Dræn i indkørsel

Hej LDS. Endnu et spørgsmål fra mig.

Er ved at lave 25m lang indkørsel af belægningssten med fald over mod hæk. Jordniveauet omkring hækken er ca. 10cm over indkørslens niveau, så vandet kan ikke bare løbe væk.
Jeg overvejer at ligge et drænrør ved indkørslens kant, og tilslutte røret en faskine. Jeg har ikke tidligere haft problemer med at der ligger vand, men det var i den gamle indkørsel med grusskærver.

Vil et dræn have nogen effekt eller er det minimalt hvad der kan løbe væk den vej? Hvad mener I, er der en ide i at ligge et drænrør?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du lægger f.eks. nøddesten i stedet for jord over drænslangen, vil et dræn kunne tage endog meget store mængder regnvand.
Den behøver ikke at skulle ret langt ned, bare en 20-40 cm, har jeg personlig erfaring med.

Med venlig hilsen
ktm

 

Du skal have i mente at stabil grusen under indkørslen er sindssygt hård at grave i, og næst laver du en 20-40 cm løs rende og køre på de yderste sten kan det måske falde sammen omkring, eller synke.. Jeg ville lægge den i 5 - 10 cm fra kanten af fliserne som du selv skriver, og i en dybde af 10-20 cm til overkant slange.. Når du laver renden kan jeg anbefale at grave en rende, lægge fibertex ned i (det skal være til dræn, ikke ukrudtsdug! Meget vigtigt) 16-32 vasket grus eller nøddesten i bunden, dræn slange ovenpå og så mere grus / nøddesten på toppen, og så lægger du fibertexen over hinanden så det overlapper med ca 5 cm.. så har du et dræn som virkelig kan trække noget vand.. Du kan godt lægge jord ovenpå, men er de komprimeret eller fuld af ler trækker det mindre
Eventuelt kan de sætte en række med Kansten i en passende afstand fra fliserne for at afhjælpe niveau forskellen, og lægge drænet imellem som beskrevet ovenfor, og så toppe af med granitskærver

De bedste hilsner Emil 
Hvis du lægger jord over, vil det blive trukket ned mellem stenene og gøre nedsivningen langsommere. Men ellers enig med Emil.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Først rigtig mange tak for svaret :-)

Jeg er helt på udebane, så jeg har et par dumme spørgsmål.

Vil du komme fibertex rundt om hele pakken (nøddesten, rør, nøddesten) eller bare røret. Det er vel det hele du mener? Jeg har googlet lidt og kan se at man kan få drænrør med filt, men det kan jeg vel ligeså godt spare, hvis der kommer fibertex uden om det hele?

Kan det her rør bruges, det billigste jeg kunne finde :-)
http://www.vvs-eksperten.dk/index/draenror-gul-pvc-80-50m-p1609

Det skal rundt om hele pakken og du kan købe tyndt fibertex i jem og fix til at slå rundt om dræn røret, det er 1 m bred og koster ca 100 kr for en 20-25m.
Det du skal bruge til renden kan købes i fx stark, i en bredde af 2-2,5 m og er noget kraftigere.. Men man skal heller ikke overdrive med fibertex, for de kloge hovede siger okker kan sætte sig i det for enden af dit dræn skal du nok have et sandfang inden de går i kloak / regnvand.

De bedste hilsner Emil 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis