Gulvvarme - Længde på kredse?

Hejsa.

 

Jeg er i øjeblikket igang med at lægge gulvplader med riller til gulvvarme i stuen. De varmeslanger (alupex 16mm) jeg bruger må udlægges max 100 meter pr. kreds, og min stue kommer til at ha 2 kredse.

Jeg ville selvfølgelig helst have at mine to kredse var lige lange (Ca. 75 meter hver), men gør det noget mærkbart hvis kredsene feks. kommer til at være 90 meter og 60 meter, i fohold til varmefordelingen i stuen? Det vil nemlig være meget nemmere for mig monteringsmæssigt hvis jeg lægger slangerne ud på sidstnævnte måde.

 

På forhånd tak! 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ingen problem. det regulerer du på din gulvvarme manifold.
Det er vigtigt at du notere hvor lang hver kreds er. herefter er der et skema fra producenten, hvori du kan se hvorledes du indregulere flow, så de bliver ens.

Tak for svaret.

Så der vil ikke opstå temperatursving i forhold til de to kredse? Jeg tænker jo også at skal det varme vand "rejse" 90 meter så vil temperaturen vel være reduceret når det når enden af rejsen.

I forhold til kredsen på de 60 meter, der vil vandet vel kunne holde temperaturen bedre? Eller det kan måske justeres rimlig præcist?  

Du skal indregulere dine kredse sådan at returtemperaturen er ens.
Så får din længste kreds mere gennemstrømning end den korte men der bliver ikke mærkbar temperaturforskel på dine gulve.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis