Støbning af "punktsokkel"

Hej, jeg skal til at renovere mit hus som er fra 18xx tallet. Det er gammelt bindingsværk indenvændig så jeg skal have fjernet alt det gamle bindingsværk og understætte loftbjælkerne med nogle nye 10x10 lægter. jeg vil støbe nogle "punkter" under alle de nye bjælker som skal bære overetagen. Jeg vil grave 90cm ned og fylde med betong og sætte en legablok i toppen for and undgå kundebro. Derefter skal hele gulvet støbes, men vil huset kunne holdes oppe når de nye bjælker står på et punkt som er den nye sokken eller skal jeg grave en sokkel hele vejen langs indermuren ? håber i forstår mit spørgsmål vh kristoffer

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du overvejer at fjerne indvendige skillevægge bør du konsultere en ingeniør, som dels kan fortælle dig om væggene er bærende og om de er stabiliserede. Selv om en væg ikke er bærende, kan den godt med sin skiveform være stabiliserede ved vindpåvirkninger af dit hus.

Du kan godt punktfundere som beskrevet. Du skal ned til 90cm og fast grund. Dine punktfundamenter skal have en fod med et givet tværsnit i cm2 for at kunne holde. Tværsnittet kan udregnes, hvis belastningen kendes. Også her kan ingeniøren hjælpe dig.

Ved en gennemgribende ombygning, som den du skitserer, dækker ingen forsikring hvis du ikke kan dokumentere at du har lavet det korrekt f.eks. med ingeniørberegninger. Gode råd fra et forum er inspirerede, men ikke egnet til dokumentation ved en evt. skade.
Tak for svaret prøver mig stille frem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis