Slibning af terrazzogulv?

Jeg er flyttet til et sted med terrazzogulv på badeværelset. Jeg kan godt li' terrazzo, men dette her er rigtig grimt.

Kan man slibe det? -Hvad med efterbehandling?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej GF karma.

Og velkommen på LDS.

Hvad vil du opnå ved at slibe det ?

Google er din ven. Der er masser af firmaer der tilbyder det.

Jeg har selv slebet mine terrazovinduesbundstykker, men det er nok et stort arbejde hvis det er hele gulvet. Det kan blive rigtig pænt igen.

Min plan med at slibe var at komme af med kalk og misfarvninger.

Så vil en grundig rengøring nok kunne ordne den sag, hvis misfarvningerne er trængt ned i terassoen skal der slibes meget af og spørgsmålet er så om det vil kunne betale sig at slibe. Prøv nu først at rense gulvet inden du begiver dig ud i at slibe. Der skal rimelig meget øvelse til for at en slibning ser pæn ud på så stort et areal.  Du kan købe kalkfjerne i et hvert supermarked der lige sprayes på og skal sidde lidt inden det skylles af.

Håndværker!

Vil du bruge kalkfjerner på terrasso???????
Terrasso er marmor, altså kalk, alle kalkfjernere er syre som ætser kalk væk.

Man kan godt slibe et terrassogulv, start med groft (korn 60) vandslibepapir på en eksentersliber og slib til det er glat, derefter gradvis finere indtil sidste slibning med korn 400.
Det er et stort arbejde, og gulvet skal være vådt hele tiden for at fange støv og holde slibepapiret rent.
Annonce

Jeg har brugt det på mit gamle terasso gulv uden problemer

Hej.

Det er faktisk muligt at slibe overfladen, således at du fjerner kalk og aflejringer af sæbe mv., og derved få en glat overfalde som er flot og nem at vedligeholde.

Du kan gøre det med en almindelig excentersliber med sliberondeller med silicium slibekorn. Når du sliber, skal du spraye overfladen løbende ganske let med vand fra en forstøverspray, dette vil give en ensartet slibning, og vandet hjælper til med at binde støvet. De steder, hvor overfladen er stærkt angrebet af kalk, kan du med fordel starte med P40 eller P60. Resten af gulvet slibes med P120 - P240 og P400.

Husk at forsegle den nye rene overflade med en god terasso olie. Denne kan du købe hos farvehandleren eller i byggemarkedet.

For at slibe i sten og beton materialer er det meget vigtigt, at slibekornet som anvendes er af typen silicium, denne type kendes fra almindelige vandslibeark.  

Med venlig hilsen

Carl


Med venlig hilsen

Carl Præst
Er det samme procedure hvis terrazzo'en er malet (meget er skallet af) og grimt samtidigt ?

I min første lejlighed endte jeg med et (som jeg husker det😉) pænt terrassogulv, efter at have fjernet et lag fliser..
Det fik en ordentlig omgang, med en vinkelsliber med flapskiver på. (Det må jo have larmet helt vanvittig meget, på de 3kvm. Badeværelse!)
Efterfølgende blev det slebet finere og finere, til sidst med vådslibepapir (Kan ikke huske korntal) afslutningsvis var en smeltet blanding af hvid voks og vaselineolie, synes jeg at huske.. Det fik lov at størkne..
Jeg husker det som om resultatet blev godt, men det er små 20 år siden, og alt synes jo flottere i bakspejlet 😀

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også