Maks tykkelse på ESP under betongulv?

Godaften LDS'er.

I forbindelse med renovering af stue i ældre hus, hvor under der er cirka 70 cm krybekælder, påtænker jeg at udfylde krybekælder med 60 cm EPS isolering, hvor over jeg vil støbe gulv med gulvvarme.

Jeg har forsøgt at finde ud af, om der er en maksimal tilrådelig / tilladelig tykkelse på EPS laget, men uden held.? Jeg har kigget på sundolit.dk, styrolit.dk og her på siden.

Og i tilfælde af, at det er en gangbar løsning, bør det da være G80 eller bedre, frem for G60, af hensyn til trykstyrke?

Hilsner Ole.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der må være noget med trykstyrken der skal tages højde for. Men der er så afgjort også noget med noget økonomi der skal gå op, for sand er utrolig meget billigere end flamingo. Så ville nok rende 30 cm sand på gulvet inden jeg begyndte med flamingo

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er selvfølgelig korrekt, at det ville være mindre bekosteligt at starte med 30 cm stampet sand. Rummet er i mellemtiden ikke mere end 16 m2, så om muligt vil jeg fravælge det – det er OK at mene at jeg lider af dovenskab.

Så det er trykstyrken alene der er min bekymring.

Hilsner Ole
umiddelbart ville jeg da sige at jo mere eps du kommer på jo mere vil trykket fordele sig igennem lagene, så ud fra mit synspunkt jo mere jo bedre
Eftersom styrolit i praksis ikke vejer noget, må trykstyrken være den samme uanset om laget et 300 eller 600 mm tykt, sådan som jeg ser det. Om det er. G60 eller G80 må bero på hvad du har tænkt dig at belaste gulvet med.
Der er sådan set ikke nogen regler for max. tykkelse for isoleringen. bare styrken på isoleringen er god nok.
Under veje og huse bliver i dag opbygget med 2-6 meter tykt eps/polystyren for at forminske trykket i jorden ved dårligt jordbund.
Du får bare et mindre varmetab, som kun er godt.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Det eneste problem er at besparelsen i energiforbrug ikke kan financierer de sidste meter, da styrolit er forbandet dyrt :-)
Tak for alle kommentarer.

Jeg vil gå efter 60 cm Sundolitt G60, om end jeg er klar over at besparelsen på varmeregningen næppe kommer til at retfærdiggør merprisen.

Hilsner Ole.
Jeg havde det ligesom dig og fyldte mit hulrum op med 60 cm flamingo
og 20 cm Rockwool.
jeg brugte Sundolit mx250 men mere fordi jeg skulle have vægge oven på.
mener dog ikke du kan bruge alm. G modeller.
syntes jeg fik afvide at ved større tykkelser skal man op i mx serien..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis