Problem med returvarmen

Hej LDS'er

Jeg har fjernvarme installeret på 4 år i mit hjem.
Der har hidtil ikke været problemer med returvarmen, men vi har fornylig skiftet udbyder af vores fjernvarme så det kommer et andet sted fra.

Lige siden har min fjernvarme frem ligget på 61° og min returvarme på 59° ?

Min radiatorfrem hedder 61° og retur på radiator er 30°.

Så har i nogle gode råd eller ideer til hvorfor min returvarme på selve fjernvarmen er så høj? 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du et billede af installationen?
Hvor måler du temperaturen?
Det ser ud til at der er et sted, hvor fremløbet går direkte til returen via et by-pass eller lignende. Hvad sioger dit flow?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Prøv at lukke af til vandvarmer et par timer. Hvis retur temp. så falder drastisk, Er det sikkert regulering af den der står alt for høj eller er i stykker

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det hjalp da jeg skruede ned for varmen på varmvandsbeholderen.... giver det mening ?

Ja  så har du da indkredset synderen. Det er klar at hvis du (med termostat) forlanger 62 gr varmt brugsvand, og dit fremløb kun er 61gr. Så opnår termostaten aldrig at lukke.
Skruer du ned så du får f.eks. 50gr vil den jo være lukket når det er opnået. Nu har du jo ikke oplyst om der er en gennemstrømnings vandvarmer, eller en varmvandsbeholder, men det er samme princip.
Du behøver jo ikke meget over 40 gr til bad, men til køkkenvask skal det højere op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Vær opmærksom på at Legionella trives i varmtvandsbeholdere ved lav temperatur. Jeg vil fraråde at gå under 50° - Legionella kan overleve i biofilm op til 70°.

Jeg er skeptisk overfor din lave fremløbstemperatur. Jeg ville trykke varmeværket på maven og høre om de kan gøre noget. Jeg mener at der er krav til fremløbstemperturen.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.

Der er vist mange varmeværker der regulerer temperaturen op og ned alt efter udetemperaturen (folks forbrug) sådanne at den er højst om vinteren. Det er for at spare på ledningstabet. Er sikker på man kan få det oplyst hvis man spørger på ens fjernvarmeværk eller kigger på sammes hjemmeside.

60 grader vil jeg regne for ok til en ordinær varmtvandsbeholder men for lidt til en gennemstrømningsVVB.

Orla: Så er det godt at Legionellabakterier kræver stillestående vand for og kunne formere sig. Mener man anbefaler og have mindst 55 grader i ens rør, men tallet svinger sikkert lidt op og ned, alt efter hvem man spørger. Personligt kunne jeg ikke drømme om og have under 60 grader i min VVB men har også fremløbstemperaturen til det fra trækeddel/stoker.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Man plejer og sige 57 grader i VVB på grund af legionella og kalk.
Skrevet af Jonas E. på 22-10-2014 20:10
Det hjalp da jeg skruede ned for varmen på varmvandsbeholderen.... giver det mening ?

 

Ja det giver god mening, da fremløbstemperaturen lige nu er ca. 62°C, jeg har talt med en, som bor i samme by som dig. Du bliver nok nødt til at skrue ned for temp. i din varmtvand beholder indtil værket sættet fremløbstemp. op igen. Forøvrigt kører jeg med en temp. i min varmtvands beholder på 53°C for at undgå kalkudfældning og har gjort det i de sidste 27 år, så hvis der er et forbrug, kommer der ikke Ligionella.

 


fase
Hejsa..
Hvad er det for en vandvarmer. ??
Mvh Jan
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis