Hvilken opvarmning til renoveret hus uden gulvvarme

Hej alle

Jeg har kig på et hus som skal gennem renoveres. Men jeg er simpelthen i tvivl om, hvilken opvarmningsform jeg skal bruge. Omkring det bygningsmæssige har jeg afklaret en hel del og nedenstående vil være gældende.

Huset er Gasbeton (24 cm) fra 1958. Noget er bygget til i 1976. Huset er på 250 kvm + 60 kælder. Dertil hører en gammel svømmehal på 235 kvm, hvor poolen er tømt og der er lagt gulv over. renoveringen og opvarmning fokuseres først på selve huset.

Renoveringen indeholder udgravning af sokkel og isolering. ydermursisolering ca. 300 mm eller mindre hvis andet produkt end glas/stenuld bruges. u-værdi på Mur ca. 0,10 - 0,13, altså rimelig godt. Der kommer helt ny tagkonstruktion med ca. 500 mm isolering. Nye lav enerivinduer + døre Der skal trækkes nye rør i hele huset. Ny el hele huset. ventilationsanlæg med genvinding af varme. Der bliver ikke lavet gulvvarme, da det vil kræve at der graves helt ud. Det er der ikke penge til! Derfor bliver der opsat nye radiatorer i hele huset.

Nu har jeg den udfordring, at finde et egnet varmesystem. Jeg havde oprindeligt tænkt jordvarme eller måske luft-til-vand. Men jeg har svært ved, at finde folk der har erfaring og den slags varme virker godt nok med radiatorer. Huset i sig selv bliver jo rimelig godt isoleret, men fremløbstemperaturen er jo ikke særlig høj.

Og så sad jeg og kiggede på pillefyr og tænkte om det var en bedre løsning. Det skal lige siges, at det er planen, at jeg senere (når der er penge på kontoen igen) kan udgrave til gulvvarme. Og så tage 1-2 rum ad gangen.

Målet er sådan set, at på sigt at få så lave driftsudgifter på huset i form af varme, el m.m. Så er der nogen herinde der har erfaring med nogen af de 3 opvarmningsformer. Og især er jeg interesseret i erfaring med lav fremløbstemperatur på radiatorer. Er det helt fint, når huset er godt isoleret eller fungerer det bare ad H..... til?

vh

Lennart

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt klart pillefyr ja, men havde selv valgt luft/vand pumpen hvis der var gulvvarme i huset allerede nu.

Jordvarme er for dyr i etablering syntes jeg personligt, men selvfølgelig mere effektiv om vinteren end luft/vand pumpen.

Pillefyr er stadig billig, men slet ikke sammenlignet med for 10-12 år siden, hvor man kunne købe piller for 800,-, den pris er steget 250%, men pillefyr producenter skriver stadig besparelse op til 60% i forhold til Olie og El opvarmining, hvilket jo ikke hænger sammen med den stigningen på ca. 250% på pilleprisen.
Jeg er afgjort til jordvarmen. Har det selv i et nyt hus kl 2015 med gulvvarme overalt.

Du kan sagtens få en billig luft-vand, men den larmer så meget at du får bøvl med både konen og naboerne. Endvidere er luft-vand bedst om sommeren og i ydersæsonerne, hvor dit varmebehov er mindst.... Jordvarmen vinder om vinteren, hvor et korrekt dimensioneret anlæg vil holde en brinetemperatur på +/- 0ºC

Det er vigtigt at du vælger radiatorerne rigeligt store, så de kan yde tilstrækkeligt ved den lave fremløbstemperatur du gerne skal have på en varmepumpe. Virkningegraden falder betydeligt i takt med at temperaturspændet mellem luft/brine og radiatorvandet. det er også grunden til, at gulvvarme og varmepumpe spiller så godt sammen, men radiatorer er absolut også gode, hvis de er tilstrækkeligt dimensioneret.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg ville vælge et pillefyr eller andet bio fyr.
Vent bare og se hvad der sker med el prisen, når en eller anden rød djævel kommer i tanke om, at Lt el skL være grønt.
Dvs Ingen kul olie eller gas. Så bliver det ikke sjovt at have el varme. Eller hvad hvis rl varme fradraget forsvinder?

El prisen er den der er alle lettest at skrue på, endnu nemmere end benzin prisen.
Hilsen den mistroiske
Skrevet af Koluda på 25-10-2014 18:44

Pillefyr er stadig billig, men slet ikke sammenlignet med for 10-12 år siden, hvor man kunne købe piller for 800,-, den pris er steget 250%, men pillefyr producenter skriver stadig besparelse op til 60% i forhold til Olie og El opvarmining, hvilket jo ikke hænger sammen med den stigningen på ca. 250% på pilleprisen.

Ikke for at forsvare pillefyrsfabrikanterne men, har du ikke glemt at pillefyret i dag ikke koster ret meget sammenlignet med år 2000 priser samt de er blevet en hel del mere effektive. Olie og elpriserne er skam heller ikke blevet lavere med årene, tværtimod.  

Skal du regne det rigtigt ud, bør du se på hvad det med de forskellige opvarmningsmetoder vil koste dig at producere en kWh varme til dit normale årsforbrug incl. investering/vedligehold/(tvungene udgifter til kontrol af anlæg) over ren vis årrække (15 år ?). Så tror jeg faktisk ikke oplysningen er helt hen i vejret.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Vi byggede nyt hus for et par år siden - og lavede jordvarme.. har ikke fortrudt et sekund... der er jo ikke "serviceudgifter" / tidsforbrug på et jordvarmeanlæg... mens en af vore venner har pillefyr, og siger, at han renser det min. 1 gang/måned... og sidst det var koldt, var han uheldig, at sneglen stoppede.. og han brugte en dag på at grave ud og montere ny snegl..
vi lagde samtidig vores "efterlønspenge" på taget.. (hellere vide hvor de er, end at det er helt sikkert, at de ikke er der, når vi bliver gamle nok..) så nu har vi en kvartals elregning på 600,- for opvarmning og strøm til 170 kvm. hus + 30kvm. værksted.. det er ganske ok.. og ingen vedligehold så vidt.. (andet end VVS-manden kom for et år siden, og justerede jordvarmeanlægget lidt ned i temp...) vi holder konstant 21 grader - også der hvor der var mest frost.. Alternativet for os, var noget med brændefyr med akkutank - fordi vi har egen skov... men vi bruger så blot træ til hygge i brændeovn.. og vi er superglade for løsningen, hvor vi så blot skover træ for hygge - ikke for "nødvendighed"

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
hold da op, tusinde tak for de meget hurtige svar.

Jeg glemte at sige, at hvis pengene er til det, så er planen også at opsætte solceller på det flade tag (selvfølgelig med hældning). Men det skulle egentlig bare være dimensioneret til jord ell. luft anlæggets drift + en smule mere måske. Nu da reglerne er lavet om, så er det ikke sikkert det er så rentabelt mere. Men det kommer jeg til at regne på.

Er der nogen af jer med pillefyr, som kan sige lidt om de årlige udgifter, måske sat sammen med husstørrelse/isoleringsgrad. Så jeg kunne få en cirka idé om omkostninger til det. Jeg vil selvfølgelig også selv regne på det. Men nogen gange, så er praksis noget anderledes end på papiret.
Og hvordan er det at "styre" sådan et fyr i det daglige?
Jeg har en idé om, at tage noget af de 60 kvm kælder og lave til "teknik" rum, hvor varme, vand, el, vent m.m. skulle etableres. Er der nogen udfordringer med at etablere fyr i kælder (andet end at få det ned i kælderen til at starte med)?
Grunden til at etablere i kælderen er, at den ligger under "midten" af huset. Huset er nærmest 3 firkanter der ligger lidt forskudt. Og kælderen ligger under den midterste firkant. Der er også en kæmpe isoleret garage, men den ligger i forlængelse af huset. Så der kunne man også etablere teknikrum, men det ville give nogle meget lange træk af varmerør, vandrør, vent rør, elkabler m.m. Men man kunne måske også "bare" etablere fyr i garagen alene. Og have resten af teknikken i kælder.

vh

Lennart

Tak for dit svar GardenGirl

Har i radiatorer eller bruger i gulvvarme? Det er nemlig der filmen knækker for mig, altså om det vil virke ordentlig med radiatorer.

 

vh

Lennart

Hej Lennart - vi har gulvvarme.. og huset er selvfølgelig godt isoleret - men dog kun i "BR10" klasse...
Det lyder ellers fint, at bruge kælder til teknikrum - det sparer plads, og "spildvarmen" bliver brugt til noget fornuftigt... vi har jordvarmeanlægget til at stå i værkstedet (det fylder ca.1*1M + 2 i højden) - men der er så derudover diverse fordelingsdimser i teknikskabet i bryggerset indendørs.. og det hele tager faktisk meget plads...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kunne egentlig godt forestille mig, at det kunne give udfordringer med radiatorer.. og jordvarme.. det er jo ikke ret varmt - det vand.. men på den anden side.. det anlæg vi har, laver også brugsvand - og det er jo +50 grader... (og højere nogle gange i interval, for at afvise bakterier) så der jo sket meget på jordvarmesiden, siden vi kiggede på det for snart 10 år siden (pga. et gammelt oliefyr på tidligere adresse)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har du overvejet jord/vand pumpe sammen med radiator og så supplere med en eller to brænde ovne.. De kan nok fjernes igen når du får gulvvarme.

Og så skal du overveje om de pumpeanlæg der har kapacitet til så stort et hus, måske ikke er så energiøkonomiske som de mindre der sælges i langt større antal.....

Har en genbo der har etableret jord/vand anlæg til gulvvarme til et stoooort hus og han havde problemer med at finde en hus model til den størrelse hus.... Og de store anlæg var meget for store og havde ikke så gode energi venligheder i forbruget.

Noget du også skal overveje er om du har jord nok at lægge slanger i.... Det kræver store arealer og specielt hvis det er sand og du helst ikke vil grave hele haven op...

Mvh Njord

MVH Njord
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis