Bærende/stabiliserende væg?

Hej alle

Vi købte vores hus for et år siden og nu tænker vi på at åbne køkkenet op til gangen, men er det en bærende væg eller ej? Væggen vi gerne vil have fjernet er mellem de to røde markeringer.

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Hvad jeg ved plejer man at kunne sige. Hvis et gitterspær er 8 meter eller under er det selvbærende. Men derfor ville jeg ikke begynde på at rive alle vægge ned.

Men en for en sikkerhedsskyld hvis jeg skulle have lavet en statisk analyse af af dette hus vil det se sådan ud:

Blå - Bærende væg

Grøn - Afstivende væg

Så jeg vil ikke lige kunne se nogen hindring i at fjerne det stykke væg

Hilsen Martin.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Tak for dit fine svar Martin.

Ville det i dette tilfælde være klogt at hyre nogle håndværkere til at udføre arbejdet så de har ansvaret for at taget holder osv, eller ville I LDS folk ikke tøve med at gøre det selv?

Her er spørgsmålet ikke om man kan, men om man bør gøre det selv.

Jeg vil ikke kalde det gør det selv arbejde uden man får viden om det først.
Håndværkere har ikke en garanti eller forsikring for dette. Det er dig som bygherre som skal vide dette og fortælle det til håndværkeren.
Du kan så få rådføring/beregning via en ingeniør som fortæller dig om det kan holde og hvad der er bærende.
Derefter kan du godt lave det selv eller få en håndværker til at lave det for dig ved at aflevere det du har fået fra ingeniøren.
Et ingeniørfirma har den garanti og forsikring der understøtter dette.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Mpelit,

Som konstruktionsingeniør vil jeg give Martin ret. Jeg ville dog passe på med at sige at spær på 8m er selvbærende.

Tak Martin og Kasper.

Så hvis jeg skal have garanti og sikkerhed, skal jeg få en ingeniør til at lave en statisk beregning. Hvis ikke jeg får lavet en statisk beregning, er det ligegyldigt hvem der udfører arbejdet, da jeg selv vil stå med ansvaret. Korrekt?

Kasper, du skriver at du er enig med Martin. Er du også enig I at den omtalte væg hverken er bærende eller stabiliserende og du heller ikke kan se nogen hindring i at fjerne væggen?

Hvis det var jeres væg, ville I så vælge at få lavet en beregning hos en ingeniør, selvom om det ikke ser ud til at være bærende/stabiliserende? 

Annonce
På hovedbygningen vurderer jeg at spærende spænder fra syd til nord (fra nede til op), og da kan jeg se at midtervæggen bliver brugt som understøtning. De vægge du nævner ville jeg fjerne uden at konsultere en ingeniør. Jeg ville dog først se hvad det lå oven på væggen (om den understøtter noget). Hvis det ikke er til fældet, så ville jeg fjerne den.

Jeg vil klassificere den som afstivende.
Jeg ville selv fjerne det. men jeg har også en baggrund som murer.
Det ene stykke væg er afstivende men vil heller ikke se nogen hindring i at kunne fjerne den.
Du lader desuden et stykke af væggen stå. hvad jeg kan se.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis