Lægge dampspærre mellem 2 lag gips eller mellem gips og varmevæg

Jeg har nogle skråvægge som jeg vil/skal havde dampspærre i, bl.a. pga kraftig vind. Evt også gerne lidt ekstra isolering. 
Det optimale er selvfølgelig at rive det hele ned og starte fuldstændig fra bunden. MEN, det er ikke en mulighed! 
skrå væggen er pt opbygget med 100 mm isolering og et lag gips.

Jeg har fået lidt forskellige råd fra et par tømrer. 

1. Læg en dampspærre uden på det eksisterende gips og skrue et lag gips mere på.

2. Læg en dampspærre uden på det eksisterende gips og så skrue en varmevæg (gips med 30 mm isolering, der eftersigende skulle svare til 100 mm almindelig isolering) udenpå. 

3. Læg varmevæggen uden på den eksisterende gips, så en dampspærre og et lag gips mere. 

Jeg er i tvivl om det overhovedet vil kunne betale sig at sætte en varmevæg på,- om det vil give noget ekstra? 

Hvad angår løsning nummer 2, er jeg lidt i tvivl om den vil skabe et fugtproblem, da varmevæggen har en form for dampspærre indbygget.

Ved løsning nr 3, vil jeg kunne få et lag gips til at sidde ordentlig udenpå varmevæggen? 

Det er de mulige løsninger der er i spil, men jeg er i tvivl om jeg bare skal lave løsning 1. 


 


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil sige at du skal bruge nummer 1.
men vil nok fortrække at du har din eksisterende gips,dampspærre, forskallingsbræt, gips. Så du en smule sikker med ikke at ødelægge dampspærren.
Nummer 2 vil jeg ikke anbefale da dampspærren ikke længere vil være på den varme side, som den skal.
Hvis du vil have isolering i så brug heller en 45x45 lægte. Så du får en isolerings tykkelse på 45 mm med en isoleringsklasse 37. Her vil dampspærren ligge mellem isoleringen og din eks. Gips.
Hilsen Martin :-)

Hvad er det for en varmevæg du beskriver?


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Orla: Ikke iflg. tømren, så vil det trække ind. (det er et gammelt hus). Vind er måske så meget sagt, men der er træk i skunken der støder op til skråvæggen, når det blæser.

Til studenten: Iflg tømren, skulle man i nybyg være begyndt med at lægge isolering, så en dampspærre og så 45 mm isolering igen, for at være sikker på at el osv ikke kommer ind og ødelægger dampspærren. I så fald, vil det jo være samme løsning der i teorien laves på løsning 2.


Det følgende varmevæg

http://www.knaufdanogips.dk/Produkter/G%C3%B8r-det-selv/Byggeplader/Efterisolering/Varmv%C3%A6g.aspx

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
jacko> tænker umiddelbart dit største problem må ligge i vindstop i selve tagkonstruktionen. Orla har jo ret i at gips som udgangspunkt må udgøre en tæt flade. Så kan det godt være den har en kold overflade fordi vinden afkøler isoleringen - men det problem afhjælper dampspærren jo ikke. Er du sikker på du har korrekt fod- og vindplade i dit tag?
Allerførst, så er det noget vås at en 30mm varmvæg kan isolere som 100mm isolering, de har ikke lavet en isolering som virker 3 x bedre end alm. isolering.

Den vind du snakker om, er sikkert træk fordi der ikke er etablere vindbrædder og vindplader, derfor trækker det ind mellem skråvæg og gulvet, og det yderste gulv bliver derfor nedkølet, en damspærre vil ikke afhjælpe dette problem, eneste løsning på det er at etablere en vindspærre under taget ved skunken.
Annonce
En dampspærre er en sikring mod at der trænger fugt ud i konstruktionen indefra og har som sådan ikke noget med sikring mod træk/vind at gøre.
Hvis der kommer træk/vind ind til en dampspærre har isoleringen ingen værdi da der jo er kold luft under isoleringen.

Som der er skrevet er det en sikring mod stor lufthastighed i skunk, tagrum m.m. der skal til (som effektive vindbrædder o.l.)

Jeg har flere kunder der med stor succes, har fået skunken fyld helt eller delvist op med træfiberisolering (Dansk Træfiberisolering v/ Bjørn Henriksen) efter de har etableret vindbrædder o.l.
Dette kan sikre mod kold luft i etageadskillelsen også, som kan give et stort vametab.
Ja, der er fod og vindplade i.
Men ud over det, tror jeg ikke I forstår min pointe med spørgsmålet.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis