Hvordan udluftes vandbeholderen

Hejsa.

Har egen brøndboring, og en vandtank. På det seneste er trykket faldet ret hurtigt, og pumpen starter så op og giver "normalt" tryk igen.

Sidste år havde vi en gæst på besøg som var gammel vvs, som sagde det bare skulle udluftes. Det gjorde han mens jeg ikke var der, og trykket blev normalt igen. Nu tænker jeg det er det samme igen, men kan squ ikke hitte den ud.

På billedet (beklager, kan ikke få vendt billedet rigtig) ses 2 ventiler. Hvis jeg åbner den længst til venstre sker der ingenting, mens den til højre skyder vand ud. Derudover sidder der et 1/2 tommer rør med Ballonfix i bunden af tanken som også skyder vand ud hvis jeg åbner den.

Hvordan er den rigtige måde at få tanken luftet på? - Er det at lukke for vandtilførelsen, og så tømme hele tanken (85 liter) eller????

 


Venlig hilsen

Nicolai Schultz

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sluk pumpen og tøm beholderen for vand, luk ventilen igen og start pumpen !

Det kan nu også skyldes at tanken er ved at være tæret igennem

Skrevet af spikedk på 21-10-2014 19:29

Hejsa.

Har egen brøndboring, og en vandtank. På det seneste er trykket faldet ret hurtigt, og pumpen starter så op og giver "normalt" tryk igen.

Sidste år havde vi en gæst på besøg som var gammel vvs, som sagde det bare skulle udluftes. Det gjorde han mens jeg ikke var der, og trykket blev normalt igen. Nu tænker jeg det er det samme igen, men kan squ ikke hitte den ud.

På billedet (beklager, kan ikke få vendt billedet rigtig) ses 2 ventiler. Hvis jeg åbner den længst til venstre sker der ingenting, mens den til højre skyder vand ud. Derudover sidder der et 1/2 tommer rør med Ballonfix i bunden af tanken som også skyder vand ud hvis jeg åbner den.

Hvordan er den rigtige måde at få tanken luftet på? - Er det at lukke for vandtilførelsen, og så tømme hele tanken (85 liter) eller????

Din tank skal ikke luftes ud, den skal tvært imod have pumpet noget mere luft ind i tanken. Har du en mulighed for at sætte en gemen cykelpumpe til et f.eks. der hvor der er en luftskrue lige til højre for manometret? så pumper du luft i, til beholderen er lidt mere end halvt fuld af luft. For lidt luft gør at pumpen kører tit og kort ad gangen.

 

 

 

 


fase

Du skal som sagt ovenover, tømme tanken helt for vand. Det kan gøres med den hane der er i bunden. Men den har en slut prop som først skal skrues af. Du kan jo tage trykket af ved at åbne en af dine andre vandhaner, og dernæst åbne den med proppen. Det vil så gå meget langsom, fordi der ikke kommer luft ind. Du kan så åbne den luftskruet der sidder under manometret, Når du mærker at den suger luft ind, skru den helt af så det giver noget. Når tanken er helt tom, lukker du igen begge, og starter op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du læste hvis ikke teksten helt igennem elmand, der sidder en ventil under beholderen også. Men det er rigtigt at lukkes der luft ind i tanken på det højeste sted løber vandet hurtigere ud.

Og til Fabrin, ja det gjorde man engang, nu har jeg selv haft vandværk og det blev tryksat på den måde jeg har beskrevet.

Annonce
Nu skal vi ikke skændes om detaljer, men han skriver om 2 ventiler ved siden af hinanden + 1/2" balofix i bunden. Jeg regner med at det er den vi kan se.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Min gamle lære mester sagde altid: du skal ikke tro, du skal vide

Det har du så glemt

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 21-10-2014 21:46
Det har du så glemt

Det har du fuldstændig ret i. Hvis der er nogen, der tror så er det da i høj grad "håndværkeren".

 

Håndværker, du er jo ikke den eneste,der har beskæftiget dig med hydroforer og har dermed ikke eneret på viden om sådanne.

 

 

 


fase

Nej selvfølgelig har jeg ikke det Fabrin, men anlægget minder meget om det anlæg vi havde her hvor jeg bor. Nu har vi heldigvis fået komunevand.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis