Hvilken opvarmning til renoveret hus uden gulvvarme

Hej alle

Jeg har kig på et hus som skal gennem renoveres. Men jeg er simpelthen i tvivl om, hvilken opvarmningsform jeg skal bruge. Omkring det bygningsmæssige har jeg afklaret en hel del og nedenstående vil være gældende.

Huset er Gasbeton (24 cm) fra 1958. Noget er bygget til i 1976. Huset er på 250 kvm + 60 kælder. Dertil hører en gammel svømmehal på 235 kvm, hvor poolen er tømt og der er lagt gulv over. renoveringen og opvarmning fokuseres først på selve huset.

Renoveringen indeholder udgravning af sokkel og isolering. ydermursisolering ca. 300 mm eller mindre hvis andet produkt end glas/stenuld bruges. u-værdi på Mur ca. 0,10 - 0,13, altså rimelig godt. Der kommer helt ny tagkonstruktion med ca. 500 mm isolering. Nye lav enerivinduer + døre Der skal trækkes nye rør i hele huset. Ny el hele huset. ventilationsanlæg med genvinding af varme. Der bliver ikke lavet gulvvarme, da det vil kræve at der graves helt ud. Det er der ikke penge til! Derfor bliver der opsat nye radiatorer i hele huset.

Nu har jeg den udfordring, at finde et egnet varmesystem. Jeg havde oprindeligt tænkt jordvarme eller måske luft-til-vand. Men jeg har svært ved, at finde folk der har erfaring og den slags varme virker godt nok med radiatorer. Huset i sig selv bliver jo rimelig godt isoleret, men fremløbstemperaturen er jo ikke særlig høj.

Og så sad jeg og kiggede på pillefyr og tænkte om det var en bedre løsning. Det skal lige siges, at det er planen, at jeg senere (når der er penge på kontoen igen) kan udgrave til gulvvarme. Og så tage 1-2 rum ad gangen.

Målet er sådan set, at på sigt at få så lave driftsudgifter på huset i form af varme, el m.m. Så er der nogen herinde der har erfaring med nogen af de 3 opvarmningsformer. Og især er jeg interesseret i erfaring med lav fremløbstemperatur på radiatorer. Er det helt fint, når huset er godt isoleret eller fungerer det bare ad H..... til?

vh

Lennart

Hej alle Jeg har kig på et hus som skal gennem... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har sandjord - derfor har de gravet "frem og tilbage 2 gange".. og det virker godt.. men det er så også et par 100 meter hver vej....x2
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der er faktisk allerede en brændeovn nu og jeg har haft tankerne om man eventuelt skulle etablere en ny ovn i Stue/køkken/allrum. Det skulle nu mest være for hyggens skyld og så måske lige for, at kunne supplere i de aller koldeste dage, hvor man måske lige vil have det lidt varmere i stue.

Omkring dimensionering, så forestiller jeg mig, at hyre en arkitekt, samt en energirådgiver til at hjælpe lidt, samt lave beregninger m.m. Men jeg tænker lidt, at den nye klimaskærm vil nedsætte varmebehovet drastisk. Så jeg tror/håber ikke at en varmepumpe af den størrelse er nødvendig. Grunden er ca. 3000 kvm, så der er som udgangspunkt nok plads til slanger, men vil selvfølgelig gerne holde det nede på et rimeligt niveau.

Og så er jeg måske lidt tilbage igen ved om det overhovedet kan blive en "ordentlig" løsning med jordvarme, stort hus og radiatorer. Jeg tænker også om, hvis et jordvarme anlæg skal skaleres til så stort hus, at etableringsomkostninger bliver "helt hen i vejret"

Det er ikke et problem at bruge radiatorer, som jeg skrev tidligere. Moderne varmepumper kan fint lave de temperaturer der kræves til radiatordrift, men naturlovene lader sig ikke forhandle, og virkningsgraden (COP) bliver ringere ved stigende fremløbstemperatur. Derfor er gulvvarme nummer et -det kræver den laveste fremløbstemperatur. Stort dimensionerede radiatorer er nummer to, og almindelige radiatorere nummer tre.

Jeg kan som eksempel sige, at netop nu, hvor udetemperaturen er +11ºC har jeg en fremløbstemperatur på +24,5ºC.

På http://catalog.bosch-product.com/Bosch/TT_/TTBrochurer/JordvarmepumpeCompress50006000/
kan du se, at ved 0ºc på brinen falder COP fra 4,7 til 3,6 , når fremløbstemperaturen stiger fra 35ºC til 45ºC. Blot som eksempel.

Hvis du vil vide en hulens masse om jordvarme og varmepumper, så så er www.heatpump.dk stedet, hvor man finder en masse spændende viden og erfaringer fra (os) brugere af varmepumper og en håndfuld proffer.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af lennartuhlen på 25-10-2014 21:01

Er der nogen af jer med pillefyr, som kan sige lidt om de årlige udgifter, måske sat sammen med husstørrelse/isoleringsgrad. Så jeg kunne få en cirka idé om omkostninger til det. Jeg vil selvfølgelig også selv regne på det. Men nogen gange, så er praksis noget anderledes end på papiret.
Og hvordan er det at "styre" sådan et fyr i det daglige?
Jeg har en idé om, at tage noget af de 60 kvm kælder og lave til "teknik" rum, hvor varme, vand, el, vent m.m. skulle etableres. Er der nogen udfordringer med at etablere fyr i kælder (andet end at få det ned i kælderen til at starte med)?
Grunden til at etablere i kælderen er, at den ligger under "midten" af huset. Huset er nærmest 3 firkanter der ligger lidt forskudt. Og kælderen ligger under den midterste firkant. Der er også en kæmpe isoleret garage, men den ligger i forlængelse af huset. Så der kunne man også etablere teknikrum, men det ville give nogle meget lange træk af varmerør, vandrør, vent rør, elkabler m.m. Men man kunne måske også "bare" etablere fyr i garagen alene. Og have resten af teknikken i kælder.

vh

Lennart

Det er dævlme en stor mundfuld du der ber om.  Generelt, jo ringere isoleringsgraden på hytten er, jo bedre kan det betale sig med et pillefyr. I huse der er dårligt isoleret (ikke lever op til bygningsrelemanget 2010 hvad isoleringsgrad) bør man nok ikke installere varmepumper.

Pillefyr findes i ret mange varianter. For de mest enkle vil der stryge en tændstav hvert andet år og en lysindikator hver 3-5 år. Skønnet udgift ca kr 250 pr år. 

Med de meget avancerede udgaver viser det sig at folk hurtigt kommer til at hænge på en servicemand med dertil høje udgifter.

Fint med teknikrum i kælderen, men vil ikke anbefale at installere et pillefyr samme steds. Det bør stå i jordhøjde hvor en palle med træpiller kan køres direkte til så du nemt kan fulde på. 

Du kan dog investere i et fuldautomatisk anlæg med silo hvor du får pillerne i løs vægt blæst ind. Så kommer investeringen lynhurtigt op på 100 til 200 k kronjer til anlæget alene. Vil mene et sådanne anlæg kræver man forbruger 15-20 tons piller på årsbasis for det er rentabelt. Højst sansynligt vil du forbruge max 6 ton/år. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 25-10-2014 19:26

Ikke for at forsvare pillefyrsfabrikanterne men, har du ikke glemt at pillefyret i dag ikke koster ret meget sammenlignet med år 2000 priser samt de er blevet en hel del mere effektive. Olie og elpriserne er skam heller ikke blevet lavere med årene, tværtimod.  

Skal du regne det rigtigt ud, bør du se på hvad det med de forskellige opvarmningsmetoder vil koste dig at producere en kWh varme til dit normale årsforbrug incl. investering/vedligehold/(tvungene udgifter til kontrol af anlæg) over ren vis årrække (15 år ?). Så tror jeg faktisk ikke oplysningen er helt hen i vejret.  

 

Selvfølgelig er fyret blevet mere effektivt, men altså ikke 3 gange så effektivt, kan huske jeg betale ca. 700,- for et ton træpiller i 2001-2002, og betale op til 1800,- i 2012.

Startede med at fyre med olienkerner i stedet for i 2002, det kostede jo kun 560,- pr. ton, og brændte væsentligt bedre og renere i min Passat stoker, gik dog ikke længe for leverandøren ikke kunne skaffe det mere, da Statoil købte hele lortet, også måtte vi over på piller igen, så blev Passat fyret skiftet til Baxi.

Hverken olie eller El er steget 250% gennem de sidste 10 år, så nej, tror ikke deres beregninger helt holder stik længere, de skriver dog besparelser helt op til 60% i dag, hvilket jeg mener er alt for højt.

Set i lyset af at der måske kommer en effektiv batteriløsning til at holde på strømmen fra et solcelle anlæg i fremtiden, så mener jeg også at en varmepumpe bliver fremtiden, og ikke at fyre med piller som også stadig kan stige i pris, personligt har jeg fjernvarme i huset nu, havde jeg ikke dette, ville jeg nok have haft varmepumpe selv, evt. kombineret med brændefyr med accutank, så vinter fyringen kunne klares mere eller mindre gratis i mit tilfælde, da jeg har adgang til alt det brænde jeg ville kunne bruge jo.

Har haft pillefyr i 12 år selv, og selvfølgelig var det billigere end olie, men der var sku også meget arbejde i det alligevel.

 

Annonce
Skrevet af Nitter på 26-10-2014 07:24

Fint med teknikrum i kælderen, men vil ikke anbefale at installere et pillefyr samme steds. Det bør stå i jordhøjde hvor en palle med træpiller kan køres direkte til så du nemt kan fulde på.

Enig, pillefyr i kælderen er alt for bøvlet, både pga. støv fra fyret, samt arbejde med at slæbe piller ned, og aske op.

Heller i et rum for sig selv, hvor der er plads til piller, samt godt må være lidt støvet, for det støver altså at have et pillefyr, og mere end man måske lige regner med.

 

 

Skrevet af Koluda på 26-10-2014 09:52

Selvfølgelig er fyret blevet mere effektivt, men altså ikke 3 gange så effektivt, kan huske jeg betale ca. 700,- for et ton træpiller i 2001-2002, og betale op til 1800,- i 2012.

Startede med at fyre med olienkerner i stedet for i 2002, det kostede jo kun 560,- pr. ton, og brændte væsentligt bedre og renere i min Passat stoker, gik dog ikke længe for leverandøren ikke kunne skaffe det mere, da Statoil købte hele lortet, også måtte vi over på piller igen, så blev Passat fyret skiftet til Baxi.

Hverken olie eller El er steget 250% gennem de sidste 10 år, så nej, tror ikke deres beregninger helt holder stik længere, de skriver dog besparelser helt op til 60% i dag, hvilket jeg mener er alt for højt.

Set i lyset af at der måske kommer en effektiv batteriløsning til at holde på strømmen fra et solcelle anlæg i fremtiden, så mener jeg også at en varmepumpe bliver fremtiden, og ikke at fyre med piller som også stadig kan stige i pris, personligt har jeg fjernvarme i huset nu, havde jeg ikke dette, ville jeg nok have haft varmepumpe selv, evt. kombineret med brændefyr med accutank, så vinter fyringen kunne klares mere eller mindre gratis i mit tilfælde, da jeg har adgang til alt det brænde jeg ville kunne bruge jo.

Har haft pillefyr i 12 år selv, og selvfølgelig var det billigere end olie, men der var sku også meget arbejde i det alligevel.

 

Ja. Og den gang jeg begyndte og fyre i en stoker for 30+ år siden, hentede jeg grov savsmuld og barkstykker for kr 0.00 pr ton. 10 år efter kostede et ton flis 25 kroner. Men det har bare ingen relavans til forholdene i dag. 

I dag mener jeg du kan lave 1 kWh for ca 35 ører på de billigste pillefyr incl. investeringen i fyret. Så kan man selv begynde og regne. Men husk lige og indregne hvad det koster og indsætte apperaturet samt vedligehold også. Det kan nemlig meget hurtigt forrykke billedet ret meget.

Solceller kan slet ikke producere nok strøm til opvarmning og ingen vil nogensinde kunne finde økonomi i og gemme energi, hverken i batterier eller andre indretninger. Men man har da lov at drømme. Vi skal over i vindmøller/brint eller atomkraft hvis vi skal have en konstant energikilde der vil være rentabel. Biohalløjet er bare en mellemstation.

I øvrigt bør man nok indse, det er folketinget der styrer vore energipriser og hvilken energikilder vi skal have via skat og afgifter. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for alle de mange gode inputs. Jeg må begrave mig lidt på heatpump.dk og finde den rigtige løsning for mig.

Men tror også jeg som noget af det første må prøve at regne energibehovet ud for hver enkelt rum. Det skal jeg alligevel mht. radiator beregning. Så er det nok lidt nemmere at komme mere præcist ind på, hvad de forskellige løsninger vil koste.

vh

Lennart
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis