Konstruktions styrke - Fundablokke vs in-situ støbning?

Jeg skal lave en nogle konstruktioner i stil med den på billedet. Det er til en del af en kystsikringsombygning. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor stor styrkeforskellen er mellem de 2 konstruktionsmetoder. Jeg vil lettest kunne lave fundablok opbygningen, men er bange for den ikke har sammenlignelig styrke med in-situ versionen og at armeringens korrosion lettere vil forekomme. Det er en 33cm blok jeg arbejder med. Der skal bruges 10m3 aggressiv beton til at fylde funda modellen op, og tilsvarende mere for in-situ versionen.

 


:
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Af økonomiske årsager ville jeg vælge funda blokke. Medmindre du kan komme til forskalling billigt eller gratis. Armeringsmæssigt tror jeg ikke det vil gøre den store forskel dæklaget er det samme. Du skal dog være opmærksom at fundablokke ikke tæller i konstruktionen men er bare en forskalling så der kan eventuelt være noget med de vil skalle senere hen

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Teoretisk kan man nok regne sig frem til at konstruktionerne vil have den fornødne styrke - men et er teori og et andet er praksis.

I forhold til kystsikring ville jeg ikke bruge fundablokke, fordi der i konstruktionens sammenblanding af forskellige typer beton med forskellige egenskaber vil opstå spændinger, problemer med manglende vedhæftning, problemer pga salt og problemer med frost.

Jeg ville støbe hele mollevitten i en beton beregnet til kystsikring - mener de hedder xs1, xs2 og xs3 alt efter styrken, hvor xs3 er den stærkeste.

Jeg ville også overveje om designet kunne laves på en måde hvor der ikke er store flader, der samtidig kan udsættes for påvirkning, så designet får en brydende funktion på naturens kræfter.
mange tak for jeres kvalificerede inputs.
Jeg er også kommet frem til at fundablok metoden nok ikke vil komme til at fungere så godt pga afskalling og indtrængning. Konstruktionen vil ikke blive tæt nok.
Delen jeg viser er et udsnit af en større strækning på 20m+ som skal sikres, så det bliver svært ikke at have store flader, jeg forsøger dog at holde en form for trappeformation osv.
jeg har ikke meget erfaring med forskallingsarbejde. Kan i give et overslag på tidsforbruget på en forskallingskonstruktion til den viste støbningt? (ca 4m høj, 8m lang og 1m bred, med tykkelse på 30cm)

:
Jeg har søgt efter forskallings instruktioner og info omkring procedure men har ikke fundet meget. hvis i har nogle inputs til mig kom endelig med dem

:
Til det projekt du er i gang med, foreslår jeg at du googler forskalling + udlejning! da det er noget kraftigt grej du skal have fat i. Trykket i bunden af en 4 m høj støbning er ikke ubetydeligt, hvis der skal støbes i et stykke. Jeg vil sige at projektet på grund af dets særlige karakter er et godt stykke fra et LDS-projekt.
Annonce

Man kan jo leje forskellige typer af forskallingsudstyr. Det er modul system, som selvfølgelig skal sættes i 2 rækker. Imellem dem er der så nogle stivere som holder det sammen. Hvis du selv laver forskallingsforme, bliver du meget overrasket over hvor meget pres der er på beton, der bliver vibreret ned.

http://brunsgaard.as/index.php/fors...cgodsJcA6w Det er et eksempel på et udlejningsfirma i vores område. Men de findes overalt.

Jeg fik lige set dit billede igen, og teksten. Der skal selvfølgelig 2 rækker for hver del af muren, hvis alt skal støbes i 1 hug. Du kan jo lettere skille formen ad hvis de 2 mure bliver støbt hver for sig.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej,

Jeg vil mene at in-situ beton vil være bedst da du kan støbe det som du har lyst og kan isætte delmængde armering du har brug for. Det lyder som et aggressivt miljø, så jeg ville lave et dæklag på 50 mm. Med hensyn til tykkelsen så ville jeg først regne statikken ud. Hvor højt kan vandspejlet stå?
Hej Kasper,
Mange tak for input!
Der skal helt sikkert være et godt dæklag. jeg har også overvejet at galvanisere stålet efter det er bøjet og klippet op, jeg regner med at detaljere det hele i 3d først så jeg har de præcise enheder.
Jeg har ikke styr på statikken endnu, men er også i mine overvejelser. udfordringen er at jeg skal lave et ret kompliceret projekt med en super kvalitet men det skal ikke være til overpris, så derfor må jeg selv ind over.
Det er lidt svært at forklare med vandspejlet, kystsikringen skal erstatte et ældre stenglacis som starter i kote -0,5m og rejser sig til kote 1,5m - jeg har forestillet mig at gå noget dybere ca kote -1,5m, havet er øresund.


:
Skal noget af det være under jorden, skal der jo for den dels skyld ikke være forskalling, det er jo som normal sokkel. Så hvis det drejer sig om 2 meters dybde ned i jorden, er det jo "kun" 2 meter høj forskalling.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis