Lampeudtag i loft med 10 ledninger til 10 tommelfingre.

Jeg står med
2 blå
2 brune
1 lidt lys brun
1 rød
2 sort og
2 gul/grønne.
Blå og brun gir evig lys
Blå og rød gir ingenting
Blå og lysbrun ingenting.
Hvad nu?? Blå og sort eller giver det store problemer.
Huset er 100år gammelt og elinstallationen ligner ikke en der følger nutidens sikkerhedsstandarder.

Hjælp! Jeg vil så nødigt bruge penge på elektriker hvis det blot handler om kombinatorik.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billede siger mere end 1000 ord

Mvh. Christian M
 

Skrevet af Chri på 23-10-2014 19:46
Jeg står med
2 blå
2 brune
1 lidt lys brun
1 rød
2 sort og
2 gul/grønne.
Blå og brun gir evig lys
Blå og rød gir ingenting
Blå og lysbrun ingenting.
Hvad nu?? Blå og sort eller giver det store problemer.
Huset er 100 år gammelt og elinstallationen ligner ikke en der følger nutidens sikkerhedsstandarder.

Hjælp! Jeg vil så nødigt bruge penge på elektriker hvis det blot handler om kombinatorik.
Ledningsfarverne tyder på, at det er en rimelig ny OK installation, og som følger nutidens standarder.

Begynd med at forbinde den ene ledning fra lampen til den blå ledning og evt. den anden til den/de sorte ledning(er).

 

Du har ikke oplyst om lampestedet er med korrespondancetænding. Prøv med kombinationen blå - rød.

 

Efter dine oplysninger er:

 

lyseblå - Nul

 

brun - fase

 

rød - ? måske tændledning i en korrespondance

 

sort - skinne i korrespondance ?

 

gul/grøn - PE/ jord

 

 

 

 

 


fase
Aldrig om jeg ville betale en elektriker for st sætte få ledninger i en stikkontakt... Mon ik en lds'er kan hjælpe, hvis der kom billede ind.

Mvh. Christian M
 

Nu er du jo også rigtig Vest Jyde Christian

Men når nu spørgeren selv indrømmer at beside 10 tommel fingre, tror du så ikke det var bedre at lade en der har forstand på tingene lave det.

Annonce
Der er jo nogen der ikke sætter deres lys under et skæppe. Tommelfingeren er faktisk den vigtigste finger.
For at være SERIØS til chri: det er vigtig at vide om der er korrespondance. Altså om lampestedet kan tænde 2 eller flere steder. Og om ledninger kommer i 2 rør / kabler eller flere.
Så kan vi komme med kvalificerede bud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Rør a: sort og mærkeligbrun.
Rør b: gul/grøn, brun og blå.
Rør c: gul/grøn, brun og blå og en rød.

Jeg er nu ret ferm på fingrene, men jeg ved ikke meget om el.
Det vigtigste for mig er ikke at sætte ild til huset selvfølgelig. Det er børnenes værelse, så det skal være i orden.
Når det er sagt så er jeg en gør-det-selv-kvinde der helst gør det selv. Det handler ikke kun om penge men også om ære og værdighed for mig. Så hvis i mener at det kun er sikkert hvis der kommer en elektriker ud og kigger på det, så er det sådan det er, men kan man sagtens selv gøre det vil jeg helst det.
Det eneste jeg ved om el er det jeg har lært i skolen: serieforbindelser og jævn og velselstrøm. Så når i fabler løs om nul og fase og jord og korrespondanceledninger mm. Passer ikke rigtig ind i min referenceviden.
Altså jeg har forstået at nul er blå og er en af dem man skal have fat i. Når der er 2 går jeg udfra der er mulighed for at sætte to lamper til samme kontakt. Brun skal ikke bruges fordi det er fase og så går de ikke forbi kontakten. Men hvad gør de godt for? Og hvad gør jordledningen godt for hvis den ikke bruges, den må jo skulle forbindes med en anden.
Tror ikke der er korrespondance. Det er et lille kammer med en kontakt og et udtag i loftet og så er der de almindelige kontakter ved gulvet med både stik og kontakt.
Ps. Jeg kan ikke få foto lagt op
Vil næsten våge den påstand at du skal samle det således:
Sort - Blå - Blå
Brun - Brun - Mærkelig brun
G/G - G/G
Rød = tændledning

Altså lampen sammen med Blå/sort og rød

Hej Chri, så vil jeg anbefale dig at gå ud og købe en skruetræker med pol søger, den er et ret væsenligt stykke værktøj når man roder med el. Ved at holde på enden af skrutrækkren hvor der sidderet stykke metal får du en lile lampe til at lyse inde i håndtaget når du holder den på en plus pol i ledningen, holde du den på en minus pol lyser den ikke. Det eneste du skal sikre dig når du køber den, er at den er til mindst 240 volt. Og bare rolig du får ikke stød af det.

At der er en gul / grøn ledning, springer du let og elefant over, den skal være der ifølge nogle skrivebords generalers ideer.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis