke hvad type der var.
Jeg har læst det i en debat, i ugebladet ingeniøren, hvor det mere var mobiltlf. batterier der fik den hårde behandling.
Men jeg vil da prøve. En del af mit arbejde er at vedligeholde el håndværktøj. Det drejer sig vel om næsten 100 små og store vinkelslibere, 10-15 sæt batteriboremaskiner, og noget andet skrammel. Dårlige batterier er hidtil blevet kasseret.
Her var da en lejlighed til at teste påstanden. Så det vil jeg gøre. Jeg vil se om jeg kan nå at fiske nogen op af vores batteri skrald.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

HÆ HÆ det er næsten lige som da jeg var dreng, der påstod købmanden at man bare skulle lægge sine brunstens batterier på radiatoren nogle dage så var de som nye igen.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis