Opstart af værksted til produktion af plankeborde

Godaften


Jeg har lejet et lager og vil gerne igang med en hobby produktion at bordplader af kalmer planker i forskelligt træ.


Hvilken udstyr kan jeg ikke undvære i mit værksted ? Jeg køber planker der måler 2700mm x 400 mm x 50 mm


Disse skal så saves lige så to planker støder op mod hinanden og de kanter skal så gerne være helt lige. Ønsker gerne en maskine der kan save dem lige evt uden at bruge en dyksav med skinner.


Jeg er helt rookie så håber på lidt positivt feedback og guide.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Godaften Jeg har lejet et lager og vil gerne... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Om du vil samle planker kan du med fordel bruge en' staionær fræser med fremtræk, og lave en såkaldt dobbelt-pløjning (ikke noget med landbrug at gøre)

Er dine planker nogenlunde rette kan du spænde en plade på et såkaldet bagland, og stille fremtrækket lidt skråt, så trækkes plankerne ind mod baglandet og du får en ret fræsning, og kan lave dine bordplader næsten lige så brede som du ønsker at lave dem, et spørgsmål om store dørtvinger til at spænde sammen med.

Om du laver det på den vis må du tænke på hvordan de vendes så du får marv mod marv (midten af stammen) og splint mod splint.

Dette kræver en lidt større investerin, du ku' jo begynde med at købe noget brugt, der er masser på markedet som DBA & GG f.eks.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af Håndværkeren på 21-10-2014 13:10

Sådan blot til orientering, så er Kalmar altså en fyrretræs sort og ikke benævnelsen på planker med bon kant ( bark kant )

Nah, det er vist ikke helt korrekt, nærmest tværtom, da det netop er bomkantede brædder.

w3.skovsav.dk/kalmarbraedder: Kalmarbrædder er brædder fra en tømmerstok (stamme), som skæres igennem på langs. Kanten af brædderne har træets naturlige form og barken sidder (delvis) stadig på siden af brædderne. Vi skærer kalmarbrædder i Douglas gran, lærketræ og egetræ.

 

 

Tror nu snarere at ordet er blevet forvansket med tiden, lidt lige som når kvinder siger Nej, men mener noget andet

Min gamle mester sagde: du skal ikke tro du skal vide.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 21-10-2014 22:40
Min gamle mester sagde: du skal ikke tro du skal vide.

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis