Lampeudtag i loft med 10 ledninger til 10 tommelfingre.

Jeg står med
2 blå
2 brune
1 lidt lys brun
1 rød
2 sort og
2 gul/grønne.
Blå og brun gir evig lys
Blå og rød gir ingenting
Blå og lysbrun ingenting.
Hvad nu?? Blå og sort eller giver det store problemer.
Huset er 100år gammelt og elinstallationen ligner ikke en der følger nutidens sikkerhedsstandarder.

Hjælp! Jeg vil så nødigt bruge penge på elektriker hvis det blot handler om kombinatorik.
Jeg står med 2 blå 2 brune 1 lidt lys brun... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 25-10-2014 11:11

Hej Chri, så vil jeg anbefale dig at gå ud og købe en skruetræker med pol søger, den er et ret væsenligt stykke værktøj når man roder med el. Ved at holde på enden af skrutrækkren hvor der sidderet stykke metal for du en lile lampe til at lyse inde i håndtaget når du holder den på en plus pol i ledningen, holde du den på en mius pol lyser den ikke. Det eneste du skal sikre dig når du køber den, er at den er til mindst 240 volt

"Håndværker", hvordan kan du give sådan et et råd og skrive, at hvis du holder den på en pluspol lyser pæren i polsøgeren, og hvis det er en minuspol, lyser den ikke. Sludder og vrøvl, vi har vekselspænding. Det du forhåbentlig mener er, at hvis polsøgeren holdes på en spændingsførende/fase ledning, lyser pæren. Polsøgeren er ikke for amatører af den simple grund, at pæren også kan lyse selvom fasen ikke er tilstede, og så er du ligevidt. Havde du foreslået at købe et vøltmeter, havde vi været enige.

Med hensyn til den gul/grønne ledning udtaler du endnu en gang uden viden om, hvad det er for en ledning, og hvad den bruges til. Den ledning har eksisteret ligeså mange år, jeg kan huske, det eneste der er sket er at farven er blevet standardiseret og brugen er blevet udvidet.

 

 


fase

Jeg ved godt at vi har veksel spænding, men jeg har nu brugt den metode altid når jeg har skullet montere en lampe eller en motor på symaskinerne. At den også kan lyse selvom der ikke er fase har jeg aldrig oplevet. Min elinstalation er ikke over 15 år gammel og der er ingen jordledning i lampe udtagene, kun ved stikkontakter.

Så tror jeg nok jeg ville tage fat i, hvem end der har lavet din el installation, og få ham til at forklare hvordan han har tænkt sig at omgå den regl?

Der har siden 6 måned 1978 (så vidt jeg husker) været KRAV om jord i lysinstallationen. Og der har siden ALTID været krav om jord i kraftinstllationen.

Med mindre dit hus er fra før 1978, så er det en ulovlig installation du har fået lavet. Noget andet er at det da er en god idé at få jordet sine udtag og stik. 

I gamle dage brugte man fx i badeværelser et såkaldt "shaver stik" som er en 1-1 230V trafo med 150mA sikring, for at sikre mod strøm igennem kroppen. Det blev gjort ved den galvaniske adskillelse i trafoen.

Idag kan du faktisk lave en stikk. i bad uden sikring, i form af hfi. da jordforbindelsen ikke er til stede, og du istedet skal trække 10A igennem kroppen for at slukke strømmen.

Nogle høje herrer siger at strøm igennem kroppen bliver skadelig ved 20-30mA 

 

Huset jeg bor til leje i, er bygget i 1904, men elinstalationen blev fornyet for 15 år siden i hele huset. Der er kabler til Elvarme med jord der kørte på 380 v. Jeg har pillet dem ned alle sammen for det var alt for dyrt, så nu sidder der kun en box hvor kablet går ind i. Men lampesteder er stadig uden den gul / grøne ledning der er kun en blå og en rød ledning, om elektrikkeren så har klippet jordledningen af på den anden side af lofts dåsen ved jeg ikke. I to af mine stuer, har tre ! Er der bare sådan en roset hvor man stikker sådan et slags bajonet stik op og drejer det.

Hele min instalation blev gennem gået her i sommers da jeg havde lyn nedslag i el instalationen, der kostede en del af mine hvidevare måleren og hele sikrings skabet.

Til CRI. Når der er 3 rør kablerne kommer i, og det er et værelse, Så er vi el folk alle meget klogere. Så den opskrift Mr. højspænding kom med tror jeg bestemt virker. 

håndværker: Den med  polsøger. dur ikke her. Hvis hun har de ledninger som beskrevet i starten, vil kun 1 af dem lyse,  ergo er der kun 1 "plus" (i alm. sprog fase) 

Til cri. Uden lange forklaringer. Der er 2 ledninger igennem din installation for at det skal virke. Fase som man kan sige fører strømmen frem. Nyere installation brun. Gammel inst ofte hvid.

Nullen som fører strømmen tilbage Nyere inst. lyseblå gammel instal. sort.

For at en lampe kan tændes/slukkes skal Fasen igennem en afbryder, og får en anden farve F.eks. Rød

Så har man i nyere installationer en jordforbindelse, som nedsætter risiko for elektrisk stød. Gul/grøn.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis