Kondens ved vandmåler

Hej Lav-det-selv, håber nogne kan hjælpe mig.

Jeg har problemer med meget kondens ved rørerne til min vandmåler. Efter vi har fået barn er temperaturen i huset steget kraftigt og tørretumbleren i vores bryggers bruges også meget flittigt. 

Har læst man skal bruge rørskåle med dampspærer. Men rørerne er i vidt forskellige tykkelser (se billede) med en masse håndtag. Det ville jo kræve mange forskellige størrelser rørskåle og kunstnerlignende evner at sætte det samme. Er der andre smarte tricks man kan gøre? F.eks. bygge en flamingo lignende boks rundt om måleren + noget dampspærre? 

Har tænkt mig at bygge et skab uden om det, så løsningen behøver ikke være pæn

 

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så stort et problem er det heller ikke at sætte rørskåle på det. Der skal ikke være dampspærre, det er almindelige rørskåle der bruges. Hvis det ikke er kondenstørretumbler, skal den have aftræks rør ud til det fri.
Du skal bare købe 2 meter rørskåle der passer til det tynde rør 3/4" rør
Så skæres et stykke med 45gr smig der når fra gulvet og til og med første vinkel. Trækker den ind over røret, og klemmer den omkring vandhanen så der bliver et mærke i rørskålen.. Tag den af igen, og skær plads til vandhane hvor mærket er. Så et stykke ind til måleren. Vupti så er du 1/2 færdig.
Nede omkring det lille stykke tykkere rør, kan man fuske lidt ved at presse en på, af samme dimension, se hvor meget der mangler i at nå helt rundt, og skær så på langs, et stykke der passer. Det sidste har behov for en del tape omkring for at holde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan bruge en lamelmåtte, som kan tilpasses alle dine forskellige rør. Selv din vandmåler kan den klare, ved at lave et dobbelt lag fra de tilstødende rør.

Der er meget i en rulle, så måske du kan købe en stump hos en vvs'er :-)

Måske du kan bruge resten til isolering et andet sted i huset.

Tak for indput.. vil prøve mig frem med rørskåle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis